Citroën C1 1.0i Collection (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 1.011 km |
Een nieuwe auto
- 102 km
Je hebt een gezin bestaande uit:
- Mijn vrouw
- Een zoon van bijna 2
- Een hele lieve hond
Wat doe je dan als je een nieuwe auto koopt? Je gaat op zoek naar ruimte, comfort etc. etc. Of toch niet?
Onze Multipla hadden wij een jaar geleden aangeschaft (auto uit 1999). Qua ruimte en praktisch genot een erg fijne auto. Economisch gezien iets minder. Toch achterstallig onderhoud (volgens de dealer een auto voor jaren rijplezier) en hij kostte ondanks alles toch een aardige slok. Gezien de aankomende kosten en de waarde van de auto, toch besloten iets anders te zoeken.
Ja en dan ga je kijken en vergelijken. Een nieuwe Multipla besloten we niet te doen. We wilden daarnaast eens kijken of nieuw rijden tot mogelijkheden behoorde. Dankzij Citroen private lease, was er een mogelijkheid. Maar dan een keuze maken.
Je wilt marginaal meer kwijt zijn per maand dan voor de Multipla. Hij moet zuinig zijn(dit zijn nieuwe auto's al vrij snel). En je wilt enig luxe aan boord hebben. Voor ons stond de airco bovenaan de lijst.
En toen kwam de dealer met de C1 collection. Een C1 ? hahahahaha, ik kom uit een Multipla meneer de Dealer. Toch maar een proefrit gemaakt en wat getest met spullen die je zoals nodig hebt hebt bij een kind en wonderwel het past en je hebt nog wat ruimte over. Met een stel dakdragers erbij plus koffer komen we ook de zomer wel door. Maar wat hebben we nu?
Een C1 collection met:
- Airco
- ESP (ASR)
- Bluetooth radio met Bluetooth connecting box
- CV op afstand (voor de meeste lezers doodgewoon, maar voor deze jongen niet)
- Het mickey mouse oor voor de toerenteller
De kleur is Noir (zwart voor de niet Franstaligen onder ons)
Het rijden:
Ja wat kan ik zeggen, nog niet zoveel. Maar het rijdt. Ik moet behoorlijk wennen aan de versnellingsbak. Je hebt behoorlijk lange versnellingen. Doortrekken in de 2 naar de vijftig en dan naar de drie. Dit kon in de Multipla ook, maar dat vond ze niet fijn.
Het Comfort:
De bluetooth connecting box werkt geweldig. Telefoon aansluiten gaat met een druk op de knop. Ook de Ipod pakt hij feilloos voor de muziek.
De stoelen zitten goed, maar je moet geen volwassenen achter je hebben. Ik zit dan nog steeds goed, maar zij zitten dan vooral met de benen in de nek.
Praktisch:
Het is klein en compact, maar er is nagedacht over handige vakjes en dergelijke. De boodschappen voor de week passen prima in de achterbak. Alleen geen kratten meer, dus weer ouderwets met de tas. Overigens, de achterbank is ook voor een deel vrij.
Tot slot
Ik weet het, 100 kilometer stelt geen bal voor. En een hoop lezers klagen dan vaak over wat je nu kunt vertellen. Ik zeg eerlijk niet veel, maar ik heb in ieder geval een plekje opgeëist.
1000 kilometer verder en toen
- 1.011 km
In mijn eerste verhaal kon ik natuurlijk nog weinig zeggen over het gebruik van de auto. Nu 1000 kilometer verder heb ik een aardig beeld wat betreft comfort, prestaties en verbruik.
Comfort:
De auto voelt, voor zijn formaat, volwassen aan. De airco is ijskoud en dat was met de temperaturen van de afgelopen tijd erg aangenaam. Het is geen climate control, maar laat zich makkelijk afstellen.
Stoelen:
De stoelen zitten goed al moet ik wel toegeven dat ik, na een uur á twee uur gezeten te hebben even moet strekken. Ik mis de lendesteun en de hoogteverstelling, maar voor een auto in deze klasse zit het goed.
Ruimte:
Daar gaan we, het heikele punt van de drieling (c1, aygo, 107). Als je deze auto aanschaft, dan weet je wat je inlevert. De boodschappen passen prima. Wij nemen altijd een buggy (nuna pepp) mee voor de kleine en deze past achterin met nog ruimte voor een grote tas met boodschappen. Wat echter tegenviel was de positie van de kleine op de kinderstoel. Wij hebben een degelijke Römer King, maar deze is te hoog en te diep. De kleine man zat mij de hele tijd in de rug te schoppen. Dus we zijn overgestapt naar een kleinere (en minder veilige) Narnia. Wanneer de stoel helemaal niet nodig is, dan zal de zitpositie voor een kind tot een jaar of 5 á 6 geen probleem zijn.
Geluid:
De motor klinkt stoer, maar is ook redelijk luid. Maar de radio een standje hoger en het is klaar.
Prestaties:
In de stad is het lachen met de c1. In de 1 knal je hem zo naar de vijftig in een lange haal. Ook in de twee zijn de eerste meters voor jou. Daarna moet je het afleggen, dan is de fut eruit. Maar het is in de stad en op bochtige wegen ontzettend leuk rijden met de C1.
Snelweg:
Ook hier komt de c1 prima mee, mits je hem de tijd geeft om op snelheid te komen. Het is geen snelheidsduivel maar het gaat goed. Tot 140 km is het goed doen. Waar ik wel aan heb moeten wennen is het terugschakelen bij het inhalen. Dit vergat ik in het begin en dan duurt een inhaalmanoeuvre wat langer.
Verbruik:
Dit is voor een deel altijd afhankelijk van de rijstijl. Doe je 140 op de snelweg, dan zul je 1:17 a 18 rijden. Doe je het rustig aan dan is 1:20 te doen. Doe je het nog rustiger aan, weet ik van anderen, dan is 1:23 haalbaar. Maar dan moet je erg groen gaan rijden.
Kortom:
Ik heb er geen spijt van, je moet alleen concessies doen. Komende september gaan we naar België, ik zal ook hiervan een verslag doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.