Citroën C1 1.0i Exclusive (2011)

autoreview

Citroën C1
Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1

Signalement

UitvoeringC1 1.0i Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst30.195 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

Vanwege een nieuwe baan van mijn vriendin moesten we nu, na jaren een lease auto te hebben gereden, op zoek naar een nieuwe auto.

De eisen waren:
- prijskaartje rond de €10.000
- verbruik minimaal 1:18

Niet op een bepaald merk georiënteerd gingen we op pad. Na een lange, lange zaterdag naar alle opties te hebben gekeken (Fiat Panda, Kia Picanto, Suzuki Alto, Ford Ka) kwamen we tot de conclusie dat de "kleine" van Citroën, Peugeot en Toyota voor ons het beste uit de bus kwam met betrekking tot het uiterlijk, ruimte en prijs.

De Toyota Aygo viel eigenlijk weer gelijk al af vanwege zijn toch wat saaie uiterlijk tegenover de C1 en 107.
Na een proefrit te hebben gemaakt met de Peugeot 107 waren we helemaal te spreken over de rijeigenschappen en besloten bij zowel Peugeot als Citroën om de tafel te gaan zitten. Aan het eind van de gesprekken kwam de Citroën dealer voor ons het beste uit de bus, zo goed zelf dat we voor de prijs van een Ambience een Exclusive variant konden aanschaffen.

Op naar de eerste 10.000 kilometers!!!

Kilometerstand: 10.000

  • 10.161 km

Rijden:
Na jaren te hebben gereden in een Renault Megane, was het rijden in de C1 wel even wennen. Door de stoelen en zitpositie is goed te merken dat dit echt een stadsauto is. Na enige gewenning mis ik de Renault nu niet meer en leg de 80 kilometer per dag probleemloos af.
Het kleine motortje doet zijn werk met trots. Onder de 2000 toeren is het even behelpen, maar daarboven komt de motor en de auto tot leven. Het 3 cilinder roffeltje is bijna net zo leuk/verslavend als vroegere VR6 van mijn broer.

Interieur:
Alles wat je moet hebben onder het rijden zit netjes onder handbereik en is goed te bedienen. Wat wel irritant is dat de passagiersraam niet te bedienen is vanuit de rijderskant.
Bij de aanschaf hebben we wel gekozen voor het dashboardklepje (standaard alleen een vak) omdat we toch de dagelijkse spullen uit het zicht willen hebben. Een gemiste kans dat dit niet standaard is.
De materialen die zijn gebruik zijn netjes en zal er waarschijnlijk over een aantal jaren nog goed uitzien.

Exterieur:
Op de Exclusive versie zitten de verduisterde achteramen en achterruit. Dit ziet er gewoon stoer uit en komt mooi uit met de rode lak.
Wat ik toch nog wel jammer vond is dat we toendertijd geen mistlampen heb laten monteren. Nu zitten er de bekende zwarte doppen waar de mistlampen in hadden gemoeten. Verder maken de lichtmetalen velgen de auto gewoon af!

Kosten:
Volgens de fabriekopgave zou de C1 een verbruik moeten doen van 1:22,2. Zoals vele weten komt dit in de praktijk bijna niet voor. Met een verbruik van 1:19,8 heb ik zeker niet te klagen, ondanks dat ik weet dat het toch nog wat zuiniger kan. Binnenkort staat het eerste onderhoud gepland, ben benieuwd wat een dealer daar voor rekend.

Problemen:
Gelukkig nog geen een! Wat me wel opviel vanmorgen was dat er bij het starten een rammel te horen was in/rondom de uitlaat bij het verhogen van de toeren. Bij de bestemming aangekomen, nogmaals geluisterd en toen was dit niet meer te horen. Dit dus even in de gaten houden.

Op naar iets groters ...

  • 30.195 km

Na een kleine rekensom te hebben gemaakt, kwamen we tot de conclusie dat een kleine, belastingvrije diesel waarschijnlijk toch beter voor onze portomonee zou zijn.

We hebben de kleine C1 ingeruild, maar gaat toch met pijn in ons hart weg.

Rijden:
Het rijden met een C1 was in het begin zeker even wennen omdat ik afkwam van een grote grote auto. Al met al een goede auto, zeker voor in de stad. Op de snelweg kun je gewoon meekomen, maar daar voelt de auto zich toch wel minder thuis.

Interieur:
Na een kleine jaar te hebben gereden zag het interieur er nog gewoon perfect uit. Af en toe een rammel te horen die afkwam van de achteruit, maar wat het nu precies is geweest zal ik nooit achterkomen.

Exterieur:
Het enige wat ik wil opmerken aan het exterieur dat de motorkap toch wel erg sneenslag gevoelig is. Natuurlijk ontkom je er niet aan wanneer je bijna alleen maar snelweg kilomters maakt, maar het blijft toch zonde.

Kosten:
Het verbruik wat uiteindelijk is gehaal is 1:19,3. Totaal in de lijn van verwachting, er is gewoon meegereden, met af en toe een uitschieter met de vakantieritten. Verdere kosten waren een kleine beurt, en dit was met een prijs van ongeveer €140,- ook erg schappelijk.


Problemen:
In mijn vorige review al opgemerkt dat ik een rammel hoorde ergens in het uitlaat systeem. Uiteindelijk is het probleem gebleven bij een koude start, maar oplettend bij andere C1, Aygo en 107 merkte ik dat ze allemaal dit geluid hadden. Misschien een combinatiegeluid van uitlaatsysteem en het 3 cilindermotortje?

Eindconclusie:
Met een C1 koop je een goede en degelijke auto die erg veel waarde voor je geld geeft. Prima te gebruiken voor woon-werk verkeer tot een kleine 100 kilomter per dag, maar de auto is uiteindelijk toch gemaakt voor in de stad. De auto waarin ik heb gereden was de duurste uitvoering, maar is je budget niet groot genoeg dan zijn er prima uitvoering beschikbaar.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.