Citroën Berlingo 1.6i 16V Multispace Attraction (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Berlingo 1.6i 16V Multispace Attraction |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Berlingo aangeschaft vanwege de enorme ruimte, de gunstige ervaring met een hele rij Citroëns, en de vertrouwdheid bij de Citroëndealer.
Dit verslag is vooral geschreven vanuit het gezichtspunt van mijn ervaringen met de C3, want vergelijken blijft interessant!
De Berlingo rijdt comfortabel, en dat merk je na een rit van honderden kilometers helemaal: geen stramme benen of vermoeide rug: je komt eruit zoals je er ingestapt bent. Wellicht mede omdat het 2006-model een langere zitting heeft gekregen. Het uitzicht rondom is prima, zeker vergeleken met de C3 en zijn hinderlijk dikke A-stijl. En, ik zie weer een neus. Bij de C3 alleen asfalt. Het geluidsniveau is zeer acceptabel, maar in vergelijking met de C3 kun je zeggen: het geluid bij de C3 bij 130 km/uur is ongeveer gelijk met 110 km/uur bij de Berlingo. Ik lees bij de verslagen over de Berlingo regelmatig over rammeltjes: totaal geen last van.
Het interieur is zeer ruim, de 2006-modellen hebben gelukkig niet meer die irritante blauwe of groene kleurtjes op het dashboard. De opbergruimtes zijn ruim voldoende; bovendien is er die ruimte boven je hoofd: het aflegplankje.
Op de achterbank kunnen drie volwassenen goed zitten vanwege de breedte en de ruimte voor voeten en hoofd. Maar ik heb geen ervaring hoe die stoelen zitten op een langere rit. De spiegel op de voorruit heb ik een kleine 10 cm lager laten zetten: de blik steeds omhoog vond ik irritant. Nu is de kijkhoogte prettiger.
En dan de bagageruimte: mooie vlakke vloer en toch niet glad, goede hoogte bij het in- en uitladen.
De hoedenplank klap je in delen op, net zover als nodig is, en is tevens gemakkelijk uitneembaar. De enorme achterklep heeft een prima stahoogte, maar er is wel even een flinke duw nodig om die klep weer te sluiten: eerst hangen aan de lus, en dan nog een duw nageven.
Er zijn situaties dat de achterklep niet geopend kan worden: met de caravan er achter, en als je geparkeerd staat met de achterkant tegen boom, struik of muur.
Maar dan is het geen probleem om via de schuifdeur-links een stoeltje op te klappen en alsnog de grote tas de bagageruimte in te schuiven. Het aantal ogen om spullen vast te zetten is voldoende, alleen zouden er ook ogen moeten zitten op wat hogere plekken dan alleen iets boven vloerhoogte.
De motor, 1.6 benzine, is voldoende sterk. Iets minder pittig dan dezelfde motor in de C3, maar dat zal wel zijn omdat de Berlingo zwaarder is.
Als caravantrekker in 2006 al duizenden kilometers gemaakt. In bijna alle omstandigheden voldeed de combinatie met een 1000kg-caravan prima, maar je moet de motor wel op toeren houden. Het enige zwakke punt is het optrekken vanuit stilstand op een steilere helling vanaf ca. 6%. Dat lukte steeds net.
Verbruik: 1/13 is mogelijk, maar een zeldzaamheid. Eerder ligt het verbruik hoger.
Als caravan-trekker is 1/11 mogelijk, als het tempo niet boven de 90 km/uur gaat.
PROBLEMEN
In de aanvang was het verbruik heel wisselend, bij het zelfde rijgedrag.
Soms 1/12, en dan ineens 1/8,5.
Het systeem is bij de kilometerstand van 9000km gereset, waarna het verbruik een regelmatiger patroon vertoonde.
Voor de rest: starten en rijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.