Citroën C1 1.0i Ambiance (2008)

autoreview

Citroën C1 1.0i Ambiance (2008)

Signalement

UitvoeringC1 1.0i Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst125.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Forenzen in een C1 - 40000 per jaar?

  • 48.000 km

Sinds augustus 2008 hebben we een Citroen C1. In dat jaar ruilde ik mijn Xantia in voor een lease Skoda Octavia Combi. Daar moest ook een boodschappenwagentje bij, dat niet te duur in wegenbelasting en rijkosten zou zijn. De C1 had toen al een aardige reputatie en was, ook omdat we al klant bij Citroen waren een goede kandidaat.

Opties: Centrale deurvergrendeling, radio met aansluiting voor mp3 speler, toerenteller, twee delen neerklapbare achterbank.

----
Twee meevallers:

Gelukkig was de Toyotagarage vlak bij de Citroengarage en konden we de inruilprijs van de Xantia (van 800,- naar 1800,-) met 1000 euro opdrijven door een offerte van een Aygo mee te brengen. Zulke meevallers heb ik niet vaak in de garage. Overigens ontvingen we eind dat jaar ook een brief dat voor de C1 geen wegenbelasting meer verschuldigd zou zijn (wegens de lage uitstoot). Zulke meevallers heb ik niet vaak bij de belastingdienst.

----
Gebruik:

De Citroen is tot 2011 gebruikt als boodschappenwagen en reed ongeveer 6 a 7000 km per jaar. In 2011 wisselde ik van baan en moest de Skoda ingeleverd. In plaats daarvan kwam een Renault Grand Scenic 1.9 dCi uit 2006 waarmee ik dacht te gaan forenzen, maar daarvan kwam ik snel terug. Met 45.000 per jaar zou dat erg duur worden en heb ik met mijn vrouw geruild. Zij de grote Scenic, ik de kleine C1.
---
Rijervaring:

De C1 is erg luidruchtig op de snelweg, maar kan wel meekomen met het verkeer. Eigenlijk valt me dat niet tegen, hoewel de tussensprint relatief langzaam gaat. Optrekken vanuit stilstand gaat redelijk vlot, omdat het autootje zo licht is.
Het verbruik is ongeveer 1:18 met afwisselend snelweg (80%) en stadskilometers (20%). Het tankje is wat aan de kleine kant met max. 35 liter moet ik 1,5 a 2 maal per week tanken.

Ik breng of haal doordeweeks ook regelmatig de kinderen (3 stuks) en dat past makkelijk in een C1. 2 kinderstoeltje en een Maxi Cosi vormen geen probleem. Als we met het hele gezin (2 volwassenen en 3 kinderen) gaan is de C1 geen optie natuurlijk, omdat er maar twee plaatsen op de achterbank zijn.

Gek is eigenlijk dat je altijd voldoende ruimte hebt. Er kunnen 4 volwassenen in (zonder bagage!). Als je boodschappen gaat doen klap je de achterbank (half) neer en je hebt voldoende plek voor kratten en tassen.

Omdat ik zoveel kilometers in deze auto rijd heb ik er maar winterbanden onder laten zetten, ik rijd ze toch wel op.

Tot op heden geen grote reparaties gehad en altijd de beurten zonder echte verrassing laten doen.

-----
Samenvattend:

Ik ben een zeer tevreden C1-rijder. Had ik echter geweten dat ik er zoveel (35 tot 40.000 km per jaar) in zou rijden, dan had ik eerder een Fiat Punto / Skoda Fabia / VW Polo... diesel gekozen. Deze voelen net iets veiliger en comfortabeler dan de C1.
Maar de C1 stelt me niet teleur en presteert boven verwachting. En voor 19 cent per kilometer kun je (bijna) geen andere auto rijden...

50k Beurt gehad - geen bijzonderheden

  • 52.000 km

Olie en oliefilter vervangen
En andere standaarddingen van 50.000 beurt 291,85 euro.
Overigens doe ik dat nu bij een lokale garage, omdat die dichterbij is, gratis leenauto's heeft en mijn auto zuigt en poetst... Dat dat uit kan? O ja, ze slaan ook nog gratis de winter/zomerbanden op...

De eerste APK en de eerste echte kosten

  • 65.000 km

Het werd tijd voor de eerste APK, inmiddels is de C1 4 jaar oud en heeft hij 65000 km gereden, waarvan het gros in de laatste 1,5 jaar.

Allereerst bevalt de auto nog prima, hoewel ik nog steeds vind dat 40k per jaar iets te veel is voor het beperkte comfort van de auto. Ik stap regelmatig kreunend en piepend uit, maar ja ook ik word ouder...

Ik hoorde al een paar duizend km een iets rauwer geluid waarvan ik vermoedde dat het iets met de uitlaat van doen had en dat bleek ook het geval: een lekkende einddemper die vervangen moest worden.

Verder was er voor de 5e keer een koplamp defect, kwestie van lampje vervangen, dat zal wel komen doordat ik ze ook overdag aan heb.

Ook vertoonden de voorbanden (Michelin Energy Saver) slijtage en heb ik ze maar preventief laten vervangen (nog geen afkeuringspunt 3 mm). Deze hebben gok ik 45.000 van de 65.000 km gereden.

Verder alle kleinen zaken als olie/filters e.d. ververst.

Totale kosten: Beurt + APK + Reparaties Einddemper en 2 banden monteren en uitlijnen + olie/filters + brandstof leenauto + lampje +milieubijdrage: 456,53 euro

Hopenlijk kan ik er weer 15.000 km zorgeloos tegenaan tot de volgende beurt.

Still going strong - maar radio doet vreemd

  • 85.000 km

Ik scheur nog steeds het land door in de C1. Hij blijft betrouwbaar rondrijden. Verbruik blijft tussen 1:17 / 1:18 hangen (maar wel veel snelweg met 120/130).
Remmen inmiddels tijdens de beurt vervangen, even de kosten kwijt, maar rond de 400,-.

Gisteren wilde de radio niet meer bediend worden, dit is al eens eerder voorgekomen (volume, kanalen e.d. hij reageerde op geen enkele knop) te warm in de zon gestaan? Straks maar eens kijken of hij weer werkt.

Aanrijding en koppeling

  • 125.000 km

Aanrijding gehad met een strooiwagen :-) niet mijn schuld, maar kreeg helaas slechts de helft van de kosten (1450,-) vergoed.

Verder is er een nieuwe koppeling ingezet bij 115.000km kosten rond 600 geloof ik.

Het blijft een heel fijn boodschappenwagentje waarmee ik inmiddels niet meer zo veel forens. Maar nog altijd zeker 10 a 15000 per jaar.

Betrouwbaar en handig.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.