Citroen C1 1.0i Ambiance (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 67.111 km |
KM-stand laatst | 67.812 km |
De aanschaf!
- 67.111 km
Daar staat ie dan, de Bleu d‘Argon-kleurige Citroen c1 semi-automaat. Na weken peinzen, afwegen, hoofdpijn, tijd voor een nieuwe auto. Ik ben 22 en heb bijna 3 jaar in een zwarte Ford Fusion Futura automaat gereden, ik wilde destijds een wat grotere auto dan de gemiddelde beginnersauto want dat vond ik wat 'stoerder'. Na enkele maanden rijden viel me toch vooral op dat de gemiddelde bestuurder van de Ford Fusion ongeveer 50 jaar ouder is dan ikzelf, maar ach. Ik vind hem in de zwarte metallic kleur wel een geinige auto om te zien. Comfortabel ook. Ik heb in de eerste 2 jaar regelmatig lange afstanden afgelegd maar nu al dik een jaar rijd ik puur naar mijn werk en terug, ongeveer 22 km op een dag. En daardoor ben ik me gaan irriteren aan het hoge brandstofverbruik en de wegenbelasting. Gemiddeld 1 op 13, maar met dat soort kleine afstanden stukken slechter en toeleggen op kilometervergoeding.
De Ford had ongeveer 111.000 km op de teller en is uit 2008. Blijkbaar import, ooit wok-status gehad en geen onderhoudsboekjes aanwezig. Jep, slecht ingelezen en slecht bijgehouden maar wonder boven wonder weinig problemen gehad. Verkocht voor 2850 aan een aardige dealer die hem zelf op kwam halen. En dan nu de C1. Ik wilde hem eerst van een wat recenter bouwjaar door de facelift en in het zwart of grijs, vooral grijs leek me mooi in combinatie met zwarte velgen. Helaas was er weinig interessant aanbod en ik wilde hem niet van een autobedrijf omdat je dan toch vaak minder waar voor je geld krijgt dan bij het kopen van een particulier, mits alles goed op orde uiteraard.
Toen zag ik ineens deze C1 staan, net geplaatst en meteen gereageerd. Ik vind het exterieur van de C1 model 2006-2008 in het algemeen wat minder mooi dan bij de nieuwere modellen, maar deze sprak me direct aan. Een bijzondere kleur die je amper voorbij ziet komen en die zelfs een beetje moeilijk te fotograferen is, lijkt altijd een beetje anders. Getinte ramen achter en gewoon wat stoerder met de zwarte velgen. 67111 km op de teller en uit 2008, duidelijk veel gebruikt als boodschappenwagentje haha. Verder heeft hij veel airbags, airco, centrale vergrendeling, elek ramen en woop woop, een klepje ingebouwd voor het vakje. Dat scheelt mij weer. Ik mocht hem voor 3800 overnemen, met die 2850 van mijn Ford dus 950 bijbetaald.
Ik was enthousiast, alles werkte prima bij de proefrit, netjes betaald en toen... 25 minuten na het betalen stond ik stil bij de Mac Donalds. Auto start niet meer! Anwb gebeld en de accu bleek kapot te zijn, heb ik weer. 2x opstarten werkte eerder prima en nu ineens na het kopen is ie kapot!? 10 minuten met licht stilstaan was hem blijkbaar te veel geworden. Maar goed dat het dicht bij het huis van de verkoper gebeurde, die wilde daardoor de helft meebetalen. Ik had het netter gevonden als hij het hele bedrag op zich had genomen, zeker omdat het 25 minuten na de aankoop was en over de accu niks gezegd is.. maar ach. 100 euro voor de accu inclusief ter plekke monteren, ieder 50 dus.
Daarna nog een fijne 2 uur durende rit naar huis, perfect om goed kennis te maken met de auto. De 5 versnellingen automaat is duidelijk voelbaar en dus even wennen vergeleken met de Fusion, die heeft trouwens maar 4 versnellingen, ook geen fan van. Nu ben ik erachter dat je de automaat onmerkbaar kunt laten schakelen door je voet een beetje van het gas te houden. Totaal niet erg dus, uiteraard niet zo lekker als bij een volledige automaat maar iets inleveren doe je altijd wel bij dit soort economische beslissingen. Hij rijd heel fijn op de snelweg en voelt goed aan wanneer ik wil inhalen, dan schakelt hij netjes terug naar z'n 4. Dat en file zijn voor mij redenen om automaat te willen rijden.
