Citroën C1 1.0i Ambiance (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Veel is al geschreven over de C1, 107 en de aygo, ik zal proberen om niet in herhalingen te vervallen.
Citroen is een merk dat ik met pijn en moeite in mijn hart heb kunnen houden. De laatste jaren is een hoop lelijks en van matige kwaliteit geproduceerd. Echter het Franse hart veerde op na de intro van de C4 en C1, de C6 is echt weer zoals ik Citroen graag zie. Buiten het centrum, gedurfd en behoorlijk betrouwbaar.
Terug naar de C1, dit is een echt goed en juist ontworpen auto. Het eend-gevoel is
ook weer terug, ok dan muv het veercomfort en het open dak, maar a la. De C1 is qua ruimte prima op orde. Voorin hebben twee volwassenen ruimte zat en zelfs achterin is de zit uitstekend. oke misschien niet voor een retourtje cote d’azure maar het is echt geen afzien. De voorstoelen zitten uitstekend, opvallend is dat ik na een tripje Franse Alpen ongebroken kon uitstappen. Dat is ook wel eens anders geweest.
Het interieur is passend bij de uitstraling, mooi strak en zonder pretenties. Het
Gezeur elders over hard plastic vind ik dan ook wat gezocht. Het klimaat is makkelijk aangenaam te brengen en te houden. Ik heb geen airco dus ik moet het de ouderwetse wijze regelen en dat gaat zoals gezegd prima. Ik heb de 5 deurs uitvoering en dat is wat mij betreft de enige juiste uitvoering. De achterbak is zo klein dat hij die naam eigenlijk niet dragen mag dus ik zet de boodschappen op de achterbank. Ideaal
Nu het rijden, dat is bijzonder voldoenend. Voor mij geldt maar een ding; kan een auto mij een glimlach bezorgen. En dat kan de C1, de 3 cilinder wil graag vooruit. Waarom proberen niet meer fabrikanten hun voertuigen serieus qua gewicht te verlagen, vraag ik me dan af?
Ik haal bij lange na niet de 1:20 volgens het nieuwe rijden. Maar 1:17 met fun is mij ook wat waard. De toerenteller vliegt makkelijk omhoog en boven de 3000 toeren verandert de loop agv de variabele kleptiming en voel je de versnelling.de suzuki swift die we ook overwogen hadden vond ik motorisch veel minder goed presteren en is vanwege z’n hogere aanschafprijs afgevallen. (pk-gewichtverhouding van beide wagens is overigens gelijk) Het stuur geeft voldoende gevoel en het karretje wil best ’de bocht door’. De smalle (maar economische) bandjes beperken de lol een beetje. Het versnellingsbakje is wat hakerig en in koude toestand is dat nog iets erger. (Is overigens niet storend.)
Winterbanden gemonteerd van Michelin waardoor aquaplaning sterk is gereduceerd. Ik hoor bij de rijders die dus wel voorkeur hebben voor het afwisselen van zomer en winterschoeisel. De skivakantie naar de Alpen werd ietwat noodgedwongen in de c1 ondernomen omdat onze Audi nog niet geleverd was. In de bergen op glad wegdek geeft de wegligging veel vertrouwen, in z’n 2 naar boven fijn hairpins ’eten’. Gemiddeld verbruik die vakantie 1:14.5. Ok, we hebben vooral plankgas gereden op de payage.
Onlangs ook een Volkswagen Fox als leenauto meegekregen bij een beurten van de Audi. Ik vind het zelf geen mooie auto qua ontwerp maar dat is smaak. Het interieur is wel erg verzorgd. Over de rijeigenschappen kan ik kort zijn, die vind ik maar zo zo. Erg overhellen en weinig gevoel in het stuur, de lichtste motorisering (1.2 3-cylinder vw) kan niet in de schaduw staan van het toyota-hart van de c1 en dan met name door het verbruik van 1:14. De versnellingsbak schakelt wel een stuk beter. Doorslaggevend is echter het feit dat de fox alleen in 3 deurs geleverd wordt en niet eens standaard centale deurvergrendeling heeft en je gewoon mag zwengelen. Nee deze wagen kon me niet echt bekoren, voor anderen zal de badge van VW wel een reden zijn voor de Fox te kiezen.
pro
motor/rijgedrag ++++
praktisch ++
reeel verbruik van 1:18 ++
----------------------------
con
zijwindgevoelig -
versnellingsbak - -
3 cylinder heeft minder balans dan een 4 of meer cylinder -
update 5 jan 2008
nog 1500km voor de volgende beurt tot nu toe geen storing of iets gehad. olieverbruik is nagenoeg nul. Verbruik is nu op zomerbanden 1:18.5 gecombineerd. (50km per dag stad, snelweg met file) Winterbanden kost een kilometer per liter, ofwel 1:17.5
Mijn broer is net terug uit leipzig en reed met 1:18.5 op en neer. (Autobahn met 130-140km/u)
PROBLEMEN
geen, echt niet. Dit is gewoon een goede auto
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.