Chrysler Crossfire Roadster 3.2i V6 Limited (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Crossfire Roadster 3.2i V6 Limited |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Chyrsler Crossfire:
- 175.000 km
-Intro-
Na een zwevende Hyundai XG350 te hebben gereden die helaas opeens te vroeg aan z'n einde kwam, was ik weer op zoek naar iets nieuws. Iets obscuurs, V6, automaat, comfortabel en style. Het werd een Chrysler Crossfire cabrio, kind van de ChrylserDaimler rekening!
-Zoektocht-
Als het aan mij lag zou ik als jonge gozer zo weer een zompige bejaardenbak kopen, maar mijn omgeving kon het minder waarderen. Het mocht iets sportiever en jeugdiger zijn. Ik blijf graag in de obscure hoek zoeken en wilde graag een Amerikaan. Ik kwam bij de Crossfire uit omdat het in principe een Amerikaan is, maar in feite een omgebouwde Mercedes SLK met relatief betrouwbare techniek.
-Proefrit-
Er staan standaard een stuk of 30 Crossfires te koop. Je kan kiezen tussen twee vormen, de fastback coupe (mooi ding) en de cabrioversie. Ik kon voor dezelfde prijs vrijwel identieke versies kopen, de coupe of cabrio. Ik ben verder geen cabrio-man, maar dacht 'ach, waarom ook niet'. Bij de proefrit kon ik de power en algemene rijeigenschappen wel waarderen en met goedkeuring van mijn omgeving heb ik me er toch maar aan gewaagd.
-15.000km-
Nu ik driekwart jaar en 15.000km verder ben, ben ik gematigd positief over de auto. Ik heb 'm in het najaar gekocht en moest een natte winter en zeer nat voorjaar doorstaan om eindelijk de ware kwaliteit van de Crossfire te ervaren, het open kappie! Met name filerijden is in de zon een waar genot, je bent ongeveer de enige van de rij auto's die lekker aan het zonnen is als je stilstaat.
-Ontwerp-
Mooi! Vleugje retro 300c, geplakt op een SKL. Oogt sportief en wellicht zelfs wat duurder en exclusiever dan dat 'ie werkelijk is. Ik merk toch dat mensen regelmatig even omkijken om te zien wat er nu precies voorbij rijdt.
-Motorisch-
De Crossfire wordt aangedreven door een 3.2L V6. 215pk en in 6,5 seconden naar de 100 is lekker vlot. Ik vind het fijn om iets van extra power tot je beschikking te hebben. Het geluid hebben ze goed over nagedacht, het is juist geen brulbak. Je hebt niet zo'n constante indringende hummmm op de snelweg. Pas hoog in de toeren komt er een mooi scherp geluidje uit. Zo ongeveer alles onder de kap is Mercedes. Benzineverbruik beginnen we maar niet aan: gem. 1 op 10
-Interieur-
Een knusse tweezitter met een glimmend middenconsole. Ze noemen het 'satin nickel finish' maar eigenlijk is het verpakt in aluminiumfolie. Zo goedkoop het eruit ziet, zo goedkoop is het ook. Op sommige plekken laat het los. Voor de rest aardig wat gepiep en gekraak, maar geen geratel.
Pluspunten voor de opbergruimte voor zo'n krappe lifestyle tweezitter. Met de kap dicht kan een vliegvakantie aan bagage mee, met het kapje open is er absoluut nog ruimte voor een weekendje weg.
-Opties-
Sneu. Er zit een soort van semi-climate control met een compleet eigen wil in en dat is het. Verlichting handmatig. Ruitenwissers handmatig. Geen ontgrendeling voor je benzineklep of kofferbak. De auto heeft niet eens parkeersensoren! Nu is je zicht erg goed met de kap open, maar kom op... een roadster uit het 'hogere milieu' zonder parkeersensoren...
Het vouwmechanisme werkt automatisch en dat werkt plezierig. Even een hendel omdraaien en daarna op de knop drukken en voila! Ook heb je een knopje om je spoilertje achter in- of uit te klappen, een leuke gimmick!
-Rijgedrag-
Matig. Hij stuurt zwaar en redelijk direct, maar het stuur heeft ook neiging onderin in de stuurrichting te blijven hangen. Dit kan ook ouderdom zijn.
De 5-traps automaatbak is bejaard en mist scherpte. Nee het is geen DCT, maar soms blijft hij bij flink gassen koppig in de versnelling hangen, dus geen kickdown en trekt daarmee traag op. Tegenovergestelde is dat 'ie soms bij matig gasgeven aardig gaat loeien en juist overdreven lang in een lagere versnelling blijft hangen. Hij doet soms precies het tegenovergestelde van wat je wil.
Waar ik echt niet over te spreken ben is de vering. Maar dat ligt meer aan mij. Iemand die sportvering gewend is zal zeggen dat er niks aan de hand is, maar ik ben weke vering gewend en vind dat juist heerlijk. Ik vind de Crossfire om die reden dus niet erg comfortabel.
-Betrouwbaarheid-
Het is zo'n auto die in de basis heel betrouwbaar is (want gebaseerd op vertrouwde MB-techniek), maar toch ook zijn kwalen kent, die dan wel weer redelijk eenvoudig op te lossen zijn. Een zeer bekende is de krukassensor. Die gaat er nog wel eens storen en als 'ie dat doet sluit hij de motor af. Dit betekend dat je auto tijdens het rijden opeens helemaal uitvalt. Dit is mij 3x overkomen, gelukkig niet in een tunnel of brughelling. Heel vervelend en soms ook levensgevaarlijk, maar na het vervangen van de sensor geen enkel probleem meer ermee gehad. Verder moest er een nieuwe accu in en twee nieuwe voorbanden eronder.
-Kosten-
Valt te overzien. Redelijk betaalbaar. Weegt ronde de 1400 kilo. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze nog heel erg in waarde zullen dalen, er zijn toch altijd wel weer liefhebbers voor.
-Eindoordeel-
Zoals je ziet, matig enthousiast. Hij sluit toch niet helemaal aan op wat ik het liefst heb, een grote comfortabele slee. Dit maakt het dan ook geen slechte auto, maar kort samengevat is de Crossfire een auto waar destijds niemand om vroeg en qua uitvoering absoluut niet de beste in zijn soort is. Ga dan voor een Audi TT of Nissan 350Z.
Ik ben van plan er mee door te rijden tot volgende voorjaar en dan weer wat anders uit te zoeken. Voor mij is het een speeltje om eens te kijken of het wat is, en eerlijk gezegd ook niet meer dan dat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren