Chevrolet Alero 2.4 SA (1999)

autoreview

Chevrolet Alero 2.4 SA (1999)

Signalement

UitvoeringAlero 2.4 SA
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst71.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alero, onderschat maar oh zo verguisd....

  • 67.000 km

Na een hoop reviews te lezen op een Amerikaans forum over de Chevrolet Alero (eigenlijk een gerebadgde Oldsmobile) wist ik niet of dit wel de juiste move zou zijn. Oke, ik heb er pas een paar duizend mee gereden, maar ben al wel een hoop te weten gekomen.

De auto doet heel Europees aan, afwerking is velen malen beter als bijvoorbeeld Amerikaanse auto's tussen 90-96. Kwaliteti van plastic is beter, maar nog niet van Europees niveau.
Het is hem vergeven, want het oogt allemaal netjes en goed afgewerkt.

Ik was voor een vervanger van mijn Mazda 626 aan het zoeken, en was overtuigd dat het een automaat moest zijn, met airco en liefst weinig km's. En heel belangrijk, ik had een beperkt budget beschikbaar.

Tja, dan kom je al gauw bij de Amerikaanse merken uit. Veelal ondergewaardeerd en laag geprijsd.

Mijn auto stond al een half jaar stil, na het overlijden van zijn 1e eigenaar en had een aantal mankementjes die aandacht behoefden.

Een paar hiervan waren ook veel gehoord op de fora, dus ik wist wat ik kon verwachten.

- 1e twee standen aanjager defect > resistor onder dashboard vervangen : 39 euro materiaal kosten
- door lang stilstaan multiriem piepen alsmede spanrol wieltje > beide nieuw besteld voor in totaal 50 euro.
- auto miste rechter spiegel glas > op Ebay voor 10 USD + 25 USD verzendkosten (complete spiegel waar ik het glas zo van kan overzetten)

Zelfs de AC Delco radio/casette/cd speler doet het nog prima, terwijl deze berucht zijn om hun slechte kwaliteit en korte levensduur.

Opbergvakken in de deur zijn wat aan de kleine kant, maar in de middenarm steun vindt je een overvloed van ruimte. Ook het handschoenen kastje is zeer ruim.

Kofferbakruimte is groot en met de deelbare achterbank komt je nooit ruimte tekort.

Achterlicht units zijn erg groot en daardoor heb je ook enorme remlichten. Wel zo veilig!

Remmen van deze auto zijn kwetsbaar en gevoelig voor bovengemiddelde slijtage. Zowel schijven als blokjes. TIP: ga niet voor origineel bij vervanging, maar neem aftermarket. Er zijn in NL diverse bedrijven die dit leveren kunnen. En binnen een paar dagen. Die Zijn doorgaans beter dan de originele schijven.

Motor en bak zijn goed en betrouwbaar. Bij normaal gebruik zul je hier geen klachten over krijgen.

Qua zuinigheid kan ik nog niets zeggen, tis momenteel dermate koud buiten dat het verbruik sowieso hoger dan normaal is.

Automaat laat zich niet horen of voelen en doet goed zijn werk. Geen twijfel snelheden waarop hij twijfelt om in zijn 3 of in de overdrive te gaan. Dit had ik bij mijn Corsica wel, wat erg irritant was.



Ik houd jullie op de hoogte.

En daaaaaag!

  • 71.000 km

De Alero heeft maar even voor mijn deur mogen staan.

Waarom?

Een paar punten:

Er moest een nwe APK komen, waarbij zeker de voorremmen vervangen moesten worden. Die piepte en trilde bij ongeveer elke remsnelheid. Ik was het trauma van de Mazda remmen nog niet geheel vergeten en zag hier tegenop.

Ook viel het verbruik me erg tegen. Ik haalde net 1 op 8 bij gecombineerd gebruik. Ongeacht of de cruise control gebruikt werd.
De wegenbelasting was ook ruim 25 euro hoger dan de Mazda terwijl beide auto's van dezelfde afmetingen waren. De Alero woog bijna 1500 KG.

Ik dacht bij mezelf, voor dat geld en die kosten voor benzine en wegenbelasting kan ik ook een dikke, echte Amerikaan rijden met V8. Heb de Alero 1 op 1 in kunnen ruilen voor een Mercury Grand Marquis uit 1997 met een 4.6 V8.


Neem niet weg dat de Alero voor de rest een relaxte auto was die comfort bood op een goed niveau voor een hele nette prijs.

De vormgeving vond ik echt mooi en de stoelen en ruimte in de auto waren top. Zat prima met mijn lengte van 1.90m. De standaard speakers van de Alero waren niet echt top. Beetje blikkerig geluid. De voorste vervangen door hele goede van Clarion, maar dat mocht niet helpen. De akoestiek van de deuren was gewoon slecht bleek achteraf. Kofferruimte daarentegen was prima en het rijgeluid in de auto is acceptabel. Het geheel deed niet echt goedkoop amerikaans plastic aan moet ik eerlijk zeggen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.