Chrysler 300C Touring 3.5 V6 (2005)

autoreview

Chrysler 300C Touring 3.5 V6 (2005)

Signalement

Uitvoering300C Touring 3.5 V6
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf11.812 km
KM-stand laatst116.188 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 116.188 km

De Chrysler 300C touring was een lang gekoesterde droom. Ik heb er ca. 6-8 maanden onderzoek naar gedaan welke het moest worden. De V6 3.5l bleek de beste optie, ook economisch gezien. Onze Chevrolet Venture USA, zelf geimporteerd vanuit Miami, toen we voor 3 jaar op de Nederlandse Antillen woonden legde de basis. Ook de Chevy had een V6 3.4l motor. De Chrysler is motorisch echter een stuk verfijnder. Nu 24 kleppen en bijna 250 pk waarbij de Chevy niet verder kwam dan de 185 pk.
Het is een heerlijke auto om mee te cruisen. Trap je hem op zijn staart dan trappelen de paarden flink in het vooronder. Mijn rijstijl vraagt dat wat minder.
De uitrusting van de auto is compleet. Zeker met alle opties zoals navigatie, CD-wisselaar, dakrelings, glazen schuifdak etc. Ik heb hem via grijze import (Duitsland) en dan is er na 12 maanden een stevige kop af. Zeker bij dit soort directiewagens. Met de 2 jaar garantie zit het verder prima; bleek bij een probleem met de katalysator (zie verder).
We hebben veel plezier van de auto en het verbruik valt me mee. Hij is natuurlijk niet zuinig maar blijft zuiniger als de Chevy ondanks het extra wat hij brengt. Heeft mogelijk ook te maken met mijn rijstijl.
Een negatief punt wat je hier en daar leest is het zicht rondom. Dat is met de lage ramen inderdaad niet super maar wat mij betreft voldoende. Het glazen schuif/kanteldak is overigens prettig voor extra lichtinval. Vooral bij donker weer. De lage ramen geven de auto wel heel coolen looks. Vooral de wat neergaande daklijn van de touring geeft hem een sportief uiterlijk, de grote 18" alu wielen en brede wielkasten accentueren dat nog eens.
Nov 2008. Hij bevalt nog steeds prima, heerlijk cruisen. Ik ben wel blij dat de bezineprijs weer een beetje normaal is.
Mei 2009. Een Parrot MKi9200 toegevoegd in combinatie met een iPhone. Werkt echt super. Het schermpje is in de achteruitkijkspiegel gebouwd (zie 4e foto), een heel mooie oplossing. De functionaliteit van de radio/CD/navi blijft goed werken en de spraakbesturing van de Parrot werkt perfect. Een aanrader. Muziek van de iPhone klinkt net zo goed als de radio en CD. Met de nieuwe firmware 3 van Apple doet de bluetooth optie van draadloze muziek ook goed.
Het blijft genieten in de 300C, ben benieuwd wat de kilometerprijs van Eurlings gaat worden.
Dec 2010, de kilometerprijs is van de baan, lekker blijven rijden dus. De dealer kwam al met interessante inruil aanbiedingen maar deze 300C gaat nog prima zodat ik nog een paar jaar wacht totdat de afschrijving wat realistischer wordt. Wel jammer dat de nieuwste 300c alleen diesels of V8 benzine zijn. Voor een V6 moeten we toch naar Duitsland.
Helaas hebben we na de zomer van 2011 moeten besluiten de Chrysler weg te doen; de hoge km-kosten van meer dan 60 euri cent werden te hoog, oa door de crisis. Wachten op betere tijden voor weer een leuke Amerikaan.

PROBLEMEN

  • 116.188 km

2007 maart
Storing met de katalysator. Het OBDII (On-Board Diagnostics) lampje (oranje) ging branden. Het bleek aan de katalysator te liggen. Het gebeurde echter tot tweemaal toe bij km 15139 en km 18589. Ondanks de signalering reed de Chrysler zonder problemen. Na vervanging van de katalysator (garantie) was het probleem opgelost.
Een bekend probleem van de 300C zijn de remschijven voor. Ook bij mij levert dat een beperkt probleem op. Ik heb ze al eens laten afslijpen maar bij stevig remmen voel je het toch in het stuur. Als ze aan vervanging toe zijn zoek ik naar een betere oplossing.
2008 september
Tot slot de keringen van de aandrijving. De kering van de aandrijfas en beide keringen in het cardan zijn al vervangen.
Met achterwiel aandrijving regulier onderhoud volgens de garage. Ik begrijp dat de fabriek geen verbetringen doorvoert uit economische overwegingen, het onderhoud wordt hierdoor wat duurder.
2009 juli
De CD-wisselaar gaf regelmatig een foutmelding. Radio en navigatie werkte goed. Het is verholpen met een ruilexemplaar, zo goed als nieuw maar een fractie van de nieuwprijs, alles draait weer naar wens.
De 18" Alu wielen vertonen de nodige corrosie. Uit coulance wil de importeur daar wel wat aan doen (ruilexemplaren). Omdat ik hem uit Duitsland heb gehaald gaat dit echter niet door. Hij rijdt er niets minder om maar als hij gewassen is staat het toch iets minder mooi. Gewoon lekker cruissen, als je erin zit zie je het niet.
De stuurkogels zijn ook van wat mindere kwaliteit. heb de binnenste en buitenste al moeten laten vervangen in verband met speling. Ook al een keer erg snel maar dat was garantie gelukkig.
De voorwielophanging rammelt wat als je over een put rijdt. Mogelijk de draagarm en de rubbers die aan vervanging toe zijn, het is wel veilig is mij verzekerd. Bij gelegenheid vervangen.
Verder geen storingen ervaren. De auto rijdt als een trein (maar dan wel op tijd) en laat me nooit in de steek. Dat is zo gebleven, YESS.

OMGEVING

  • 116.188 km

Vele vinden het toch een wat "te" dikke bak. Maar willen wel allemaal graag meerijden. Lekker dubbel. En dan te bedenken dat hij qua aanschaf (zeker vanuit Duitsland) goed kan concurreren met een andere stevige stationcar, alleen dan zonder dikke V6 (en 250 pk ;)). Of hij zoveel duurder is in het gebruik vraag ik me af, ik ben niet ontevreden.
De km prijs is het dik waard maar kent wel zijn tol, zeker als je die vergelijkt met andere auto´s. Dat is ook de reden dat hij eruit gaat. Wel een traantje wegpinken maar de ´thuis´ economie moet ook in balans blijven. Het is helaas niet anders. En hierdoor kan een ander ook nog genieten van deze prachtig car, want hij kan nog jaren mee.
Het is meer zoiets van: DOEN als je het wat vindt en het er voor over hebt. Niet teveel aan je buren of collega´s denken. Van Duitse origine, of een beetje op leeftijd, is het voor invoering van de kilometerheffing te doen. Nu dus nog steeds omdat die niet wordt ingevoerd :).
Ik maakte nog steeds de blits en krijg ook positieve argumenten. Ondanks zijn leeftijd van 5,5 jaar blijft het een prachtige car, niets gedateerd en alle comfort.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.