Ik las van te voren dat deze auto vrij veel lawaai maakt tijdens het rijden, dat vind ik reuze meevallen. Gewoon echt prima. Ik zag bij het openen van de motorkap ook dat hij een beetje geïsoleerd is aan de bovenkant, ik weet niet of dit standaard is want op het internet zag ik foto's van citybugs (Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen c1) die dit niet hebben. De radio met speaker(s?) en het ontvangst is wel schrikbarend slecht, dat ze daar als optie zoveel geld voor hebben durven vragen is een schande te noemen lol.. De velours stoelen zitten goed (ik ben dan ook nog jong en geen last van mijn lichaam o.i.d), mijn vader vind ze wat minder zitten maar wel veel beenruimte. Ik irriteer me wel enorm aan de sleutel, die moet er op een onhandige plek in waardoor ik steeds tegen de sleutelbos aanzit. Dan zou ik dus met de stoel naar achter moeten, maar met een gestrekter been rijden vind ik niet fijn. Heb nou maar onzinnige dingen van mijn sleutelbos weggehaald, maar alsnog is het niet top.
Kwa formaat is de auto ideaal voor mij, ik doe geen boodschappen en als ik tassen of koffers heb dan kunnen die prima op de achterbank. Ook rij ik vrijwel altijd alleen of met z'n tweeën. De staat van de auto is trouwens erg goed, zeker voor die leeftijd! Alleen stoor ik me aan de bumper van de voor en achterkant, zoals jullie kunnen zien op de foto's zitten daar vlekken op en is de kleur gewoon niet heel mooi meer. Als het weer wat droger wordt dan ga ik eens met wat middeltjes aan de slag, als het echt niet anders kan dan wil ik het waarschijnlijk eens laten spuiten of eventueel plastidip. Al is dat laatste niet ideaal voor de wasstraat volgens mij. De stootlijsten ga ik binnenkort vervangen, die zijn kwa prijs niet schrikbarend duur en dat maakt de auto ook weer wat mooier door de zwarte kleur in plaats van de huidige grijs verbleekte. Op de foto is ook links achter een kras te zien, die is woensdag helemaal gratis weggepoetst door een schadebedrijf. Gewoon niks meer van te zien! Echt heel blij mee. Die willen binnenkort voor mij ook wat hele normale krasjes weghalen, lekker makkelijk.
Eergisteren heb ik de auto een upgrade gegeven met een armleuning van Armster. Ik ben een armleuning gewend geweest en miste die dus wel, zeker als ik eens wat langere afstanden ga afleggen dan is het geen overbodige luxe. Voor 50 euro prima te doen en het geeft het interieur een luxere uitstraling. Ik wil in de toekomst even kijken naar die hoedenplank met 2 speakers erin, als dat het geluid wat beter maakt dan is dat een welkome toevoeging. Ook heb ik een sportievere pookknop besteld.
Dan even over het onderhoud. Dat is allemaal netjes bijgehouden, bij een apk is er eens iets met de wiellager geweest en verder niks bijzonders. In het boekje staat dat ik bij de 71.000 of 75.000 (slecht te lezen) een grote beurt moet doen. De laatste kleine beurt is bij de 55.000 geweest, dus wat denken jullie? Het liefst doe ik nu meteen een grote beurt maar met over 4 weken een verre vakantiebestemming op de planning wacht ik daar nog beter even mee. Wel aankomende woensdag APK en een gratis check op remmen, aircon, vloeistof, laadsysteem, multiriemen/v-snaar, voorruit en banden. Ik ben benieuwd!
Ik ga morgen 332 km rijden, daarna kan ik pas echt wat over het verbruik zeggen. Ik heb de kilometerstand opgeschreven en de tank is vol, ik laat het jullie weten. Ik heb voor deze recensie al wat sterren moeten geven maar ik heb hem natuurlijk pas net in bezit, zie dat dus als een eerste indruk en dus een oordeel die nog zou kunnen veranderen.
Ik ga jullie op de hoogte houden, vind het zelf ook erg leuk om reviews te lezen dus ik zie jullie reactie's en eventuele tips graag tegemoet.
Joe!
Top verbruik!
- 67.753 km
Net terug van 4 uur rijden, 345km in totaal. Ik heb heel de tijd 100/110 gereden en het resultaat is 1 op 21,26! Er zitten zomerbanden onder met stikstof. Ik ben erggg tevreden, dit ritje heeft me dus maar 20 euro gekost want ik tank altijd in België. Jeuuj!
APK!
- 67.812 km
De auto naar de kwikfit gebracht voor een APK, kwikcheck en uitlijncontrole. Alleen de bandenspanning was niet goed. Verder adviseren ze om de remblokken voor in de gaten houden, daar zit wat slijtage dus ze denken dat die over n half jaar met de grote beurt wel vervangen moeten worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.