Chrysler Sebring 2.7i 24V LX (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sebring 2.7i 24V LX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 194.000 km |
KM-stand laatst | 204.000 km |
Om te beginnen er zijn weinig reviews over deze auto’s, en ik lees best vaak reviews van andere Autoweek lezers, dus ik dacht ik zal ook een review schrijven.
Ik heb deze auto uit nood gekocht omdat mijn vorige auto (Audi A6 Avant TDI) behoorlijk kosten post begon te worden, na een dure reparatie achter de rug met nieuwe nok assen en distributie set omdat het oude riem versprong en nodige schade had gericht, had ik geen goed gevoel meer over mijn Audi.
Ik wou graag een Alfa 166 maar na paar adressen was ik al uitgekeken, meeste had al toegetakeld interieur en lak was niet om aan te zien. Auto die ik zocht mocht niet al te veel kosten maar toch beetje lux zijn met minstens een V6 blok en een automaat.
Na paar garages te bezoeken in de beurt kwam ik deze Chrysler Sebring tegen, auto had dik 190dkm gelopen maar zat keurig bij, leder interieur was nog netjes, lak was mooi en onderhoud historie was bekend. Na een goede inruil deal heb ik de Chrysler gekocht.
Ik moet zeggen dat ik het interieur toch stukken minder vond dan mijn Audi, het is sober en voelt goedkoop aan, dashboard is met leder bekleed maar voelt toch als plastic aan, ik kwam pas achter dat het leer was toen ik een ander alarm in had gebouwd.
Auto is mooi om te zien en je ziet het niet zo vaak op onze wegen. Auto is van binnen best ruim te noemen, ik ben vrij lang met 1,93 en ik zou het fijner vinden als de bestuurderstoel iets meer naar achteren kon. Wanneer ik zeg ruim van binnen, bedoel ik in de breedte want ik heb niet zo veel vrij ruimte boven mijn hoofd en dat is best even wennen in het begin. Bagageruimte is goed met 453 liter, omdat mijn laatste 3 auto’s station modellen waren mis ik wel de hoogte in de bagageruimte, maar achterbank is in delen klapbaar en dit maakt hoop goed. Het is een LX uitvoering met leder bekleding en 4 traps automaat en tiptronic of te wel “Autostick” zoals Chrysler het noemt.
Ik sleutel graag aan mijn auto’s, niet voor reparaties daarvoor ga ik naar een garage. Ik heb gelijk een 18 inch velgen onder laten zetten en omdat het mijn eerste sedan was kon ik de achter kant moeilijk inschatten dus ik heb zelf PDC ingebouwd, terwijl ik toch in de achterbumper bezig was heb ik een achteruitrijd camera gemonteerd. Een originele CD wisselaar gekocht via ebay en gemonteerd, zoals ik boven schreef heb ik ook een twee weg alarm ingebouwd.
Sebring gedraagt zich goed op de weg, zelfs met 18” velgen onder is de auto comfortabel te noemen, in ruime bochten geeft het stuur niet zo goed feedback. Automaat is 4 traps en schakelt goed, echter kickdown gaat voor mijn gevoel te gewelddadig qua toeren en lijkt te veel terug te schakelen, stel je rijd 100km/h met 2000tpm en maak een kickdown auto schiet direct over het rode gebied naar 7000tpm met een enorme jankende geluid uit de motor. Tiptronic gebruik ik nooit.
Voor de rest is de auto stil van binnen, als er een hevige wind staat hoor je wel wat suizen.
V6 2,7 24v heeft een distributieketting, er zijn slechte verhalen te lezen over deze motor, want water pomp schijnt niet lang vol te houden en lekt naar binnen in de blok, echter zijn deze verhalen niet op Europese modellen te bekennen.
Met zijn 203pk is de motor krachtig en laat je niet in steek als je moet sprinten of stevig door wilt rijden.
Verbruik van de auto is erg goed, ik rij graag sportief en met mijn rij gedrag haal ik net boven 1 op 9, hierbij kom ik niet op een snelweg, meeste kilometers worden in de stad gemaakt of op een provinciale weg naar mijn werk (dagelijks 35km). Omdat ik mijn brandstof verbruik bij houd op een Duitse website, heb ik dit over gekopieerd naar Autoweek, zie tab “Verbruik” bovenin.
Kosten…
Voordat ik mijn ervaringen over kosten schrijf moet ik wel even melden dat het geen goedkope auto is qua onderdelen als het allemaal bij de dealer vandaan moet komen, je hebt bijna geen keus om ergens anders onderdelen te kopen behalve ebay en dat is ook best schaars, automateriaal zaken zoals Brezan enz. kan je ook vergeten want ze hebben bijna niets voor deze auto, zelfs een lampje van het remlicht moest ik bij de dealer halen.
194dkm: Toen ik de auto had gekocht was er geen groot onderhoud uitgevoerd, dit heb ik gelijk laten doen en omdat een van de achterbanden van binnen versleten was, is de auto ook uitgelijnd. Met een APK erbij waren de kosten ongeveer 280 euro, het viel dus mee. Ik moet wel melden dat ik op de olie enz. goede korting krijg.
195dkm: Zoals bij meeste automaten waren mijn remschijven ook niet goed meer, bij hevig remmen trilde auto best veel, dus ik naar Brezan voor onderdelen en dat was een ramp, Brezan kon de schijven niet leveren en remblokken waren ook moeilijk te krijgen via via. Toen maar naar de dealer, rondom schijven en remblokken kwam op 1200 euro en dit zonder montage! Uiteindelijk heb ik EBC schijven en remblokken via Ebay UK besteld, geen sportieve schijven of blokken waar EBC bekend om staat maar gewoon vervangende. Kosten via Ebay was 270 euro, plus 80 euro voor de montage (alle schijven en remblokken)
199dkm: Uit het niets kwam een raar geluid uit mijn rechter voorwiel bij remmen, toen ik thuis kwam ging in eens de ABS lamp branden en geluid bij remmen was weg, maar ik had ook geen ABS meer, toen ging ik naar mijn vertrouwde gagage, en ja hoor… ze kunnen mijn auto tot een bepaald niveau uitlezen maar niet goed genoeg om te zien wat er stuk was (fijn zo een Amerikaan…) toen maar naar de dealer, voor 35 euro is de auto uitgelezen en ABS sensor rechtsvoor was stuk, sensor was 105 euro bij de dealer en montage was 30 euro bij mijn garage.
201dkm: Auto maakt raar geluid bij de voorwielen als ik door een bocht ga en rammelt ook als ik over een drempel rij. Stuurkogel links was stuk, stuurkogel kost 102 euro bij de dealer, voor 50 euro kon ik ook via ebay bestellen voor beide kanten i.p.v. alleen links, maar stuurkogel was behoorlijk slecht dus kon niet wachten. Inclusief montage was ik 157 euro kwijt.
Ik kan nog weinig zeggen over de betrouwbaarheid van de auto, bovenstaande kosten zijn voor normaal slijtage delen bij deze kilometerstand.
Auto rijd weer als een zonnetje, ik was laat met winterbanden, maar beter laat dan nooit, dus ik heb afgelopen week winterbanden over de originele aluminium velgen laten zetten, zo blijven mijn 18 inch velgen ook mooi met zomer banden.
Ingeruild met een Grand Voyager 3.3l
- 204.000 km
Sebring was een fijne auto maar toch te krap van binnen, mijn 15 jarige zoon met zijn 1,85m kon niet fijn zitten achterin en ik met 1.93m zag telkens het plafond aan de voorkant als ik zeg krap dan bedoel ik qua hoogte.
Ondanks weinig kilometers die ik heb gereden vond ik Chrysler toch een goeie merk om verder een andere Chrysler te zoeken, en met 9dkm per jaar vond ik het verbruik niet zo belangrijk. Dus ik ging op zoek naar een Voyager met specifieke uitrusting, zoals leer bekleding, automatisch schuif deuren en 3 zone climate control met een 3.3l V6, na paar weken zoeken heb ik een andere particulier gevonden die met mijn Sebring wilde ruilen, zodoende heb ik mijn Sebring ingeruild voor een Grand Voyager met alle opties die ik wil.
Is het verstandig om een 7 zitter te nemen met een kind? Waarschijnlijk niet maar ik ben zeer tevreden met mijn ruil, Voyager rijdt toch stukje beter en ik heb in paar dagen gemerkt dat de benzine meter ook zijn werk goed doet… Maar ik mag niet zeuren omdat het een bewuste keuze is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.