Citroën C1 1.0i Ambiance (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 23.500 km |
ERVARINGEN
- 45.000 km
Oke, het sinterklaascadeau is binnen. Op 5 december haalden we onze gloednieuwe C1 Ambiance op bij de dealer. Hij gaat dienen als woon/werk auto en zal per week minstens 400 km gaan rijden. Bovendien zijn we van plan om er de boodschappen mee te doen, vrienden te bezoeken enz. We hebben twee auto`s maar de C1 zal, omdat hij het zuinigste is, de meeste kilometers gaan maken.
De auto voldoet precies aan onze verwachtingen dwz: ruime zitplaatsen voor, een prima wegligging en een behoorlijk pittige motor. De kleine bagageruimte wordt gecompenseerd door vijf deuren (toegangkelijkheid) en bovendien is het gezeur over boodschappenkratjes in allerlei tests makkelijk op te lossen door boodschappentassen te gebruiken. Beetje praktisch blijven hoor. De radio geeft een prima geluid en heeft een aansluiting voor de Ipod. Volgende week even een snoertje halen voor de aux.
Vergeleken met de (oude) Ford Ka is het een vooruitgang. Je zit hoger en de C1 heeft een even goede wegligging. Het is hem vooral de motor, die is veel soepeler.
De keuze tussen de C1, 107 en Aygo was snel gemaakt want Citroen gaf het meeste voordeel. Dan moet je verder niet zeuren en gaan voor de C1.
Waarom geen nieuw model Ka? De prijs zelf, de inruilwaarde en de behandeling bij de dealer. Ofwel, de C1 was goedkoper, we kregen meer inruil terug voor onze Ka bij Citroen en dan nog de houding van de Ford dealer. Het was "mevrouwtje" voor en "mevrouwtje" na. En de kleurtjes waren zo schattig. Helaas gaat haar mannetje hem gebruiken voor het woon/werk verkeer. Die wil nl zuinig rijden en weet dat hij negen van de 10 keer alleen in de auto zal zitten.
Binnenkort de eerste update!
Update 1
12 december 2008.
Voor het eerst getankt. Voor 570 km 30 liter. 1 op 19 dus.
Daar was ik niet ontevreden over. Ongeveer 320 km over de N304 tussen Ede en Apeldoorn. Ongeveer 180 km rijksweg met 120 op de teller en de rest stadsritjes.
Het zicht naar achteren vind ik maar zozo. Om dat te verhelpen probeer ik meer op de buitenspiegels te rijden. Die zijn groot genoeg dacht ik zo.
Verder trekt het karretje lekker en eenmaal op snelheid is hij aardig geruisloos. De goede indruk blijft dus.
Bovendien boodschappen gedaan. Alles past er makkelijk in. Dat gezeur over een hoge tildrempel. Daar begin je pas over als je zware vrachten gaat vervoeren. Daar zijn dus andere auto`s voor.
Update 2
December 23, 2008.
Historische gebeurtenis: voor de tweede keer getankt. Dat viel dus weer mee want voor 620 km was 30 liter voldoende. Dan zat de tank ook vol tot aan de rand. Dus een geschat verbruik van minimaal 1 op 20. Lijkt me keurig; 480 km op de mij ozo bekende N304 (die rij ik op de automatische piloot) en de rest is stads- en rijkswegrit.
Die meter voor de benzine is inderdaad een kreng. Gewoon niet nauwkeurig. Het valt pas op als de tank bijna leegraakt. Ineens op het laatste blokje begint het kreng te piepen en te knipperen. Blijkt er dus nog vijf liter in te zitten. Ik had dus rustig een km of tachtig door kunnen rijden. De benzinemeter is echt een minpunt.
Het zicht naar achteren went echt wel. Gewoon op de buitenspiegels rijden en het probleem is opgelost. Wel zorgen dat je spiegels schoon zijn. Nog een minpunt(je) is het schakelen, of beter gezegd de 1 en de achteruit. Als de motor koud is gaat het stroef. Ik was in het begin bang dat ik de boel zou beschadigen. Het went wel maar houdt niet over. Als de motor (of beter gezegd het motortje) warm is, schakelt het prima. Net zo goed als de ouwe Ka. De wegligging blijft me trouwens verbazen. Echt goed. De zijdelingse steun van de stoelen kan beter.
Al met al: nog steeds een heerlijke auto voor woon/werk verkeer en boodschappen. Zuinig, hele goede wegligging en een hitsig motortje. Dat gezeur over de kwaliteit van de radio lijkt wat me wat overdreven. Ik plug de Ipod er in en het geluid is mi prime. Maar ik ben geen purist als het aankomt op geluid.
En dan nog een bericht voor die idioot die op 22-12-08 op de N304 zonodig moest inhalen, in het donker, in de mist, vlak voor de bocht bij de camping, en natuurlijk een tegenligger, en de trekker die voor ons reed, en iedereen die echt op de remmen moest want je haalde ook iederen in.
