Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Chevrolet
  • Alero

Chevrolet Alero 3.4 V6 (1999)

'Kort' Amerikaans

Chevrolet Alero 3.4 V6 (1999)
  • Autotest
9 augustus 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Thuis in de Verenigde Staten is Chevrolet een huis-, tuin- en keukenmerk. In Europa niet bepaald. Chevrolet wil dat de nieuwe Alero wel regelmatig gezien wordt. Dat dat een hele klus zal worden blijkt uit deze test.

De Alero sluit met z'n vormgeving aan bij wat je de moderne Amerikaanse stijl zou kunnen noemen. Het is een gestrekt model, met een flink lange, duidelijk aflopende neus voorzien van heel langwerpige koplampen. Scherpe hoeken zijn nergens te vinden. We zien alleen afgeronde vormen en vloeiende lijnen; bij de tijds, maar niet opvallend. Met z'n lengte van 4,74 meter is de Alero naar Amerikaanse maatstaven geen auto van bovengemiddeld formaat. Maar in Europese ogen hoort 'ie toch bij de grotere jongens.
Voor deze test kozen we de Alero met 3,4-liter V6. Voorzien van een ruime uitrusting, inclusief automaat, kost hij zo'n 75 mille. De zespitter is goed voor 177 pk en 'n koppel van 271 Nm. De V6 van de Alero trekt er flink aan. Trap hem krachtig op z'n staart, en begeleid door een donkere roffel uit het vooronder spurt je in 9 s vanuit stilstand naar
100 km/h. Wil je passeren? De Alero gaat als een speer. Als je bij 80 vol op het gas gaat, tik je zes tellen later de 120 aan. Van 50 naar 80 ga je in maar vier tellen. Met 67 en 70 decibel bij 100 respectievelijk 120 km/h is het geluid in het leefgedeelte van de Alero vergelijkbaar met dat aan boord van een doorsnee middenklasser. Voor een wagen van zijn formaat en prijs zou hij wat stiller mogen zijn.
De Alero heeft een rijkarakter dat we haast 'Europeser dan Europees' zouden willen noemen. Hij stuurt absoluut niet licht en ongevoelig, maar prettig direct en toch ook niet zwaar. Vering en demping vertonen geen spoor van weekheid. Hij ligt stevig en vertrouwenwekkend solide op de weg. Rechtuit is hij keurig stabiel en in bochten lijkt hij zich in het spoor vast te bijten. Die eigenschappen, in combinatie met z'n flinke prestaties, geven deze Amerikaan een onverwacht sportief karakter.
De Alero nodigt zijn bestuurder uit tot een pittige rijstijl. Z'n automatische bak heeft niets tegen een vlotte manier van rijden. Die schakelt rap zat en laat de ene versnelling vloeiend in de andere overgaan. Je zou verwachten dat zo'n stevig geveerde auto z'n inzittenden niet al te comfortabel over wegdek van slechte kwaliteit kan vervoeren. Maar dat valt reuze mee. Minder tevreden zijn we over de manier waarop de Alero remt. Vanzelfsprekend zijn z'n remmen bekrachtigd, maar toch moet er ongebruikelijk hard getrapt worden om de sedan binnen de gewenste afstand tot stilstand te brengen.
Afgezien van de grote - standaard - radio met cassette- en cd-speler, nauwelijks typisch Amerikaanse trekjes. Het dashboard zou net zo goed in een Europese of Japanse auto kunnen zitten.

Automatisch licht
Wel bijzonder is de bediening van het licht, omdat er niets bediend hoeft te worden. Wordt het donker, dan gaat de verlichting vanzelf aan. Is het weer licht genoeg, dan doven de lampen. Werkt ook in parkeergarages en tunnels. Je kunt de lampen ook zelf aan doen. Overdag met licht op rijden is dus mogelijk.
De voorstoelen zijn stevig, tegen het harde aan en ze zorgen voor een goede steun opzij. Spullen opbergen? We vinden kleine portiervakken, een muntenvakje en ruimte in de middenarmsteun. En natuurlijk zijn er bekerhouders. In één daarvan - onder aan de middenconsole - zit de bekervormige asbak. Rookvrije rijders kunnen die natuurlijk verwijderen.
Achterpassagiers hebben in de Alero genoeg plaats voor de benen, maar met de hoofdruimte is het matig gesteld en bovendien zit je met je hoofd onder de achterruit. Echte hoofdsteunen ontbreken en een derde driepuntsgordel is er ook niet. Er zijn wel twee bekerhouders.
Bij zo'n forse sedan hoort een flinke kofferruimte. Is er behoefte aan extra ruimte dan is er de in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning. Jammer dat het kofferdeksel scharniert met beugels die de bagage kunnen beschadigen.
Daarnaast constateerden we nog een paar andere duidelijke minpuntjes. Om te beginnen is de afwerking niet op Europees niveau. Jammer ook dat in hoogte verstelbare hoofdsteunen achter ontbreken. Dat verwacht je bij een nieuw model niet. En dan is er het remmen dat ongebruikelijk veel kracht vraagt.

