Chrysler Sebring 2.0 16V Touring (2008)

autoreview

Chrysler Sebring 2.0 16V Touring (2008)

Signalement

UitvoeringSebring 2.0 16V Touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst175.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het einde !

  • 175.000 km

175.000km: Medio 2017 begint er wat te onrust in huize Zoveel te ontstaan. Gaan we de stap wagen of niet? De kogel gaat door de kerk, een optie op grond genomen en een aannemer uitgezocht om een stulpje neer te zetten. Dat gaat allemaal gebeuren in het hoge noorden en dat impliceert weer dat er wat meer woon-werk verkeer zal zijn. Mogelijk dat we samen grotendeels in 1 auto de ritten naar onze verschillende werklocaties kunnen maken. De Chrysler is een perfecte comfortabele reiswagen, maar een beetje duur in het verbruik. Dus op zoek naar een dieseltje mét een automaat, zodat mevrouw Zoveel er ook mee kan rijden. De Chrysler met handbak is niet meer in bezit. Tot de laatste dag reed de auto fantastisch, was relatief zuinig (1:12,5), stil, comfortabel en lekker ruim. Er is aan onderhoud iedere 12k een reguliere beurt geweest en buiten onderstaande niets kapot gegaan. Alles werkt zoals het hoort. De rit naar huis met zijn vervanger kenmerkt zich gelijk door een krapper gevoel, kleinere stoelen, meer herrie.... Je moet veel overhebben voor je portemonnee!

Salut, mon ami, het ga je goed bij je nieuwe eigenaar!
Gelukkig kunnen we nog van je twee familieleden genieten.


Alweer 12.000 km verder gezoefd. Een heerlijke auto die al bij het instappen een smile weet op te wekken. Een genot om in te rijden! Er waren twee kleine zaken tussen de onderhoudsbeurten in: De antenneversterker (in het voetje van de antenne) hield ermee op, zodat de radio geen ontvangst meer had, en een lek ventiel met een zachte band tot gevolg. (De boordcomputer gaf netjes een melding dat de spanning in de lv band 1.7 was geworden) Er is een onderhoudsbeurt + APK uitgevoerd en is op mijn verzoek de versnellingsbakolie ververst. Medio december viel me een roestblaasje op bij het achterscherm en dat gelijk bij de beurt laten herstellen. Hulde voor de dealer in Doetinchem, de auto stond gewassen, uitgezogen en glimmend op me te wachten, rijdt weer super en schakelt makkelijker (nee, het is geen Hyundai versnellingsbak). Zo blijf je een tevreden Chrysler rijder.

De eerste 10.000 km zitten er op.

Had ik verwacht om minder op jaarbasis te gaan rijden, zitten de eerste 10K er na een kwartaal alweer op. Het rijden gebeurt nu wel in rust, stilte en met groot comfort. Of je nu 80 of 130 rijdt, de radio hoeft niet van volume te veranderen. De zit achter het stuur is goed, de wegligging gemaakt om rechtdoor te rijden. Je stapt net zo fit uit als dat je instapte. Waar je voorheen bij boodschappen doen een deel op de achterbank moest draperen, nu past alles onder de kofferklep. Passagiers achterin hebben nu een forse bank mét beenruimte ter beschikking. Ruimte went snel!
Er valt ook wel wat tegen. Naast kleine portiervakken heb je eigenlijk alleen de ruimte onder de middenarmsteun, een klein dashboardkastje en twee bekerhouder om spullen in op te bergen. Niet veel dus. Zou je niet verwachten bij zo’n formaat auto. De koppeling gaat zwaar, filerijden is een crime. De andere 2 auto’s zijn V6 automaat, gevolg is dat je af en toe, na een lang stuk rijden, vergeet de koppeling in te trappen als je afremt voor een stoplicht oid.
Inmiddels is de auto bij de garage geweest voor een klein beurtje (Om de 12.000 km een beurt), uitlijning, en een piepende blowermotor (garantie). Verder de lampjes van rem/achterlicht (P27/7W), 3e remlicht (W16W) en kentekenplaatverlichting zelf vervangen door LED’s . Leve E-Bay! Binnen een week in de brievenbus vanuit the UK… Binnen 45 minuten in de auto gemonteerd.
Het brandstofverbruik valt nog wel mee, zo 1:12 ongeveer. De tank volgooien met 60 liter doet even pijn. Al met al een blije Chrysler rijer die vol vertrouwen in de auto naar de volgende review uitkijkt.

Een vreemde start:
We zijn voor onderhoud aan de cabrio bij de "Lancia" Jeep dealer in Doetinchem. Mijn vrouw loopt door de showroom en vindt een Sebring tussen de occasions. Helemaal enthousiast! Verkoper erbij, haar auto (Hyundai I30) als inruilobject omschreven en ongeveer 30 seconden later waren wij de eigenaar van een Chrysler Sebring 2008, 2.0L 5 bak, 122K op de teller. Weekje later opgehaald en vrouwlief weer blij! Een fantastische, comfortabele auto. Stil, zoevend verplaatsen van A naar B, goede audio erin, open dakje… wat wil een mens nog meer?

Nou, dat bleek al na een paar maanden. Mijn vrouw is niet zo groot en de koppeling bediening gaat vrij zwaar (in vergelijk met de Hyundai’s ). Dus haar tactiek bestond om mij veel te laten rijden als we gezamenlijk op stap gingen waardoor ik m’n I20 toch wat krap, stuiterig en rumoerig vond worden… “Als je nu voor mij een automaat zoekt, ga jij in deze rijden” was haar opmerking. Dus internet afstruinen naar een leuke automaat. Uiteindelijk een Sebring V6 limited gevonden en een goede deal kunnen maken, waarbij mijn Hyundai I20 is ingeruild, mijn vrouw haar automaat heeft en ik me verplaats in het zilvergrijze handgeschakelde exemplaar.

Het instellen van de elektrisch bedienbare stoel is kinderspel, de audio/nav met telefoonaansluiting inregelen vergt iets meer tijd.

Het rijden is wat anders dan met de I20; 500 kg zwaarder, bijna een meter langer, geen semi-kart onderstel, een zware koppeling. Krap snel bochtenwerk is niet het sterke punt van de auto. Te comfortabel geveerd en te zwaar hiervoor. De motor (gebouwd in samenwerking met Mitsubishi en Hyundai) levert 156pk/190Nm. Dit maakt de 1.500 kg wegende auto totaal geen sprintkanon, maar ook boven de 120 trekt het allemaal best lekker door zonder veel herrie te maken. Het verbruik (in de periode dat mijn vrouw ermee reed) ligt rond de 7,5-8 l/100km, rond de 1:13. De cruise control werkt zeer goed en kan je leuk mee spelen.

De meningen over het uiterlijk van de auto verschillen. Ik vind hem imposant, geen 13 in een dozijn. 17”velgen met forse (hoge) banden, bijna 5 meter lang, 1.85 breed.. . De oprit staat vol met deze twee auto’s! Een strak en licht interieur met weinig aflegvakken voor kleine zaken.

Kosten: Natuurlijk een stuk hoger dan die van de I20. Wegenbelasting van nog geen 3 tientjes naar 7 tientjes per maand, verzekering van 3 tientjes naar ruim 6 tientjes (moest nu pechhulp bij wat bij Hyundai standaard wordt afgegeven bij onderhoud door de dealer) Benzineverbruik van 1:18 naar 1:12, van 8ct naar 12ct de kilometer , onderhoud, ik schat, een verdubbeling.

Tot zover de start met de auto.
(Nu ik Bofkont zijn MB op de foto’s zie mag ik ook wel eens gaan poetsen)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.