Renault Laguna (ws een lease), ik zag je weer bij het verkeerslicht vlak na de A1, links Apenheul. Eigenlijk had ik uit willen stappen. Het valt op dat ik sinds ik in die kleine auto rij, medeweggebruikers (in dit geval MISbruiker) anders met mij omgaan. Heb ik me nooit gerealiseerd, maar in een kleine auto hebben ze minder ontzag voor je.
De volgende keer Laguna onthou ik je kenteken en zet ik het hier op de site!
Update 3
30 december 2008
Vandaag weer getankt. Iets te vroeg, maar na 320 km op wegen met een max van 80 km/u en 200 km op de snelweg met 120 km/u was ik wel nieuwsgierig naar het benzinegebruik. Niet gek, 1 op 20 en er is echt niet voorzichtig gereden.
Het gedrag op de snelweg is rustig. De C1 laat zich prima sturen, de vering is stevig zonder hard te zijn en ik heb niet het idee in zo`n klein autootje te zitten.
De motor is rustiger geworden en aan het gebruik van de buitenspiegels ben ik al gewend. De binnenspiegel is wel gemakkelijk met inparkeren.
Het enige waar ik me aan erger is de benzinemeter. Maar je er moet wat te klagen zijn. De verwarming daarentegen doet het uitstekend en dat lijkt me niet onbelangrijk met deze vorst.
Update 4
10 januari 2009.
Wat kan ik er van zeggen na 2500km?
Benzinegebruik valt mee. Stevig rijden op de snelweg 1:18 en kruisen met 80 km/u 1:23. Wegenbelasting bespottelijk laag want 8,- per maand. Goede wegligging, stevige vering, behoorlijke brom tijdens het optrekken en vrij rustig als je kruissnelheid rijdt. Voorin voldoende ruimte voor bestuurder en passagier, achterin misschien voor kinderen, maar vooral voor boodschappen ed. Hoge tildrempel niet erg want je vervoert niet zo snel zware en grote spullen in deze auto.
En dat is nou precies waar het om gaat.
Kijk, ga je naar Zuid-Frankrijk voor een vakantie en heb je de keuze uit een Mondeo diesel en de C1, dan kies je voor de Mondeo. Dat is een echte rijdersauto voor de lange afstanden. Mensen die voor hun werk minimaal 50.000 km per jaar rijden kiezen niet voor niets een dergelijke bak.
Een C1 is ook een goede auto, maar dan moet je hem dus ook gebruiken voor het doel waarvoor de ontwerper hem heeft gemaakt.
Ik gebruik hem zelf voor het woon/werk verkeer. Ik moet alles zelf betalen dus het moet goedkoop. En verder is het een handige auto voor de boodschappen en het maken van ritjes naar familie en vrienden.
Als ik dagelijks grotere afstanden zou afleggen in de C1 werd het een ander verhaal. Ook als er regelmatig grotere spullen werden vervoerd of een aanhanger gebruikt.
En als de kinderen nog thuis zouden wonen en het een gezinsauto moet zijn. In dat soort gevallen zou deze auto niet de geschikte zijn.
Hij voldoet dus uitstekend. Omdat hij wordt gebruikt voor datgene waarin het een goede auto is.
Update 5
16 januari 2009
We hebben twee auto`s. Een Fabia station die allang rijp is voor het klokje rond en waarmee we nog nooit een probleem hebben gehad, en dez C1 als vervanger voor de Ka.
Onze volwassen kinderen hebben ons altijd geplaagd met die keuze. Wie rijdt er nou in een Skoda? Todat zij pech hebben en de Fabia weer wordt geleend natuurlijk. Dan plagen wij ze terug, maar in de Skoda rijden ze alleen als het echt moet.
Met de C1 is dat dus anders. Vooral in het begin moesten we ze bij wijze van spreken van de auto afslaan. Er werden altijd wel smoezen verzonnen om hem ff te lenen.
Het karretje blijkt echt geliefd bij de club en het hele gezin vindt dat Pa beter in de Fabia kan rijden. Dat past beter bij elkaar.
Maar Pa is niet gek. De C1 is verwacht hij, veel goedkoper in onderhoud en gebruikt ook minder benzine. Het scheelt ons een tank benzine per maand en dat is toch gauw veertig Euro.
Laat Pa maar crossen in die C1.
Update 6
4 maart 2009
Wat valt er op te merken?
Eigenlijk weinig. Gemiddeld verbruik is 1 : 20 en er wordt niet extra rustig gereden. Ik beschouw mezelf als een doodnormale weggebruiker en hou me redelijk aan de maximum snelheden.
Geen enkele rammel te ontdekken, er is gewoon niets om over te klagen. Dat kan ook gewenning zijn hoor want de benzinemeter blijft een stompzinnig ding, maar het went.
Het lijkt wel alsof de motor wat minder gebrom produceert, maar ik ben er niet zeker van.
De kar bevalt goed. Woon/werk verkeer, boodschappen, familie en vrienden bezoeken. Prima te doen voor twee personen met de C1. Morgen is hij drie maanden oud en dat houdt in dat de 20.000 km wel gehaald zal worden in een jaar tijd.
Ben nu nog benieuwd naar de onderhoudskosten. Er is € 120,- voorspeld bij de 15.000 km beurt.
Zodra er wat nieuws is meldt ik me weer.
Update 7
2 oktober 2009
Vandaag terug van de dealer. Eerste beurt (15.000) 3000 km te laat, maar een kniesoor die daarop let.
De voorspelling van €120,- was dus een beetje te optimistisch. Ik was bijna €180,- kwijt en dat vind ik wel aan de hoge kant. De koffie en de behandeling bij de dealer was verder prima. Krantje lag klaar en binnen een uur was ik weer op weg.
Dan de bevindingen:
Het karretje gebruikt gemiddeld 1:22 en dat lijkt me een prima score.
Het schakelen gaat veel soepeler dan voorheen en zelfs de achteruit gaat als het spreekwoordelijk warme mes door de boter. Of de mechaniek is ingesleten, of dat de chauffeur door de auto is afgericht kan ik niet beoordelen.
De motor zelf draait echt als een zonnetje en die typische driepitsroffel is nog steeds een genot om te horen.
Het is de verwachting dat er in een jaar zo`n 20.000 km wordt gereden en dat zal echt wel probleemloos gaan.
Iedereen die een zuinig autootje wil aanschaffen voor het woon/werk verkeer, wat boodschappen en andere ritten, kan ik zo`n betrouwbaar zuinig ding als de C1 aanraden. Zelfs de lange afstanden geven geen reden tot klagen over rug oid.
Er zijn er die het enigszins vreemd vinden dat een vent in zo'n rugzak rijdt, maar toevallig ben ik iemand die zich daar weinig van aantrekt. Ik maak mijn eigen keuzes en de kerels die ik ook in zo`n ding zie rijden denken er volgens mij precies hetzelfde over.
5 december 2009
Nu, op deze dag, een jaar en 23.500 km later kunnen we een stand van zaken opmaken.
Problemen; geen enkele. Ook geen piepjes, kraakjes of lekkende deuren.
Benzinegebruik: 1 : 21,7 gemiddeld.
Waardering eigenaar: een negen.
Klachten: geen.
Wensen: de stoelen van de IQ.
Ik heb vorige keer al iedereen aangeraden een dergelijke auto te kopen als hij wordt gebruikt voor de zaken waarvoor hij ontworpen is. De 15.000 km beurt viel mij qua financiën enigszins tegen, maar dat wordt volgend jaar weer goedgemaakt door het verdwijnen van de wegenbelasting. Dat kostte ons al de belachelijke jaarsom van 12 x €8,-= €96,-. Dan zal die beurt me ws hooguit €90,- kosten. Van een Aygo-rijder begreep ik dat hij €120,- betaalde voor zijn tweede beurt. Dat gaan we dus nog even in de gaten houden en melden op dit forum. Volgend jaar zal er rond deze tijd bijna 50.000km op de teller staan. Tijd dus om een inruil te overwegen. Mocht de 30.000 km beurt weer rond de €180,- liggen, dan ga ik voor de Aygo. Ik hou jullie op de hoogte!
9 april 2010
Dit wordt een verschrikkelijk saai verhaaltje.
De 30.000 is gepasseerd, en er is gewoon niets aan te merken op de C1. Ook de kinderen die hem wel eens lenen vinden het een lekker karretje waarmee ze bij de vriendenkring nog lekker de blits kunnen maken. Ook zij hebben geen enkele klacht.
De kracht van de C1 is dat hij gewoon onopvallend zijn werk doet. Zoals een perfecte werknemer die je pas gaat missen als hij er niet meer is.
Zuinig, betrouwbaar, ook op de langere afstanden goed rijdend. Er is kortom niets om je over op te winden. Zelfs de beurt na 30.000km bleek een misverstand. Gewoon na een jaar.
Gaap.
Houden zo!
14-02-11
Hij is verkocht!
Na 45000 probleemloze kilometers hebben we hem gegund aan onze jongste dochter. Ze krijgt hem voor een zacht prijsje. Haar ouders hebben een korte ronde gemaakt voor een nieuwe 107/C1/Aygo.
Het is deze keer een Aygo geworden, want financieel het aantrekkelijkste bod. Het kan ons in feite niet schelen wie van de drie het wordt. Het zijn dezelfde auto`s, dus gaat het om de prijs.
Iedereen tevreden. Dochterlief een super betrouwbare auto, waar ze nog jarenlang plezier aan zal beleven. En haar vader gaat naar het werk in een mooie bordeaux-rode Aygo.
We zijn echt een fan geworden van de drieling en kunnen iedereen aanraden er een te overwegen.
Van de Aygo zal ik geen verslag meer maken. Niet nodig, want we verwachten weer gewoon dezelfde ervaringen.
PROBLEMEN
- 23.500 km
Niets, helemaal niets.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.