Citroën C1 1.0i Ambiance (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 2 jaar in een Suzuki Alto GLS uit december 1999 gereden te hebben, ben ik nu de trotse eigenaar van deze Citoën C1 Ambiance. Als opties heb ik gekozen:
- Metallic / lak ’Noir Caldera’
- Pakket AC / toerenteller / radio-CD-speler
- vijfdeurs uitvoering
De Suzuki heeft in die twee jaar prima z’n werk gedaan. Maar omdat ik steeds meer kilometers (ongeveer 400 km per week woon-werk) ging rijden en ik graag een veiligere auto wilde met een laag verbruik (het liefst nog lager as de Alto) ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe auto.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op de C1, omdat ie qua uiterlijk mij het meest aanspreekt. T.o.v. van de broertjes Aygo en 107, vond ik de kop- en achterlampen er beter uitkomen; qua prijs zitten de drie auto’s vrijwel op hetzelfde niveau.
Op 13 juli is de auto besteld bij autogarage Blektron te Lichtenvoorde en -na 2,5 maand- op 3 oktober kon ik de auto ophalen bij de dealer.
Verschijning:
Integendeel van andere reviews wordt geschreven is de zwarte verschijning van de C1 erg mooi, ook in het interieur! Van binnen oogt de auto erg ruim, omdat de voorruit mooi schuin is geplaatst (hierdoor is er een erg kleine motorkap).
Minpuntje: De gordel (van de bestuurderstoel) is erg hoog en geeft een snijdend gevoel in de hals......
Ik heb bij de dealer een afdekklep besteld voor het opbergvak t.p.v. het dashboardkastje.
Wegligging:
Doordat de wielen in de uiterste hoeken van het onderstel zijn geplaatst, is er een optimale wegligging in verhouding tot de grootte van de auto. Dit is goed te merken bij het nemen van bochten, het rijden over slechte wegen bij regen en het rijden op de snelweg.
Prestaties:
De driepitter met 68 pk doet prima zijn werk; het geluid van de motor is werkelijk fantastisch; de motor bromt naar genoegen en moet wel hoog in de toeren worden gehouden, 50 rijden in de vier is niet aan te raden, omdat je dan minder als 2000 toeren rijdt, waardoor je het idee krijgt dat de motor verzuipt...
Maar verder niets dan lof; accelereren gaat lekker vlot en op de snelweg kan ie goed meekomen!
Besturing:
De standaard stuurbekrachtige bij een ambiance uitvoering is prima te noemen. Het schakelen gaat opvallend soepel. Bij het optrekken moet je wel relatief veel gas geven, maar dat went natuurlijk vanzelf.
PROBLEMEN
Geen problemen de eerste 700 km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.