Signalement

Merk Chevrolet
Model Alero 3.4 SC
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 30.260

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.350 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 271 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 57 l
Lengte / breedte / hoogte 4.742 mm / 1.780 mm / 1.399 mm
Wielbasis 2.719 mm
Massa leeg 1.483 kg
Laadvermogen 372 kg
Banden215/60R15Prijzen
Topsnelheid 201 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,0s
Brandstofverbruik 12,0 l/100km
CO2-uitstoot 286 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Chevrolet Alero
Chevrolet Chevrolet Alero
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Chevrolet Alero specificaties
  • Chevrolet Alero occasions
  • Chevrolet Alero video's
Advies en informatie
  • Chevrolet Alero tests
  • Chevrolet Alero gebruikersreviews
  • Chevrolet Alero index
PREMIUM
Onbekende A-segmenters - Op zoek naar …

Onbekende A-segmenters - Op zoek naar …

Dit keer drie tamelijk onbekende auto's uit het A-segment. We belichten de Ford Ka, Chevrolet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Chevrolet Alero 2.4 SA (2000)

    Chevrolet Alero 2.4 SA (2000)

    • 26 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Alero 3.4 SD (2001)

    Chevrolet Alero 3.4 SD (2001)

    • 15 juli 2010
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Alero 2.4 SA (1999)

    Chevrolet Alero 2.4 SA (1999)

    8
    • 13 januari 2010
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Alero 2.4 SA (2000)

    Chevrolet Alero 2.4 SA (2000)

    • 22 december 2004
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Alero 2.4 SB (1999)

    Chevrolet Alero 2.4 SB (1999)

    • 3 oktober 2004
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Alero 2.4 SB (1999)

    Chevrolet Alero 2.4 SB (1999)

    • 24 december 2003
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Alero 3.4 SD (2001)

    Chevrolet Alero 3.4 SD (2001)

    2
    • 19 maart 2002
meer reviews
Barrelbrigade 3.0 - De Finale

Barrelbrigade 3.0 - De Finale

18

Weten jullie nog? De barrelbrigade? Na een jaar avonturen beleefd te hebben, is de tijd gekomen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Barrelbrigade 3.0 - De Finale

    Barrelbrigade 3.0 - De Finale

    18
    • 30 december 2016
  • Barrelbrigade: Chevrolet Alero te koop

    Barrelbrigade: Chevrolet Alero te koop

    26
    • 19 juli 2016
  • Barrelbrigade - Spoedcursus autodetailing

    Barrelbrigade - Spoedcursus autodetailing

    33
    • 24 juni 2016
  • PREMIUM
    Autopoetsen

    Autopoetsen

    • 13 juni 2016
  • Barrelympics 2016 - Deel 3 - De Finale

    Barrelympics 2016 - Deel 3 - De Finale

    20
    • 20 april 2016
  • Barrelbrigade 2016 - Monstertocht Deel 2

    Barrelbrigade 2016 - Monstertocht Deel...

    34
    • 1 april 2016
  • Barrelbrigade 2016 - Monstertocht Deel 1

    Barrelbrigade 2016 - Monstertocht Deel...

    39
    • 31 maart 2016
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Chevrolet komt met concurrent Ford Mustang Mach-E

    Chevrolet komt met concurrent Ford Mustang...

    43
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Chevrolet Corvette krijgt volledig elektrische aandrijflijn

    Chevrolet Corvette krijgt volledig elektrische...

    32
    • 25 april 2022
  • Nieuws
    GM gaat accu's Spark EV niet meer vervangen

    GM gaat accu's Spark EV niet meer vervangen

    112
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Ares S1 Speedster is grondig verbouwde Corvette

    Ares S1 Speedster is grondig verbouwde...

    4
    • 13 april 2022
  • Chevrolet Corvette Convertible - Op de Rollenbank

    Chevrolet Corvette Convertible - Op de...

    20
    • 31 maart 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar goedkope occasion met dieselmotor

    Op zoek naar goedkope occasion met dieselmotor

    109
    • 19 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden