Cadillac CTS 3.6 Sport Luxury (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CTS 3.6 Sport Luxury |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 127.900 km |
KM-stand laatst | 139.000 km |
No substitution for cubic inches
- 129.000 km
Een Amerikaan?
Een Cadillac CTS is - blijkens recente nieuwsberichten en reacties eronder - niet de meest voor de hand liggende auto. Het begint met het uiterlijk, hoekig, scherp en sprekender dan vrijwel alle europees gefrabriceerde sedan's. Voeg daar de vooroordelen van rijeigenschappen aan toe, in combinatie met vooruitzicht op een hoog verbruik en 99% valt af.
Tanken geen hobby
In principe wij ook - immers, tanken is niemands hobby en als berijder van een te bijzondere auto is je positie in de samenleving al vastgesteld voor je uitgestapt bent. Niet ideaal bij een eerste klantbezoek wellicht. Toch keek ik een aantal maanden terug op 2ehands sites naar een sedan met wat meer fut in het vooronder. Gewoon, meer dan 2,5 liter, liefst 6 cilinders en anders maar een turbo. En toen was ie daar, de CTS.
Het gevoel
Jaren terug huurden we het iets grotere broertje tijdens een roadtrip in de VS, de DTS en genoten van elke rit. Dat was echt een slagschip, waar schokbrekers nauwelijks aan te pas kwamen. Met die herinnering ging ik op pad naar de verkopende garage en deed een proefrit. Hoewel al een tijd in bezit van auto's met automaat was deze oer-Amerikaan toch even wennen. Het sturen gaat best zwaar, maar voelt wat doods in het midden. Het gas reageert heel relaxed en zodra er ruimte is... Vrooooaaarrr! De V6 liet zich horen en in m'n hoofd had ik de auto gekocht. Na een flinke speurtocht in de onderhoudsgeschiedenis en een prijsonderhandeling hakten we de knoop door. Ze zijn te koop (dit bouwjaar, met meestal meer km's) in slechte staat voor een paar duizend euro en in hele goede staat tot zo'n 10.000,-. Die van ons zat daar flink onder qua prijs, maar niet qua staat - ik heb alleen geen enkele garantie.
Liefhebberij
Inmiddels is de auto al weer 1,5 maand in ons bezit. Ik rijd er mee naar m'n klanten en uiteraard worden er nog regelmatig proefritjes gedaan met vrienden en familie. En de auto stelt niet teleur. Wat een wagen! De vorige - 1e eigenaar - heeft er 9 jaar mee gereden en de auto vertroeteld qua onderhoud, maar wel gebruikt. Er was in gerookt en de buitenkant zaten best wat krasjes en krassen op. Weer weinig deuken/butsen, dus na een interieurbehandeling en polijstbeurt bij de lokale poetser is de auto echt ontzettend opgeknapt. De lak weer glad en zacht als een babyhuidje, alle wasstraat 'swirls' er weer uit en de overige krassen zijn zonder te spuiten bijgewerkt. Hij glimt ontzettend en heeft bijzonder genoeg geen metallic lak.
Rijden
De automaat pakt relaxed op, maar kan in een sportstand desgevraagd wat meer aan het gas hangen. Het onderstel voelt zwaar en degelijk, ik heb bewust rustig aan de grenzen verkend, want super communicatief is het allemaal niet (vergeleken met onze DS4, die zich graag als kart door de bocht laat sturen). Sturen en remmen gaat met de nodige weerstand, je voelt echt dat je een grote, zware auto aan het besturen bent. Hoewel nauwelijks groter dan een Mondeo die ook op de oprit stond voelt het echt als een flinkere auto. Je ziet de hoeken van de motorkap goed en de parkeersensoren achter roepen al enthousiast als een paaltje of muurtje nog 1,5 kilometer weg is - gevoelsmatig. Dus over het algemeen zit ik heerlijk relaxed in m'n auto te cruisen, tot er aanleiding is de machine kamer aan het werkt te zetten en de wereld even achter je te laten. Met een bescheiden 218Pk/300Nm heeft ie zo'n 7,5 seconden nodig tot de 100 en dat is voor Nederlandse begrippen best snel. In ieder geval onze snelste auto tot op heden.
Eerste ervaringen
Qua techniek in de korte tijd (gelukkig) geen problemen. Alles werkt en nog prima ook. De airco is er eentje met vermogen van een koelkast en de Bose audio installatie wordt geroemd. Fantastisch cruisen, dat is waar de auto om vraagt. Er zit zelfs een TV tuner in, maar die heb ik niet werkend, de navi is voor zo'n leeftijd best knap al gebruik je toch je smartphone. Boordcomputer vol met mogelijkheden, maar alles lekker onpraktisch, zoals het een auto-computer betaamd. Tegelijkertijd kom je voor invoegen of een inhaal manoeuvre regelmatig in aanraking met de 3,2Liter V6 en geniet je van de achterwielaandrijving, versnelling en het gegrom van de V6. Beschaafd, beheerst en erg prettig.
Dingetjes
Wel een paar minpuntjes; de diff achter is berucht om z'n gammele lagers en naderhand ontdekte ik dat ie een zoemend geluid maakt tussen de 50 en de 80 km/h. De Bose installatie komt er gemakkelijker overheen en het is niet iets om meteen te vervangen, maar daar voor zijn we ooit aan de beurt. De verf van de dashboard knoppen is ook gammel c.q. gevoelig voor gebruik, dus die moet ik binnenkort voor sommige knoppen maar plastidippen of vervangen met een exemplaar uit de VS. Onderdelen zat en betaalbaar, alleen niet heel dichtbij. Tenslotte zijn de chromen velgen flink aangetast, die wil ik bijvoorbeeld na de winter weer mooi laten maken, maar heb nog geen bedrijf gevonden die dat goed kan. Wordt nog even verder zoeken dus. Voor een auto van 9 jaar oud niet slecht vond ik zelf.
Slurpt ie?
Zou bijna het verbruik vergeten - vanochtend even gekeken (zet het verbruik normaliter lekker uit ;) ) en na 1100 km zit ik op 11,1L/100km. Ja, dames en heren, dat is 1:9. Als de proefritjes over zijn en ik meer langere ritjes maak dan is 1:10-1:11 haalbaar, maar of we daar een poging voor gaan doen? Vrooooaaarrrr :o)
Bucketlist
Voor ons een vinkje van de bucketlist, gewoonweg superfantastisch om dit te kunnen doen. Hoe lang we er in zullen rijden? Geen idee, het is nu een vervoersmiddel annex hobby object, dus wie weet. Wordt vervolgd!
Breaky breaky - smeulende remblok
- 129.500 km
Van het weekend even rondje touren met de CTS. Net aangekomen bij het stoplicht komt er wat witte rook omhoog bij de rechter voorzijde. Wit, das op zich prettiger dan zwarte rook, maar top is het niet. Klein stukje tot huis om tot de ontdekking te komen dat de schijf bloedheet is en er wat rook omhoog komt aan de binnenzijde van de schijf. Remblokje blijft blijkbaar tegen de schijf aan plakken, maar de buitenzijde van de schijf zit roest op - dus die komt blijkbaar ook niet lekker vrij.
Ooit eens gezien op zo'n auto knutsel programma, als je remblok blijft hangen kun je even achtertuit rijden en kijken of ie daarmee wel los komt. En hoewel in eerst instantie ik het voorwiel over straat sleep schiet ie al snel los. Garage gebeld en meteen maar neergezet, want dat gaan we natuurlijk niet gokken.
Uiteindelijk is de remmerij uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet en getest - niets aan de hand, dus hopen dat het bij een klein uurtje werkplaats tarief blijft.
Verder elke rit weer genieten, al snap ik niet wat mensen ertoe motiveert zo te bumperkleven. Gebeurt zo veel als ik met de CTS op stap ben dat het echt irritant is - en ja, ik kan de meeste stumperts zo 'afschudden' als ik wil, maar heb daar geen zin in.
Qua gebruik zitten we nu op 1:9,8, zonder enige moeite te doen. Valt me totaal niet tegen!
Onderhoud met liefde en passie
- 130.500 km
De APK datum ligt nog wat voor ons, maar toch alvast contact gezocht met een potentiele onderhoudsadressen. Hoewel de auto al wat op leeftijd is gezocht naar een liefhebber met oog voor detail. Wellicht iets duurder dan een generieke garage om de hoek, maar het is toch ook een beetje liefhebberij. De dealer viel af, na wat belletjes bleken de prijzen dermate afschrikwekkend dat ik daar niet aan begin. Principes zullen we maar zeggen.
De Amerikaanse auto specialist waar ik terecht kwam bleek een heuse liefhebber. Zelf in het bezit van een oudere Cadillac STS heeft ie onze CTS verspreid over 2 dagen volledig doorgelicht en vertroeteld. Groot onderhoud, dus alle filters en alles gecheckt. Aan de computer gehangen, een checklist met 50+ punten afgehandeld en spatjes roest op leidingen onder de auto bijgewerkt en voorzien van verse tectyl.
Uiteindelijk is de auto in prima staat - op een paar kleine dingetjes is er niets op aan te merken en na een dag rijden moet ik zeggen dat de auto merkbaar fijner rijdt. Ook ontdekt dat de auto vrij lang in een showroom heeft gestaan voor deze verkocht is, het blijft gewoon een impopulaire auto. Heb er zelf tot nu toe afgelopen half jaar pakweg 2 zien rijden. We gaan eerst weer rijden dus!
'Terugroepactie'
- 135.000 km
Brief van de RDW op de mat, of ik met de Cadi even naar de dealer wilde gaan voor een terugroepactie. Gebeld en een afspraak gemaakt en meteen even gevraagd wat er loos is (daar repte de brief niet over). Blijkbaar kon de sleutel in de 'uit' positie schieten bij een hobbelige weg, dus daar moesten ze wat aan doen. Prima, ik had ooit in de Accord van schoonvader op de Duitse autobahn een oepsje toen ik met m'n knie de contactsleutel op 'uit' duwde en toen dus geen motorvermogen en een geblokkeerd stuurslot te pakken had. Was niet zo leuk, ook al liep het goed af.
Bij de dealer aangekomen kreeg ik na een half uurtje mijn sleutel terug. Desgevraagd bleken ze dingen gecheckt te hebben en een ringetje tussen de sleutel en het kastje van de afstandsbediening te hebben gedaan. Een ringetje.
Dus, als dat alles is.. ze hadden het ringetje ook in de envelop mogen stoppen. M'n 2e setje sleutels zal ik dan zelf maar een ringetje tussen maken, daar werd niet over gesproken.
Qua rijden nog altijd rond de 1:10 en een mooie afwisseling van relaxed rijden en soms even wat sneller omdat het kan. Recent nog even contact gehad met een koppeltje van de KLPD, die met enthousiasme achter me aan kwamen op de snelweg, maar blijkbaar hield ik het voldoende binnen de perken om door te mogen rijden. Er is wel een klein lijstje van dingen die ik tzt wellicht wil aanpakken, al heb ik er geen haast mee:
- achterklep kentekenhouder met de achteruit rij lampjes erin is lek, moet uit elkaar en opnieuw gelijmd.
- stationair lichte trilling. Misschien nieuwe bougies (hoeft pas bij 160.000km), al helpt het tanken van premium brandstof (zoals aangeraden in het boekje) al voor een groot deel
- remmen zijn roestig en vind het remgedrag niet optimaal. Ik vermoed een combi van oude remmerij met roest, blokken en misschien een keer verse remvloeistof. Hij remt prima, maar vind het wat onrustig aanvoelen. Gaat wel gewoon rechtdoor.
- optisch: mis een naafdop, blijkt redelijk onvindbaar.
- optisch: velgen worden minder, maar vind ze origineel wel horen bij de auto.
- de diff achter zoemt als er wat actiever gereden is. Bekende kwaal, in principe doorrijden, vervangen is wellicht duurder dan dat het echt nodig is.
Kortom, we rijden lekker verder en als het weer beter wordt ga ik wel kijken wat ik evt zelf wil doen of ga laten doen. Vooralsnog is de auto een blijvertje.
Elke km genieten
- 138.000 km
We rijden er eigenlijk niet genoeg mee, maar dat komt omdat we ook nog een Mitsubishi Outlander PHEV in de lease hebben. Die pak je dan toch makkelijker/sneller.
Toch is elke km een genot, dus als we er mee op pad gaan genieten we er volop van. Wel een paar dingetjes aangepakt:
- wielen zijn weer compleet, naafdoppen, sierkapjes zitten er weer op.
- de achterklep unit met achteruitrijlichten en kentekenplaat houder is vervangen door eentje van het 2006+ modeljaar.
Verder mag die volgende maand voor z'n beurtje en APK.
Qua verbruik zie ik op m'n tankpas dat opgegeven verbruik 8L/100km is en dat de tankpas maatschappij dat ook als 'baseline' van andere CTS rijders. Ik denk dat dat er niet zoveel zijn aangezien het precies 8L/100km is.
En zonder enige moeite zit ik nu dit jaar gemiddeld op 10L/100km, 1:10 dus. Wonderlijk, al zeg ik het zelf.
Overigens als ik met volle tank weg rijd na wat stadsverkeer is de actieradius meestal zo'n 400km. Ga ik dan 200km over de snelweg rijden dan kom ik thuis met een actieradius van 450km. Langzamer dan 80km/u rijden is relatief zo bizar slecht voor het verbruik bij deze auto.
Oh en het nieuwere model staat heel sporadisch in de kleur en staat die ik zoek te koop, wie weet dat we toch 's voor een nieuwer exemplaar gaan. Ik zoek:
- zwart of donkerblauw
- donker interieur
- 3.6L motor, achterwiel aandrijving en 311 Pk
- luxe uitvoering, is volgens mij enige verkocht hier
- 100k km's of minder
Helaas is het zonnedakje bij deze autos niet standaard, bij mijn huidige nog wel. Als ie er komt volgt er een uitgebreid verslag natuurlijk ;)
Remmen als een Amerikaan?
- 139.000 km
De remmen voelden vanaf het begin wat vaag. Het werkt wel, maar bij een noodstop voelde het wat onzeker, ondanks dat je op zich snel zat stil staat. Vorig jaar liep een remklauw al eens vast, maar dit was na interventie van een garage 'verholpen'.
Afgelopen week liep de zelfde klauw weer vast. ANWB erbij en die heeft de boel weer vrijgemaakt. Die dag met onrustig gevoel uitgereden en naar de garage.
En toen kwam het oordeel: vier schijven vrijwel op de versleten dikte, verroest en 8 ongelijke blokken. Schijnbaar liep er ook een achterrem aan en inderdaad de voorklauw liet de remcilinders ook niet meer los. Ik heb besloten om alle vier de klauwen te laten reviseren, de schijven te vervangen en nieuwe blokken te laten monteren. Auw - maar persoonlijk vind ik remmen best belangrijk ;-)
Nu is ie letterlijk als nieuw en ondanks dat de blokken nog moeten inslijten is er iets bijzonders gebeurd. Doordat de remmen blijkbaar vaak aanliepen reed de auto niet zo soepel als hoorde. Ik dacht ouderdom en dat was geluk omkeerbare ouderdom. En ook het remmen is nu snaarstrak, al voelt het rempedaal nog altijd wat vaag. Wellicht wordt het nog iets beter als de blokken zijn ingesleten, maar hele bijterige remmen worden het wellicht pas als ik alle remleidingen laat vervangen door stuggere. Dat zit me wel gebakken.
Goed, nu reed ik - met vastlopende remmen, een respectabele 1:10, dus ben stiekem wel benieuwd of dit nu verandert. Al kan ik niet beloven dat mijn rijstijl hetzelfde blijft nu die zo lekker rijdt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.