Citroën BX 14 E (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | BX 14 E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 154.265 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
LHM in de aderen
- 155.600 km
Na enkele maanden met de Seat Ibiza serie 1,5 gereden te hebben, hetgeen overigens zonder problemen ging, begon het hydro-pneumatische virus weer te kriebelen. Een tijdje op internet gezocht en uiteindelijk een vroege BX in bijna basis-uitvoering gekocht. Dat bijna basis is niet expres, maar de eerste BX-en zijn niet heel ruim meer gezaaid.
Het betreft een versie met het eerste type 1.4 motor dat er op zijn kant in ligt. Dit blok heeft een ijzersterke reputatie, ik weet van twee motoren (en bx-en) die meer dan een miljoen km gedraaid hebben. Ik kan dus wellicht nog 840000km voort met deze BX ;-)
Deze bijna basisversie onderscheidt zich van de basis 1.4 door vijf in plaats van vier versnellingen en in ieder geval een andere carburateur die hem meer pk's oplevert.
Het is momenteel niet moeders mooiste. Met name de voorportieren hebben last van roestvorming. De stoelen zijn ook niet denderend en worden in BX kringen ook wel zitzakken genoemd. Komende week gaat de BX op de brug om de onderzijde te controleren. Op zich moet het oké zijn gezien de APK tot april 2019 die er op zit. Als hij technisch goed blijkt, wil ik hem opknappen. Andere portieren, een beter zittend meubilair en wellicht een spuitbeurt.
De BX moet wel aan het werk. Ik heb er nu in twee weken al bijna 1500km probleemloos mee gereden. Ik schat er rond de 500km per week mee te gaan rijden, uitschieters naar boven uitgesloten.
Het hydropneumatische comfort is fantastisch. Had het bij een BX iets minder verwacht dan bij een CX, maar dat valt heel erg mee. Het motortje draait prima, is niet al te vlot maar soit. Op het dashboard zit zelfs een werkende econometer. Als ik me daar aan ga houden word het wel erg langzaam. Het verbruik is in de 1500 km gemiddeld net geen 1:16. Keurig dunkt me.
We gaan het zien. In december moet hij er drie maanden uit vanwege de verbijsterende anti-klassieker maatregel van VVD-er Weekers enkele jaren geleden. Dan kan hij hopelijk zijn opknapbeurt krijgen en stap ik weer een kwartaal in de Seat. Meer volgt..........
beurtje
- 156.154 km
De BX heeft een grote beurt gehad. Het viel alleszins mee. Olie en oliefilter, luchtfilter, bougies en nieuwe remblokken voor. De onderzijde uitgebreid gecontroleerd en......keihard! Deze BX die tien jaar geleden al ter sloop was aangeboden kan dus nog een hele tijd mee. Nu ga ik maar eens aan het zoeken naar deuren en een ander interieur. Dat laatste dus niet omdat het kapot is, maar vanwege het zitcomfort. We zweven voort......
gaat lekker
- 163.230 km
Nou, dat BX-je loopt lekker door. In 3 maanden 9000 er bij gereden. Geen problemen, motorisch ijzersterk. Wel wat vervanging gekocht voor de portieren. Die moeten er nog wel in. Verder moet de BX over een goede week drie maanden van de straat van de overheid. En omdat ik toch wel veel kilometers rijd, komt er een BX break diesel. Een jongere met veel meer kilometers. Nog anderhalve week deze rijden en dan parkeren.
Zomerinzet
- 164.090 km
Van de zomer mag de BX weer even werken. DE BX break diesel is mij moedwillig als wrak verkocht door een eikel uit de Friese wouden. Zelfs een afgesproken goedmakertje kwam deze bussenliefhebber niet na. Een DL met hoofdletters, van andere Citroenliefhebbers moet je het niet altijd hebben.
Daarna vanaf december getoerd in een C15D. Prima en veel kilometers. Die zijn in de zomer wat minder, dus mag de BX de honneurs weer even waarnemen. Ik verwacht geen problemen.
verkocht
- 170.000 km
De BX is naar een volgende eigenaar die er zijn eerste auto aan heeft.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.