Citroën AX 11 TGE (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | AX 11 TGE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Voor woon-werk verkeer zochten wij een tweede auto. Omdat 1 auto rijdend houden al duur genoeg is en twee auto`s nog slechter is voor de portemonnee heb ik een onderzoekje gedaan om zo uit te zoeken wat het goedkoopste rijden is. Vaak wordt er gezegd dat een Suzuki Alto, Daihatsu Cuore en meer van dat spul het goedkoopste is. Ik heb ooit een Starlet gehad die weliswaar goedkoop was maar als er wat stuk aan was waren de onderdelen moeilijk verkrijgbaar en vaak duur. Op de sloop zie je ze weinig leggen want veel van dit soort auto`s wordt geexporteerd naar Afrikaanse landen.
Ik zocht dus een goedkoop Europees autootje met een gunstig brandstofverbruik, gunstig gewicht voor de wegenbelasting, lage verzekeringspremie en er moesten ook genoeg van deze auto`s op de sloop te vinden zijn voor de onderdelen.
Dus uiteindelijk vielen Japanners ook mede af omdat ik er gewoon niks aan vind. Dus kwam ik uit op een Fiat Panda of een Citroen AX. En die laatste zag ik met een ’te koop’ papiertje staan langs de weg. Goeie km stand, goede kleur, goede prijs (550 euro) en vooral; goed bouwjaar; 1993. Na 1992 is er een facelift geweest waarin de AX een stuk is opgeknapt.
De prijs was erg aantrekkelijk want de meeste van dit soort auto`s wordt voor rond de 1000 euro aangeboden, vaak meer. De reden was dat de demper kapot was, de auto was vies en de eigenaar moest er snel vanaf. Toen ik merkte dat de ashoes ook helemaal gescheurd was had ik er niet veel zin in. Met een beetje rekenen schatte ik de hele reparatie op 200 euro en daar zat ik uiteindelijk nog onder. Dus voor 750 euro had ik een prima karretje. En toen er nieuwe vloermatten in lagen, de auto was gewassen, uitgezogen en ontdaan was van stickers, weer mooie originele Citroen wieldoppen erop; toen had ik er een prachtig autootje aan.
Weggedrag is redelijk; hij is erg licht en dat merk je. Vrachtwagen blazen je soms van de weg af maar daar leer je op anticiperen. Verder vind ik de auto erg pittig. Een top van 167 en van 0-100 in nog net geen 12 seconden. Dat is toch niet bepaald traag. Ook is hij lekker ruim van binnen. De bestuurdersstoel vind ik niet fijn; na lange ritten heb ik last van mijn rug. Mijn rug houdt toch meer van Duitse, harde stoelen. In deze AX zit een dakraam. Op zich wel fijn maar hij maakt wel erg veel herrie vanwege de gierende wind. Misschien plaats ik nog een keer zo`n dakraamspoilertje erop om dat te verminderen. Wat grappig is, is dat je het dakraam er heel simpel, vanaf de bestuurdersstoel er in zijn geheel uit kan nemen en op de achterbank kan leggen. Dat was in de hete zomer van juli 2006 wel prettig!
Deze Citroen is degelijker dan ik van te voren had verwacht!
PROBLEMEN
Voor aankoop:
- achterdemper vervangen
- ashoes rechtsvoor (160 euro samen met de uitlaat)
- stuurkogel vervangen (30 euro)
Verder
- raammechanisme linksachter zit vast, wil ik nog een keer vervangen
- auto trilde bij het remmen; wielen laten balanceren (30 euro)
- lampjes
- draagarm rechts
Een steekas zit er waarschijnlijk aan te komen. Ik hoor een verdacht gejoel als ik door een bocht ga.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren