Citroën C1 1.0i Séduction (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Séduction |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 55 km |
KM-stand laatst | 25.100 km |
ERVARINGEN
- 14.300 km
Sinds 16 december 2006 rij ik met veel plezier in dit kleine en zuinige wagentje.
Ik ben wel gecharmeerd van de totale ´basic-ness´ van mijn karretje: geen radio, geen stuurbekrachtiging, geen airco, portierraam open door ouderwets te zwengelen. Daar staat wel een idioot scherpe aanschafprijs tegenover: de auto was al gekentekend (29-11-2006), ik ruilde niks in, Citroen had een decemberkorting van 500 euro. De door mij betaalde prijs was uiteindelijk maar 6940 euro plus de gebruikelijke bijkomende kosten. Dan rij je dus wél nieuw, modern, redelijk veilig (4 sterren in de EuroNCAP - voor wat dat waard is natuurlijk).
Ik wist van tevoren aardig waar ik aan begon; de hieronder genoemde plus- en minpunten had ik wel ongeveer verwacht.
Pluspunten:
* ruimte voorin, ook in de breedte
* rijdt lekker stevig, redelijk pittig
* ondanks pittig doorrijden een keurig verbruik: 1 op 19, en bij heel netjes rijden al een keer een ´tankinterval´ van 1: 21,05 gehaald.
* t.o.v. mijn vorige auto bespaar ik, naar verwachting, ernstig op de onderhoudskosten - erg prettig!
* misschien wel de best geconstrueerde Citroen ooit? - want gebouwd door Tsjechen in een Toyota-fabriek, met Toyota/Daihatsu-high-tech-motor.
Neutraal:
* uiterlijk - Peugeot 107 vind ik net iets stoerder, Aygo is niet ´mijn kopje thee´ (m.i. zijn de voor en achterzijde te ingewikkeld vormgegeven).
* achterklepje is leukste designgimmick van het wagentje, maar had wat dieper mogen doorlopen terwille van eenvoudiger inladen - maar ach, wil je echt iets kwijt, dan is de achterbank een beter alternatief.
* Versnellingsbak, m.n. de achteruit, werkt minder ´Japanssoepel´ dan ik zou willen.
Minpunten:
* het veercomfort houdt niet over, maar demping en stoelen voldoen goed.
* een 3 cilinder motorretje maakt bij accelereren natuurlijk wat meer herrie.
* de bagageruimte is piepklein.
* het sturen tot ca. 5 km/h gaat zwaar (immers, geen stuurbekrachtiging) - maar vaak rij ik harder ;-)
* de ´sierdeksels´ (eh, heet dat nog zo tegenwoordig?) zijn lelijker dan bij de 107 en Aygo-zusjes.
* geen klokje, geen temperatuurmeter, binnenverlichting werkt alleen op linker voorportier - hier slaat basic om in armetierig.
Waar ik van te voren niet zo goed over nagedacht had: in praktijk is een vijfdeurs auto zonder centrale vergrendeling niet erg handig - maar goed, ik wou basic rijden.
Iets anders: ik ben erg blij met mijn keuze voor een witte carrosserie´kleur´ - je ziet de C1 echt nooit in het wit (is niet eens leverbaar in NL, misschien heb ik een Belgische dwaalgast?). Oftewel, ik rij ondanks de minimale aanschafprijs tóch een beetje exclusief rond. En, wie er ook wel lol in hebben: de vogels in de bomen bij mijn parkeerstek :-(
Zou ik ´em weer kopen? Ja! Of een 107, of de iets ruimere Sirion2. En de nieuwe Fiat 500 is natuurlijk ook helemaal goed (maar aanzienlijk duurder). Maar verder is-ie wat mij betreft zonder concurrentie.
Update per 30/06/2008: heb vorige maand de motorrijtuigenbelasting voor de komende 12 maanden afgerekend: 88 euro!! - oftewel, om (vrijwel) belastingvrij te rijden hoef je niet uit te wijken naar een meer dan 25 jaar oude auto :-)
PROBLEMEN
- 14.300 km
Geen, maar heb ´em ook pas sinds een maand of zeven.
Update, een jaar later: nog steeds probleemloos.
- 25.100 km
En inmiddels weer een jaar later: enige probleem(pje) is het loskomen van de bekleding in het midden van de bovenzijde van de achterbank; de stof lijkt bedoeld voor een gedeeld neerklapbare leuning, bij mijn goedkope versie is het een geheel en daar zijn passing van de stof + de stiksels kennelijk niet op berekend. Is al eens gerepareerd, maar liet al vrij gauw weer los. Zal het bij de laatste beurt die binnen de verlengde garantieperiode valt even aankaarten.
Ik ga ook zeker voor die tijd kijken of de dorpels onder de portierrubbers op de felsranden zijn gaan roesten - schijnt regelmatig (...) voor te komen. Plus even uiterlijke toestand van de waterpomp checken, een ander minpunt bij de eerste bouwjaren van de Aygo/C1/107-drieling. Mocht me iets opvallen, dan meld ik het hier. En bij de dealer!
Maar, vooral nog steeds, het is een heerlijk ultrazuinig wagentje met vrolijk knorrend driepittertje.
=====
Tenslotte: bij km-stand 31.500 dit exemplaar vervangen door een nieuwe C1 ambiance, wit, airco.
Heb er in een periode van 42 maanden prettig mee rondgetufd - en financieel zeer overzichtelijk: minder dan 50 euro afschrijving per maand - alleen fietsen is goedkoper.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.