Citroën C1 1.0i Ambiance (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
ERVARINGEN
Na lang rond gekeken te hebben naar een vervangende auto voor een 15 jaar oude Micra hadden we een lijst met een aantal auto’s.
Fiat Panda, Suzuki Swift,Volkswagen Fox, Aygo en de C1
Na een proefrit in de Panda waren we daar snel uit, leuke auto met alles er op en er aan, rijdt best lekker maar een 60 pk motortje is gewoon niet voldoende.
Tot aan de 80 gaat het prima, maar op de snelweg een vrachtwagen inhalen en vanaf 100 versnellen is gewoon levensgevaarlijk.
Geen zwaardere motor mogelijk, dus deze viel af.
De Fox is een VW, dus als je die compleet wil hebben loopt dit redelijk in de papieren, het gewicht is ook hoog met 950 kilo, en dat kost brandstof en wegenbelasting.
Suzuki is eigenlijk een klasse hoger en duurder, Aygo vinden wij uiterlijk niet de fraaiste dus maar gaan rijden in de C1.
Wat een leuk karretje is dit!
Onderhuids voor 90% Toyota, dus moet kwalitatief wel goed zijn.
De proefrit hebben we in september 2005 gemaakt, 1 liter 3 cilinder Daihatsu motortje loopt vreemd rond als het dit voor het eerst hoort.
Bij het rijden valt dit toch wel vreemde geluid geheel weg en is een sportief brommetje te horen wat bijna opzwepend is.
De snelweg op, en zowaar kun je heel behoorlijk mee komen op de linker rijbaan, airco aan en wil heel behoorlijk vooruit.
Auto besteld, in december was ie eindelijk binnen, kleur donker grijs 5 deurs met airco, toerenteller, radio-cd en elektrice ramen.
6 januari 06 auto bij de dealer op gehaald, prima garage overigens.
Netjes afgeleverd en rijden maar.
Motortje loopt als een zonnetje, veel stadsverkeer met een verbruik van 1 op 16/17 is heel goed haalbaar, olie verbruikt ie niet.
Verbruik zal bij warmer weer nog wel een stukje beter worden.
Ga je veel snelweg kilometers maken dan lijkt een verbruik van 1 op 20 zeker haalbaar.
2 nadelen heb ik wel ondervonden: de stoelen hebben weinig zijdelinks steun. Je zit voor je gevoel wat op de bok.
Kofferruimte is voor 2 boodschappen tassen prima, meer niet, maar dit weet je bij de aanschaf.
Verder rijdt ie geweldig, aan alles kun je wel merken dat Toyota een flinke vinger in de pap heeft, onder andere het schakelen/koppelen gaat wel Japans-achtig.
Na een 2500 kilometer 1ste beurtje gehad, niks gevonden na een kwartier weer buiten
Verder rijden tot de 15000 beurt.
Motortje komt lekker los en je kunt er aardig mee scheuren.
PROBLEMEN
Problemen:
Krakende achterruit.
Door dealer opgelost, blijkt dat de ruit rubbers te strak staan.
Iets losser draaien en weg is het.
Plus punten:
Compact, maar voelt groot aan.
Lekkere motor en zuinig met het dure sap.
Comfort en gebruiksgemak, veilig
auto verkocht
- 60.000 km
De c1 heeft in de afgelopen jaren zijn mannetje wel gestaan. Aangezien ik wel wat met auto heb en neit vies ben om te sleutelen heb ik de auto eens aandachtig bekeken.
De auto loop prima, maar er kwamen toch kosten aan:
4 banden, grote beurt en alle remmen waren nagenoeg versleten. (accu)
Totaal een kosten plaatje wat op gaat lopen naar minimaal €1.000-.
Dus ook een andere auto al alternatief voor de kosten er naast gezet. Blijkt uiteindelijk toch doorslaggevend te zijn, €6.000,- er bij en we hebben een nieuwe. nog 5 terug gekregen dus de keuze was snel gemaakt. 5,5 jaar met een afschrijving van 6duizend vindt ik prima.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.