Chrysler 300C Touring 3.0 CRD (2006)

autoreview

Chrysler 300C Touring 3.0 CRD (2006)

Signalement

Uitvoering300C Touring 3.0 CRD
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf254.803 km
KM-stand laatst285.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne opvallende DaimlerChrysler station

  • 259.850 km

Nadat wij dichterbij huis waren gaan werken hadden wij twee benzine auto's gekocht, een Volvo V70 2.4T uit 2000 en een Buick Park Avenue uit 1997. Beide fijn rijdende auto's waarbij mijn voorkeur uitging naar de Buick, lekker comfortabel cruisen. Helaas bleek al snel dat wij toch nog veel privé kilometers reden en een diesel toch beter was. Ook bleken twee auto's een beetje teveel van het goede te zijn, vooral twee dure.... Dus beide verkopen en een, tja, wat eigenlijk, terugkopen.

Station, dikke diesel en niet doorsnee. Alles kwam voorbij behalve een 300C Touring. Die waren net boven budget icm een acceptabele km-stand. Tot begin november 'onze' 300C werd geadverteerd.

Lang verhaal iets korter, we hebben sinds begin november 2014 een 300C Touring CRD in midnight blue pearl. Met 4.000 km ervaring durf ik mijn eerste review wel te plaatsen.

De volledige onderhoudshistorie zou aanwezig zijn. Op de dag van proefrit bleek dat deze bij de poetser was blijven liggen. Helaas was dat niet het geval en weet ik nog steeds niets over het onderhoud behalve de laatste kleine beurt. Ook moest hij direct APK gekeurd worden. Dat kon bij de koop in, maar aangezien de auto op 2 uur rijden stond, hem toch maar meegenomen. Gelukkig viel alles mee. 1 spoorstang en 125 euro verder was alles in orde.

We hebben al heel veel verschillende auto's gereden maar dit is de eerste auto waar iedereen positief op reageert! Ook wel eens leuk.

De afwerking van het interieur is al genoeg over geschreven, geen hoogstaand ontwerp en materiaalgebruik, maar wel degelijk gebouwd en functioneel. Zelfs met 250.000+ km nog geen versleten knopje te vinden! Zeer fijne speakers (Boston Acoustics) en aardige navigatie (touchscreen zou fijn zijn). Stoelen zijn elektrisch verstelbaar net als het stuur. Minpunt is wel de lage voorruit waardoor je de verkeerslichten niet goed kunt zien, maar dat neem je voor lief als je een 300C koopt.

Veel opties waren er niet beschikbaar, alles wat je wilt is standaard, behalve een lichtsensor en elektrisch te bedienen achterklep. Die twee mis ik eigenlijk. Ook zou het fijn zijn als je de ruitenwisser aan hebt staan en je zet hem in zijn achteruit dat de achterruitwisser dan één keer wist. Dat is het dan ook wel.

De auto borduurt voort op het onderstel van de Mercedes E-Klasse en heeft ook diens motor en bak. De motor van de 320 CDI met 5 traps automaat doet zijn werk prettig en redelijk stil.

De prijzen voor gebruikte 300C's liggen duidelijk onder die van een E-Klasse. Je rijdt al snel een paar jaar oudere Benz voor hetzelfde geld.

Hij is ondanks zijn gewicht van 1845 kg lekker vlot en rijdt goed, niet te week. Alhoewel mijn Buick met 'Gran Touring Suspension' al liet zien dat je niet perse alleen rechtdoor hoeft te rijden met een Yank. De flinke motor gecombineerd met het hoge gewicht maken er geen zuinige auto van. Wij rijden veel in de stad gecombineerd met lange snelweg ritten in de weekenden. Gemiddeld tikken we net de 1 op 10 aan....

Minpunten:

Geen recentere navigatie software te krijgen dan 2008 kaart dit uitgegeven is in 2009. Als iemand een tip heeft, graag!

