Chrysler 300C Touring 3.0 CRD (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300C Touring 3.0 CRD |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 110 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het begin
Goed, om te beginnen moet ik bekennen dat ik pas 15 jaar ben, maar dat maakt vast niet uit. Nu mocht mijn vader van de zaak een nieuwe auto uitzoeken na 3 jaar een Chevrolet Transport gereden te hebben. Hij was een beetje aan het rondkijken, en ik ben best wel autogek dus ik deed vrolijk mee. Hij was al wezen kijken naar een Renault Espace. Nu heb ik daar niks op tegen, maar ik zocht wel iets leukers, dat tevens de caravan (+1700 kg) kon trekken. Ik heb toen voor het eerst de Chrysler 300C zien rijden. Ik heb me wel 3 keer omgedraaid. Wat een bak! Mijn vader best hoog in het bedrijf en daarom had hij dus een aardig bedrag te besteden. Hij had de 300C zelf nog niet gezien, maar op een zondagochtend na het ontbijt liet ik hem zien wat ik op het internet had gevonden. Hij had hem zelf nog nooit gezien, maar hij vroeg meteen naar de prijs haha. Meteen diezelfde week nog een proefrit gemaakt. Ik mocht helaas niet mee, want ik moest naar school. Pfff ouders!! Toen hij thuiskwam zei hij dat het echt een geweldige auto is. Dus ik vragen (smeken) of hij nog een proefrit wilde maken, dit keer bij de dealer in Eindhoven, want de 1ste proefrit was in Den Haag. Op een zaterdagmorgen gingen we dan met z’n tweeën naar de dealer, en ik zag hem al staan: Zwart, met de voorkant naar de straatkant toe. Ik kreeg meteen een hele grote glimlach op mijn gezicht en kon niet wachten om in die auto te stappen. Tijdens de proefrit heb ik echt zitten genieten. Het was erg grappig om die mensen te zien kijken met zo’n gezicht van: Wow wat rijd daar nu weer!? Toen we terugkwamen was mama er inmiddels ook, want ze hadden al afgesproken dat ze de auto zouden kopen. Dat was mij niet verteld, maar toen ze het me daar bij de dealer vertelden werd ik superblij. Ik had wel gehoopt dat hij de auto in de kleur zwart zou kiezen, want dat staat weer niet iets stoerder, maarja, wie ben ik. Uiteindelijk hebben we de auto dus gekozen in de kleur Bright Silver Metallic. Hierdoor lijkt de auto ook weer wat duurder en groter. Een paar maanden had mama al een zilveren Mercedes-Benz C Sportcoupé gekocht, en ook daardoor was de keuze op zilver gevallen. Op 25 mei 2006 kregen we de auto dan eindelijk afgeleverd, we hadden hem besteld rond september 2005. Er werd mij verteld dat ie rond 4 uur afgeleverd zou worden, maar ik was al om 12 uur van school weggegaan omdat ik ’ziek’ zou zijn. Heb die middag de hele dag in de auto gezeten om alles uit te zoeken en om te kijken hoe alles werkt.
Over de auto zelf.
Prestaties en exterieur
Zeg nou zelf, die voorkant is gewoon gruwelijk. Er is geen andere ’normale’ auto met zo’n mooie en opvallende voorkant. Als je in de auto zit kijk je ook mooi over de motorkap heen, hij lijkt echt heel massief en heel lang. Als je in de auto zit voel je je ook echt ’in’ de auto. De ramen beginnen pas bij schouderhoogte. Ondanks dat ie niet zo hoog is, zit je toch hoog. Je kijkt over de andere auto’s uit, en dat verbaast me toch. Ik had verwacht dat je rond dezelfde hoogte zou zitten, maar het verschilt niet eens zoveel met onze vorige auto, dat echt een ’busje’ is. Over de prestaties ben ik wel te spreken, hij trekt mooi op, en trekt ook goed door. Als hij schakelt voel je dat alleen als je hard optrekt, maar verder is de versnellingsbak heel netjes afgesteld. Hij trekt helaas maximaal door tot 4200 toeren, maar dat komt waarschijnlijk doordat het een diesel is. Als je even een auto in moet halen kan dat makkelijk, hij heeft daarvoor genoeg trekkracht en het verbaast je echt hoe snel die auto toch wel is met een tamelijk lichte motor, en het zware gewicht dat rond de 2 ton ligt. Het gewicht merk je wel als je snel een bocht induikt, hij glijdt dan als het ware over de voorwielen heen. Voor de rest is het echt een geweldige auto om mee te rijden, en om mee gezien te worden. Het zicht rondom is heel slecht, die achteruitkijkspiegel hadden ze net zo goed weg kunnen laten, want het achterraam is zo klein dat je er amper iets door ziet. We hebben ook alle ramen behalve de voorruit laten blinderen, wat de auto een nog stoerder uiterlijk geeft. Daarom zie je ’s nachts ook niet veel met het inparkeren. Het zicht is al slecht en dan maak je het allemaal nog donkerder door de ruiten te laten blinderen.
