Chevrolet Trax 1.4T AWD LT+ (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Trax 1.4T AWD LT+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 5.255 km |
KM-stand laatst | 33.500 km |
Gekocht 10 jaar oud en 5250 km op de teller
- 33.500 km
Dag beste mensen,
Ik had al eerder willen schrijven maar zocht me een ongeluk om de knop voor de review te vinden........
In mei 2024 stond op de Veluwe een Chevrolet Trax te koop. Op dat moment 10 jaar en 3 maanden oud maar de km teller stond op 5250 km. Dat is bijna nieuw, vooral motorisch.
Het is een Trax 1.4 benzine in de TL+ uitvoering. Nu moet je niet denken dat de TL+ uitblinkt in een enorme optielijst. Maar goed alles was aangevinkt in de te verkrijgen opties lijst alleen geen automaat, en dat vond ik toen bijna de reden om de Trax te laten staan!
Op dat moment reed ik een Opel Astra Tourer 1.0 (robot)automaat met alle opties erop (2017) en een hele mooie kleur groen. De automaat in de Astra kon ik niet waarderen. Maar daarvoor had ik een automaat in een Meriva en daar was ik uiterst content mee. Dus helaas geen automaat in de Trax.
Toen ik/wij (de vrouw interesseert zich niet in auto's)
gingen kijken was vooral de km stand van de Trax de trikker om een bezoekje te brengen. Dit omdat ik ruim 35000km per jaar toer, dus met 5250 km op de teller kon ik wel weer even vooruit. De proefrit was naar behoren, alles deed het en motorisch trok de 1.4 redelijk de auto voort. De auto zag er ook uit als nieuw aan de buitenkant, de binnenkant, de onderkant en motorruimte. Toch bleef ik mijn twijfels houden en dan vooral het rubber in alle onderdelen en de banden.
De eigenaar heeft maar kort plezier gehad van zijn Trax, kort na aankoop is deze overleden. De kinderen hebben in de 10 jaar steeds de auto in beweging gehouden en elk jaar een beurt/controle bij Broekhuis te Apeldoorn.
Maar goed de prijs voor de Trax was redelijk en inruilbedrag voor de Tourer ook, dus knoop doorgehakt en gekocht.
De Trax is in de kleur Beige metallic en heeft 4 wheel drive als dit nodig is. Het dashboard is qua kleur overeenkomstig met lakkleur en de leren stoelen maar alles is hard plastic, beetje jammer. 18 inch wielen met goed merk rubber eronder en de trekhaak is afneembaar. De stoelen zitten oke en de bak schakelt goed, als het bekende mes.
# Prestatie:
1.4 turbo en 140 pk maar auto is niet de lichtste in zijn klasse, dus heb ik er een chip- tuning 5 maanden later gedaan. Maar eerst moest de motor "los' worden gereden. tot 2500-3000 toeren wilde alles nog wel. Maar doorhalen was traag en niet gewillig. Na maand of 3 was de motor los voor mijn gevoel en kon je doortrekken tot 5500+ toeren. Niet dat ik dat steeds doe maar geeft wel aan dat de auto/motor eindelijk was ingereden. Na 5 maanden gechipt en motor scoort nu een 180 pk en 310 NM, puur voor inhalen want ik heb nog nooit topsnelheid gereden, lekker gevoel bij inhalen dat het kan en snel kan!
# Comfort:
De auto is aan de zware kant en staat redelijk hoog op de poten. Toch kan ik hem redelijk goed de bocht in jagen met een goede snelheid en als de voorwielen grip verliezen komen de achterbandjes erbij en alles rolt fijn door dan. De Continetal banden zijn goed maar wel 10 jaar oud en ik zweer bij Michelins Primacy 4, dus die gaan er op komen als ik de 50K aan kilometers erop heb staan.
Verder komt motorgeluid wel door als de toeren 4500+ is
daaronder is het redelijk rustig en alles goed verstaanbaar. Iedereen heeft goed de ruimte, ook achterin. nu ben ik zeker niet de grootste dus dat scheelt ook voor de achter passagier. De kofferbak is zozo, tja het is geen stationwagen. De stoelen zitten goed genoeg voor mij.
#Betrouwbaarheid:
Zoals genoemd de auto gekocht met 5250 km op de teller begin mei 2024. Nu is het 34500 km en zonder problemen. 2 x is code 173 (of was het 172?) en dat betekend dat de 4 wiel aansturing niet beschikbaar is (Haldex) maar als je contact uitzet en weer aan is de code eruit. Of dit later in de toekomst nog invloed heeft op e.e.a. weet ik niet.
Op 10 februari beurt en APK en dan zie ik wel wat eruit rolt aan bijzonderheden.
# kosten:
Tot nu toe alleen de aanschafprijs en verder niets.
Ik tank op voorhand 98 en rij motor de eerst 10 km niet boven de 2500 toeren. Woonwerk is 35 km heen en 35 km terug dus altijd goed voor een warme motor.
Dus ik verwacht de komende jaren geen onkosten qua techniek of motorisch. Maar zeker weten doe je het niet alhoewel de auto mij een betrouwbare indruk geeft en degelijk aanvoelt en in elkaar zit. Wordt vervolgt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.