Citroën Berlingo 1.6i 16V Multispace Attraction (2006)

autoreview

Citroën Berlingo 1.6i 16V Multispace Attraction (2006)

Signalement

UitvoeringBerlingo 1.6i 16V Multispace Attraction
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Berlingo aangeschaft vanwege de enorme ruimte, de gunstige ervaring met een hele rij Citroëns, en de vertrouwdheid bij de Citroëndealer.
Dit verslag is vooral geschreven vanuit het gezichtspunt van mijn ervaringen met de C3, want vergelijken blijft interessant!

De Berlingo rijdt comfortabel, en dat merk je na een rit van honderden kilometers helemaal: geen stramme benen of vermoeide rug: je komt eruit zoals je er ingestapt bent. Wellicht mede omdat het 2006-model een langere zitting heeft gekregen. Het uitzicht rondom is prima, zeker vergeleken met de C3 en zijn hinderlijk dikke A-stijl. En, ik zie weer een neus. Bij de C3 alleen asfalt. Het geluidsniveau is zeer acceptabel, maar in vergelijking met de C3 kun je zeggen: het geluid bij de C3 bij 130 km/uur is ongeveer gelijk met 110 km/uur bij de Berlingo. Ik lees bij de verslagen over de Berlingo regelmatig over rammeltjes: totaal geen last van.

Het interieur is zeer ruim, de 2006-modellen hebben gelukkig niet meer die irritante blauwe of groene kleurtjes op het dashboard. De opbergruimtes zijn ruim voldoende; bovendien is er die ruimte boven je hoofd: het aflegplankje.
Op de achterbank kunnen drie volwassenen goed zitten vanwege de breedte en de ruimte voor voeten en hoofd. Maar ik heb geen ervaring hoe die stoelen zitten op een langere rit. De spiegel op de voorruit heb ik een kleine 10 cm lager laten zetten: de blik steeds omhoog vond ik irritant. Nu is de kijkhoogte prettiger.

En dan de bagageruimte: mooie vlakke vloer en toch niet glad, goede hoogte bij het in- en uitladen.
De hoedenplank klap je in delen op, net zover als nodig is, en is tevens gemakkelijk uitneembaar. De enorme achterklep heeft een prima stahoogte, maar er is wel even een flinke duw nodig om die klep weer te sluiten: eerst hangen aan de lus, en dan nog een duw nageven.
Er zijn situaties dat de achterklep niet geopend kan worden: met de caravan er achter, en als je geparkeerd staat met de achterkant tegen boom, struik of muur.
Maar dan is het geen probleem om via de schuifdeur-links een stoeltje op te klappen en alsnog de grote tas de bagageruimte in te schuiven. Het aantal ogen om spullen vast te zetten is voldoende, alleen zouden er ook ogen moeten zitten op wat hogere plekken dan alleen iets boven vloerhoogte.

De motor, 1.6 benzine, is voldoende sterk. Iets minder pittig dan dezelfde motor in de C3, maar dat zal wel zijn omdat de Berlingo zwaarder is.
Als caravantrekker in 2006 al duizenden kilometers gemaakt. In bijna alle omstandigheden voldeed de combinatie met een 1000kg-caravan prima, maar je moet de motor wel op toeren houden. Het enige zwakke punt is het optrekken vanuit stilstand op een steilere helling vanaf ca. 6%. Dat lukte steeds net.

Verbruik: 1/13 is mogelijk, maar een zeldzaamheid. Eerder ligt het verbruik hoger.
Als caravan-trekker is 1/11 mogelijk, als het tempo niet boven de 90 km/uur gaat.

PROBLEMEN

In de aanvang was het verbruik heel wisselend, bij het zelfde rijgedrag.
Soms 1/12, en dan ineens 1/8,5.
Het systeem is bij de kilometerstand van 9000km gereset, waarna het verbruik een regelmatiger patroon vertoonde.
Voor de rest: starten en rijden!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens