Citroën C1 1.0i Ambiance (2006)

Citroën C1 1.0i Ambiance (2006)

UitvoeringC1 1.0i Ambiance
Bouwjaar2006

Van 45.000 km naar 12.000 per jaar vroeg om een aangepaste auto en dat werd als Citroen-fan uiteraard ook weer een Citroen en wel een C-eendje. Weliswaar met Toyota-gen maar dat mocht de pret niet drukken.

Maar hij (of zij voor de liefhebbers) moest wel netjes aangekleed worden en repré blijven. Kortom het resultaat is een 5 deurs C1 1.0i. Gris Carlinite Ambiance met toerenteller, airco, aluminum versnellingshoespookring, een aluminium sierlijst voor het opbergvak in het dashboard, een aluminium sierlijst voor de ruitbedieningsknop, aluminium pookknop, aluminium pedalenset, Tomtom One, 15’ metalen velgen (met 185/45 rubber), kleine(re) antenne, mistlampjes, dashboardklepje, middenarmsteun, uitlaatsierstuk en als special zijn de voorbumber, de mistlampkapjes, de stootstrips (zij en achter) gespoten in de kleur van de velgen. Effin, voor het resultaat zie de foto’s. Vanzelfsprekend heeft de auto kentekenplaten met oplegletters.

Nu is de standaard radio ’t mooist in ’t dashboard. Maar de standaard geluidsproduktie is niet HET. Kortom even langs de audio-dealer en daar een set Herz dual cone voor voorin (kost wat snijwerk om het passend te maken...) een Herz composet voor op de hoedenplank en de kofferbakruimte benut voor een slanke actieve sub. Helaas de standaard radio moeten vervangen voor een Pioneer maar hier zat dan wel een fatsoenlijk sub-/remote-uitgang op.

En qua rijden? Verbruik is niet mijn belangrijkste uitgangspunt maar vlotheid wel. Ik geniet van de driecilinder met natuurlijk getrouw sportief geluid en toeren maken. Met de soepele schakelbak en losse voet en gezonde bluf kan je voor menige verassing zorgen :)). Comfort met de brede banden is iets minder (maar voor comfort kies je een C5/C6) maar de wegligging is geweldig (met droog weer!). De auto is bij wijze van spreken haaks de bocht om te zetten en kleeft heerlijk. Kortom a real kart-expericience. Maar ook voor rustige momenten een prima car om een paar boodschapjes te doen en de kinderen van en naar school te brengen. Een gemis is wel de 3de gordel achter in om ’m tot een vijfpersoons te bombarderen. Al hoewel ik moet erkennen dat de vering achter in combinatie met de brede banden, toch wat minder gewicht kunnen verdragen. De wielkasten zijn snel gevuld. Als u begrijpt wat ik bedoel..

Samenvattend een praktische en mooie car voor zowel korte als ook wat langere afstanden. Met mijn lengte van 1,82 cm heb ik ook een prima zit. Het kunstof/metaal interieur stoort me niet in deze klasse. Alle waar naar zijn geld. Als Citroen-rijder is het wel even wennen aan de Toyota-hendels aan ’t stuur en ’t ontbreken van een boordcomputer maar vooruit. Het blijft een C1!

Nb. Foto’s zijn bij nacht na oud/nieuw genomen. Mooie plaatjes volgen na de handwas, want wasstraat is verboden terrein.

Problemen, nee behoudens een diep gekoesterde wens dat de C1 nog met een 1.6i 16v wordt geleverd.