Citroën BX 14 Deauville (1993) #2

autoreview

Citroën BX 14 Deauville (1993)

Signalement

UitvoeringBX 14 Deauville
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf187.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na twee jaar VW Golf heb ik een VW Kever. Maar voor de wintermaanden en vakantie wil je meer comfort, ruimte en vooral dat kleine beetje ’vooruitgang’. Ik zag in een garage een hele mooie BX staan voor bijna niks. Voor 150 euro stond er een mooie BX voor mijn deur. Ik kreeg ook een instructieboekje en een serviceboekje bij mijn BX. Er zitten wat krasjes en deukjes op de voorspatborden en de motorkap maar voor de rest is hij picobello. Ik kreeg ook een nieuwe accu gemonteerd in mijn BX voor niks. Mijn auto is van het type Deauville. De Deauville heeft LM velgen, achterruitwisser, 1.4 injectie motor met 75 pk en 5 versnellingen. Mijn BX had al een radio ingebouwd. Geen stuurbekrachtiging, electrische ramen of een grotere 1.6 of 1.9 motor zoals de luxere BX-en. Eenvoud siert de mens zeg ik dan.

Waarom een BX? Het gaat vooral om het comfort. De veerbollen maken echt een groot verschil in rijgedrag. Ook stuurt hij bij elke snelheid erg licht. Schakelen gaat fijn en precies. Remmen zijn erg goed, 4 schijfremmen (allemaal ooit vervangen door de vorige eigenaar) zorgen ervoor dat ik eerder stop dan een moderne 207: Een 207 rijder schoot ver door bij het remmen (noodstop vanwege een ongeluk) en ik stond veel eerder stil met mijn BX! Met plezier stap ik elke ochtend in mijn BX, hij rijdt echt goed! Geen Alfa Romeo of BMW rijkwaliteiten maar zeker een topnotering!

Prestaties zijn ok voor een 1.4 met 75 pk. De auto is 920 kilo zwaar dus het de relatie gewicht - paardenkrachten valt reuze mee. Voor de mensen die erg graag willen opschieten zou ik wel de 1.6 en de 1.9 adviseren, maar dat terzijde.

Sommige auto’s maken indruk op anderen. Mijn BX als hij rijdt niet, maar tijdens het opstarten stijgt mijn BX. Veel kinderen die dan wijzen naar je omdat ze het ’stoer’ vinden. Mede BX rijders groeten je en vaak bij het tanken hoor ik wel van iemand dat hij/zij of iemand anders een BX heeft (gehad) en leuke herinneringen aan heeft overgehouden. Toch zien veel mensen een BX als een ding dat elke seconde stuk kan gaan.

Ook is hij best zuinig (voor een BX). Op de snelweg bij 120 km/u rijdt hij 1 op 13. Bij 100 km/u veel minder, namelijk 1 op 15. In de stad ongeveer 1 op 11. Gemiddeld rij ik 1 op 14. Bij 120 km/u maakt de auto veel geluid, maar ik heb de radio altijd aan. Gewoon wat harder zetten en je hoort niks.

Zwabberen doet mijn BX niet, maar dat komt omdat de achter draag arm lagers (ADALS) in prima conditie is. Dus als iemand overweegt een BX koopt vergeet niet om te kijken of de ADALS goed is. De achterbanden mogen niet schuin staan als de BX op de hoogste stand zit.

Men zegt wel eens dat een hydropneumatische systeem veel problemen geeft. Dat is onzin! Een goed onderhouden hydropneumatisch systeem zorgt voor eindeloos rijplezier. Geef de BX aandacht en je krijgt veel rijplezier voor terug!

Bochtenwerk doet de BX zeer goed. Ik kan precies de bochten nemen zonder problemen. De BX overhelt een beetje in de bochten maar niet extreem zoals bij zijn merkgenoot; de 2CV. Bij het nemen van de bochten voel je de auto, dus je raakt meer betrokken met het rijden dan met menig andere auto. Dus in rijplezier verdient de BX voor mij een dikke voldoende!

Conclusie: De BX is een zeer leuk rijdende auto. Ruim en zeer comfortabel. Best zuinig en er zijn goedkope verzekeringen voor de BX (Emerpark, Citroklassiek). De wegenbelasting valt reuze mee (61 euro per kwartaal). Als je zelf een beetje handig bent is het een uitstekende geldbesparende auto.

Citroën BX is voor mij een topauto. Ik zal nooit mijn BX verkopen! VIVE LA BX!

Plus:
*Comfort
*Ruimte
*Geen zuipschuit
*Goed rijgedrag
*Uitstekende remmen

Min:
-Af en toe gebreken
-Imago
-Geluid bij hoge snelheden

PROBLEMEN

Er zijn 5 problemen geweest bij mijn BX:

*Ten eerste deed mijn snelheidsmeter en km teller raar. Dit heb ik zelf gerepareerd na aanschaf van de auto. Kabels vervangen. Kosten lager dan 10 euro. Een lachertje dus.

*Bij aanschaf merkte ik dat de hydropneumatisch systeem niet helemaal in orde was. Er zat zand in het systeem en dat vernielde de hoogteregelaar. Bij Chyparse in Almere hydropneumatisch systeem laten schoonmaken, veerbollen vullen en hoogteregelaar vervangen. Kosten: 189 euro. Gelukkig hoeft dit niet jaarlijks, een goed onderhouden veerbollensysteem gaat vele jaren mee!

*De banden die bij aanschaf eronder zaten waren verschrikkelijk! Het waren Tyfoon banden en het vergalde grootendeels het rijgenot. Slechte comfort, veel windgeruis en weinig grip (en er zat meer dan 2mm profiel erop!). Na een klapband op de snelweg (verder niks aan de hand) heb ik de banden verwisseld voor een veel betere merk. Er zitten nu Vredestein Quatrac 2 banden eronder. Deze kan ik erg aanraden! Topbanden! Kosten inclusief balanceren en montage: 300 euro.

*Mijn richtingaanwijzer vertoonde kuren. Bij het aanzetten van de richtingaanwijzer duurt het ongeveer 5 seconde en dan doet de richtingaanwijzer niet meer. Heb er naar gekeken, bleek een losse kabel te zijn.

*Ook zat het stuur een beetje schuin. Deze heb ik dus weer recht gezet. Prima zelf te doen.

Totale kosten van 649 euro inclusief auto. Niet slecht!

UPDATE 13-06-2008

Ik heb twee weken geleden mijn BX APK laten keuren. Op een kapotte kachel en vocht bij de linker knipperlicht voor is mijn BX voor een jaar met APK op de weg te bewonderen! Ik heb de auto een grote onderhoudsbeurt gegeven en heb de voorste twee zij spatborden vervangen. Ook heb ik de benzinepomp vervangen, die werkte niet meer goed. De auto heeft op dit moment ongeveer 198.000 km op de teller. Het is nog steeds een heerlijke betrouwbare auto! Op naar de 250.000 km en verder!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.