Interieur
Van binnen is de auto heel netjes afgewerkt. Je hoort geen piepjes of kraakjes. De mensen zeggen wel dat het veel plastic is van binnen, maar ik vind het wel meevallen. Je kunt natuurlijk niet teveel dure materialen gebruiken, anders word de auto net zo duur als één van zijn Duitse concurrenten. Waar het eerst altijd vervelend was om achterin te zitten, is dit nu totaal weg. Je hebt achterin echt een zee van beenruimte, en het scheelt niet eens zoveel met de ruimte die je hebt voorin. Ik (1,80 m) kan mijn benen gewoon strekken als ik achterin zit, en dan kan diegene voorin ook zijn benen nog strekken. Waar vind je dit nog meer als je in dezelfde prijsklasse kijkt? Nergens. Het is echt de perfecte reisauto. Het navigatiesysteem is zeer makkelijk te bedienen, en er zitten niet teveel knopjes op, alles is mooi duidelijk aangegeven. De voorste stoelen kunnen verwarmt worden, en je kunt ze electrisch verstellen. Wat erg uitzonderlijk is, is dat je de pedalen ook electrisch kan verstellen. Je hebt ook een geheugenstand, 1 en 2. Als je de sleutel uit het contact haalt schuift de stoel automatisch naar achter, wat het uitstappen vergemakkelijkt, pure luxe. De stoelen geven veel steun, alleen als je middenin zit op de achterbank krijg je na een tijdje last van je kont, daar is de zitting toch wel erg hard. Je kan echt heel veel laadruimte creëren, ik heb er afgelopen vakantie nog ingeslapen samen met een vriend. We konden allebei languit liggen en hielden nog een beetje ruimte over ook. Ook als de achterbank niet ingeklapt is heb je achterin veel ruimte, je kunt er zelfs gewoon zitten.
Conclusie: de perfecte auto om op reis te gaan. Hij kost wat minder en van binnen is de kwaliteit misschien wat minder dan de Duitse concurrentie, maar de uitstraling is geweldig.
PROBLEMEN
27-6-2007
Hmm, toch enigzins een probleem. De verlichting van de middenconsole is niet meer helemaal ok, wordt netjes gratis vervangen door de HDMG dealer in Eindhoven. Volgens de dealer een algemeen probleem in de 300C.
21-7-2007
Op deze datum teruggereden van Italie (Lago Maggiore) naar huis. Na 300 kilometer rook via ventilatiegaten. Hebben de pannenhilfe gebeld, denken aan kortsluiting in aircomotor.
Koelvloeistof raakt oververhit, dop beetje opengedraaid, staat onder hoge druk dus het spuit er aan alle kanten uit. Koelvloeitsof stond te koken. Zeer vreemd.
Piepend geluid bij stationair rijden rond de 1200-1500 toeren, word ook nagekeken.
Verder nog een loshangende plaat onder de auto vlak achter de voorwielen.
Afspraak met dealer moet nog gemaakt worden, de redenen van deze problemen vermeld ik nog.
Opmerking: Auto heeft 2 dagen voor de vakantie nog nakijkbeurt gehad bij de dealer.
26-7-2007
Auto heeft eergisteren beurt gehad.
Voor de rook die via de ventilatiegaten binnenkwam, hebben ze niks kunnen vinden, vraag me af of ze ons wel geloven.
Voor het geluid dat we krijgen als we stationair rijden word de achterophanging nog een keer helemaal uit elkaar gehaald.
Voor de koelvloeistof hebben ze ook geen rare dingen kunnen vinden, ik snap niet hoe dit allemaal kan gebeuren zonder dat er iets is.
De loshangende plaat is gemaakt.
Over de achterophanging hou ik jullie op de hoogte.
PS: Ik ben inmiddels 16 ;-) voor diegene die mij kakkineus vond schrijven voor iemand van 15.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.