Citroën AX 14 First D (1993)

autoreview

Citroën AX 14 First D (1993)

Signalement

UitvoeringAX 14 First D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf112.400 km
KM-stand laatst189.385 km
Lezerswaardering: 22%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 189.385 km

Vóórdat ik mijn rijbewijs haalde nam ik me voor een AX Diesel te kopen. Deze kleine Fransman stond bekend om zijn fantastische motortje, onverwoestbaar en ongelovelijk zuinig! Ondanks dat het eventjes anders liep en een Nissan Micra mijn eerste auto werd is eind 2005 de AX mijn dagelijks vervoer geworden. Een exemplaar uit eerste hand, met een opvallend lage kmstand in een Service uitvoering, zonder achterbank. Hij was vreselijk vies maar had wel steeds z’n onderhoud gehad. Voor 875 euro was ie de mijne en ik was zo blij als een kind.

ALGEMEEN - Je koopt een dergelijke auto vanwege de kosten. De besparingen wel te verstaan. Zuinig, dieselolie en door het ultralage gewicht van 726kg ook nog eens goedkoop in de wegenbelasting. Dat geeft (mij althans) een zalig, vrij gevoel. Lekker rijden zonder dat je wakker hoeft te liggen over brandstofkosten. Het uiterlijk is niet eens beroerd, met z’n vlotte neusje, enkele ruitenwisser en grappige scherpe kontje.

PRESTATIES - Tja, geen racewonder, maar zeker geen slak. Door het lichte gewicht en het soepele motortje kun je, als je heel snel schakelt je medeweggebruiker nog best even irriteren. Naar de 130 gaat eigenlijk best soepel, daarboven zit er geen enkele fut meer in. Je hebt 10 kilometer asfalt nodig om z’n top te halen. Heb in een afdaling op de Duitse autobahn 165 op de klok gekregen. Een enerverende ervaring!

COMFORT - Vergis je niet, hij rijdt erg lekker. Ik heb ook een BMW 530i maar de AX wint het als het om prijs/prestatie gaat. Heerlijke vering, veel bodemvrijheid en lekkere brede stoelen met een slijtvaste stof. Als de motor warm is (duurt wel even) wordt ie een stukje stiller en is het prima te doen. Door de smalle banden stuurt ie verderlicht ondanks het ontbreken van stuurbekrachtiging. En weinig windgeruis. De rembekrachtiging werkt erg goed (bekend!). Wel vind ik het voorruit veel te laag met mijn 1.85m. Bij stoplichten moet ik steeds bukken. Oh ja, een heerlijke kachel, supersnel warm, daar staan ze bekend om. Wat wel erg lastig is, is het ontbreken van een interval op de ruitenwisser en het uberhaupt ontberen van een wisser op de achterruit.

INTERIEUR - Goede brede stoelen dus. Simplistisch maar duidelijk dashboard. Ipv een toerenteller een grote klok die een geluid maakt als van een koffiezetapparaat (de motor trouwens ook als ie koud is!). De snelheidsnaald trilt vanaf de aankoop. Ook is het dashboard meer gaan rammelen door de dieselresonantie. Je merkt dat er weinig isolatie in de auto zit. Dat ik geen achterbank heb vind ik heerlijk, we hebben geen kinderen en smijten er van alles in. Ook bij een verhuizing bleek ie een mannetjesputter.

VERBRUIK - Hier draait natuurlijk alles om. Op een tank van ruim 40 liter rij je tussen de 800 en 900 kilometer. Na 450 km. staat ie altijd precies op de helft. Het laatste deel zakt ie heel langzaam. Met een brandend reservelampje kun je nog dagen rijden ;-) Snel of rustig, snelweg of stad, altijd gemiddeld 1 op 23/24! Bij voltanken stond ik wel altijd een kwartier te tanken want de ontluchting heeft nooit goed gewerkt. Altijd tegen middernacht naar het tankstation dus, om mede-tankers niet te irriteren.

CONCLUSIE - Tja, 875 euro betaald voor een zuinigheidswonder met meer dan meevallende rijeigenschappen, een heerlijke laadruimte en weinig problemen. Het gaf een enorm vrijheidsgevoel, voor weinig geld ver kunnen komen, met eigenlijk dezelfde functionaliteit die een andere auto biedt. Deuren deed ik nooit op slot, bang voor parkeerdeuken was ik niet. Zalig toch? AX-jes rammelen wat maar toch kunnen ze op de een of andere manier tegen een stootje want ben er niet zuinig mee omgesprongen.

Omdat de auto er niet meer uitzag en er veel te veel onderhoud in een keer kwam heb ik m verkocht voor een prikkie en heb ik er weer een gekocht, een 1.5 diesel dit keer met opnieuw een maagdelijke kmstand, dit keer een hele knappe met interval en achterruitenwisser, jaja, die ik dan ook meer ga vertroetelen. Die review houden jullie uiteraard nog tegoed.

PROBLEMEN

Eigenlijk geen behalve reguliere slijtage/onderhoud. Overdreven zuinig ben ik niet op de auto geweest, de kosten moesten zo laag mogelijk blijven. Een oliewissel, ok, maar een grote beurt vind ik bij dit autootje zo'n onzin, maar wel 300 a 400 euro aftikken. En zo liep het achterstallige onderhoud op en kwam alles in 1 keer. Wel viel me op:

- Iedere 6000 km moest ik 1 tot anderhalve liter olie en koelvloeistof bijvullen. Uiteindelijk bleek dat laatste erger te worden en de waterpomp lek.
- Hij zweette flink olie bij de koppakking en de versnellingsbak-keerringen
- Lekkend schuif/kanteldakje bij noodweer
- Slecht sluitende achterklep
- Toch wel flink roetende uitlaat, bij de APK moesten ze een anti roetmiddel gebruiken om 'm rustig te krijgen.

ONDERHOUD

  • 189.385 km

113.xxx - Na aankoop moest ik een nieuwe APK regelen, nieuwe distibutiesnaar en nieuwe fuseekogels. Was een klein tegenvallertje. - 530,80 euro

124.998 - Schade rechtsvoor bij uit de bocht vliegen snelweg bij glad weer. Rechter koplamp en deel zijscherm kapot, viel me nog mee. Scherm zelf uitgeklopt, op de sloop een nieuwe koplamp. Geeft allemaal weinig zorgen, lekker rijden maar weer! - 20 euro

131.243km. - Lekke band rechtsachter - kan gebeuren. - 40,50 euro

137.500 km. - Grote beurt en APK, anti roetmiddel en nieuwe rechter voorband. Ook werd met speciale lijm het achterklepslot vastgezet, viel er zomaar af, bekende kwaal. 450 euro

152.xxx km. - APK plus oliewissel, wat details als lampen afstellen - 200 euro rond. Meteen de laatste APK die de auto gehad heeft.

177528 - Het laatste lampje van de dashboardverlichting gaat kapot, nu een hele donkere cockpit. Niet veel later zelf gemaakt, wel een pokkewerk - ca. 10 euro aan lampjes

181939 - APK afkeur, voorpijp lek, fuseekogels speling, remcilinders lek, banden voor scheef afgesleten. Ging 1500 euro kosten. Vond ik belachelijk en voorlopig gewoon doorrijden.

183815 - Na startproblemen bleek accu dood. De buren hadden nog een vrij recente in de schuur staan. Mazzeltje.

184212 - Remdruk weggevallen door lekke remcilinders. Gelukkig bij wegrijden thuis. Laten vervangen. De voeringen stelden ook niets meer voor. 200 euro.

187900 - Auto start al een paar dagen moeizaam, voorgloeilampje brandt soms lang, soms heel kort. Auto wou zelfs een keer helemaal niet starten. Ik stond op het punt nieuwe gloeiers te bestellen maar het probleem deed zich gek genoeg een week of twee later niet meer voor. Bizar.

188237 - Vóór twee nieuwe Michelin Energy banden laten monteren. Auto trilde al een poos en trok enorm naar rechts. Dacht ook te moeten uitlijnen maar de nieuwe banden losten alles op. Oude banden hadden waarschijnlijk een kapot karkas. 130,40 euro

189309 - Tweede APK afkeur dit jaar. 1000 euro zou het worden. Nu ook rotte dorpels. Ik geef het op. Ik wist dat het zo zou lopen, de motor overleeft de auto.

189385 - Verkoop! Gelukkig een koper in de buurt gevonden die 'm gaat opknappen. Voor een symbolisch bedrag verkocht. Slopen ging me toch wel aan het hart.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.