Spoorstangen en stuurkogels krijgen het flink te verduren met de zware diesel in de neus. Deze slijten wat harder dan gebruikelijk alhoewel ik er tot nu met 1 spoorstangetje vanaf kwam.

Gewicht ligt hoog, de wegenbelasting is navenant hoog... 172 per maand. Nuf said...

Stoelen zijn bekleed met echt leer in het midden en kunstleer op de wangen, dit scheurt snel helaas. Daarnaast is het leer nogal glad wat op de achterbank niet echt fijn is voor de passagiers, ondanks het gebruik van de gordels.

Conclusie:

Sinds ik hem heb ben ik pas drie andere Tourings tegengekomen. Je ziet ze minder vaak dan een paar jaar terug. Niet iedereen heeft het er voor over zullen we maar zeggen. Kom je op een meeting voor Amerikanen dan zie je er wat meer, en dan zie je ook dat ze al snel voorzien zijn van nog grotere velgen en de blijkbaar noodzakelijke Bentley grill. Ik hou het bij de originele grill, wel zo leuk want je valt er meer mee op! Ik ben blij met de auto en ook met zijn exclusiviteit, de V70 hiervoor kwam je op iedere straathoek tegen. En waarom ik dan zeg dat ik 'misschien' weer een Chrysler zou kopen? Er is geen alternatief bij ze, en om nou weer een 300C Touring te kopen? Ik blijf nog wel even doorrijden.

Amerikaans bravoure met degelijke Duitse techniek! Niet twijfelen, gewoon doen!

1 Jaar in bezit en de 2e APK

  • 277.000 km

Alweer één jaar in mijn bezit en nog steeds blij! Naast 2 APK's heeft hij in het voorjaar een grote beurt gehad met filters, remblokken, schijven voor en een andere remklauw, alles bij elkaar net geen 800 euro. Prijzig maar daarbij is het gebleven. Enorm betrouwbaar dus.

Enige storing (heel af en toe) is de parkeersensor linksachter die af en toe volop piept bij het achteruit rijden terwijl er niets aan de hand is.

Een flink deel van de afgelopen maanden heeft hij ons uitstekend bediend tijdens het verbouwen van onze woning. Vervoeren van grote stukken, bezoekjes aan de bouwmarkten en naar de milieustraat, vaak voorzien van een aanhanger die soms ook wel eens behoorlijk zwaar beladen was. Geen moeite voor de sterke 3.0 motor, ook de bak had geen probleem met soms 2 ton aan aanhanger er achter.

Voor de APK verwachte ik eigenlijk wel speling op de ophanging, daar staat de 300C wel bekend om. Mijn nieuwe rijroute bevat nu enkele vluchtheuvels. Gelukkig was dit niet het geval en bevatte de rekening alleen de APK kosten inclusief een oliewissel met Shell Helix Ultra 0W30. Duuuuuur, maar wel de kosten waard.

Aangezien ik geen idee wat ik anders zou willen rijden rijden we nog even lekker verder!

Verbruik matcht de fabrieksopgave

  • 285.000 km

Tegenwoordig mag je blij zijn als je met een fluwelen rijgedrag 2/3 van de fabrieksopgave betreffende het gebruik red. Vroeger was co2 nog niet zo'n ding en werden de cijfers wat reëler neergezet. Volgens autoweek zou deze 300C CRD 8.3l/100 km verbruiken. Nou dat had ik gister voor elkaar volgens mijn boordcomputer. Normaal verbruik ik veel liters van een tank in de stad, momenteel rij ik daarnaast veel grote snelwegritten waarbij de snelheid rond de 130/140 ligt. Dit resulteert nu in een verbruikscijfer dat gelijk staat aan de fabrieksopgave! Nu kan ik wel zeggen dat dat een hele prestatie is, maar ik hou het erop dat de fabrieksopgaves van toen reëler zijn dan tegenwoordig. Desalniettemin 1845kg auto met 1 op 12 vind ik netjes.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.