Chrysler Voyager 2.4i 16V SE (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Voyager 2.4i 16V SE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Voyager.
Een zeer ruime en comfortabele gezinswagen, goed voor lange reizen. Zo kan je de Voyager samenvatten. We hebben destijds gekozen voor de Voyager omdat deze meer luxe bood voor het geld dan andere merken zoals bijvoorbeeld Volkswagen. Ook het rijgedrag en het (ruimte) comfort speelden hierbij een grote rol, want met 7 personen is het nog goed toeven in de Voyager. Al moet je geen érg lange benen hebben op de achterbank, want dan moet je breed gaan zitten.
De reden waarom we de viercilinder hebben gekozen en niet de 3.3V6 is omdat deze genoeg presteerd en zelfs in de buurt komt van de V6. Ook het verbruik is gunstiger en hij was met handbak leverbaar. De uitvoering is een SE met een aantal opties als metallic lak, airco, captainseats en dakdragers. Zo zijn er nog een aantal opties bijgekomen wat het comfort bij deze auto vergroot en de prijs iets onder de 32.000 euro houdt.
Het interieur is ruim opgezet en erg praktisch ingedeeld. Helaas is de afwerking hier en daar wel erg slecht, maar het materiaal voelt over het algemeen wel goed aan en het kunststof oogt niet lelijk. De mattenset geeft net iets extra’s aan het interieur. De stoelen en het achterbankje zijn wel érg zwaar als je deze wil verwijderen uit het interieur. Gelukkig is het bankje voorzien van wieltjes, zodat je je niet lam hoeft te sjouwen. In je eentje krijg je het bankje er niet uit maar als je deze voorover klapt heb je ook een zee aan ruimte ter beschikking. Als je de bank + captainseats uit het interieur haalt heb je werkelijkwaar een balzaal (alleen niet zo chique) aan ruimte en kan je heel wat verstouwen.
Van buiten oogt de Voyager nog steeds modern, de pacifica-blauwe kleur staat mooi bij deze auto. Jammer dat de grijs-plastic bumpers afbreuk doen aan het model. Meegespoten exemplaren zien er een stuk beter uit.
De 2400cc metende viercilinder presteerd prima. Hij komt goed mee in het dagelijkse verkeer en gaat in 12 seconden naar de 100, waar je je helemaal niet voor hoeft te schamen. De top ligt rond de 190km/u. De motor laat zich wel horen bij het optrekken, bij volgas is er zelfs enige sportiviteit/agressie te bekennen. Bij constante snelheden is de auto juist weer aangenaam stil en draait de motor weinig toeren. Bij 120km/u draait deze 2500 toeren. De Fabriek geeft als gemiddeld verbruik 1:9,6 op. Wij scoren vaak rond de 1:10 of 1:11.
Het onderstel is erg comfortabel, maar niet superdynamisch. Hoewel het overhellen in bochten best meevalt, heeft de auto wel gauw last van onderstuur en geeft hij korte richels en hobbels best hard door aan de inzittenden. Vooral helemaal achterin hebben de passagiers hier wel eens last van.
Op lange reizen over de snelweg is de auto wel erg comfortabel, mede dankzij de soepele vering is hij hier uitermate geschikt voor. Bij 180km/u voelt de auto nog steeds veilig aan en ligt goed op de weg. Ook als hij flink beladen is, al merk je dan wel dat de motor meer moet werken als het bergopwaards gaat. Bij snelle bochten met flink veel gas willen de GoodYears nog wel eens een piepje laten horen.
Het schakelen gaat eigenlijk best prima, wel weinig gevoel en een klein tikkie hakerig. Je hoeft echter niet het volgende verzet te zoeken, en kan hem gemakkelijk inleggen. Nadeel is wel dat de pook erg lang is en de slagen zijn ook vrij lang. De koppeling is extreem lang en best gevoelloos. Een ramp zijn de remmen, ze houden niet over. Wat opvalt is dat er eerst niets gebeurt als je het rempedaal indrukt, en dat de auto daarna opeens hard remt, dit schijnt een bekend euvel te zijn bij Voyagers. De versnellingsbak blijkt ook niet een van de betrouwbaarste, al hebben wij er in 161.000km nog geen problemen mee gehad, wel kost het onderhoud vrij veel.
Conclusie:
De bediening van het sturen, richtingaanwijzers en alle andere functies in het interieur zijn logisch en makkelijk te vinden. Het dashboard is simpel van opzet en de Voyager laat zich makkelijk rijden. Het extrieur ziet er netjes uit, maar het interieur kan wat beter. De stoelen zijn erg goed en het onderstel comfortabel. De 2.4 presteerd goed, alleen schokt soms bij gas los of optrekken en is erg stil. In de Voyager heb je een zee van ruimte.
Plus & Min:
+ Ruimte
+ Comfort
+ Goede prestaties
+ Vrij zuinig
- Slechte remmen
- Afwerking interieur
- Duur onderhoud
- Niet dynamisch onderstel
PROBLEMEN
Koppakking 2x *
Kleppendeksel *
Koelfanrelais
Accu
Remmen + Remvoering achter
Uitlaatspruitstuk
Computer storing
Electrische raambediening rechtsvoor
Centrale Vergrendeling**
Afstandsbediening CentraleVergrendeling**
Wieldop verloren**
*Door fout garage gratis verholpen
**Gratis vervangen/verholpen door garage
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren