Cadillac BLS Wagon 2.0T 175pk Elegance (2008)

autoreview

Cadillac BLS Wagon 2.0T 175pk Elegance (2008)

Signalement

UitvoeringBLS Wagon 2.0T 175pk Elegance
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf83.947 km
KM-stand laatst171.127 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop van een BLS!

  • 83.947 km

Na twee Astra G's te hebben gereden, en ik na 2 jaar wéér de distributieriem van de laatste Astra moest vervangen, besloot ik één van mijn droomauto's aan te schaffen. Een Cadillac BLS Wagon!

Na wat zoeken in het zeer kleine aanbod op de verschillende tweedehands websites, stond hij er ineens tussen. Een Wagon, automaat én op benzine! Ik was gelijk verkocht.

De wagen stond te koop bij een Opel dealer in 't Gooi en na wat bellen met de verkoper een afspraak gemaakt om de week erna te komen proefrijden. Tijdens de proefrit waren de banden gecupt en zag ik dat er een roostertje bij de achterklepbekleding ontbrak. De banden waren bij aflevering opgelost, het roostertje konden ze nergens vandaan toveren.

Ik vond het -als automonteur- niet nodig om een beurt te laten uitvoeren, want dat kon ik tenslotte zelf en de auto was al prijzig genoeg. Op naar huis met de nieuwe auto!

Had ik nou toch maar,,.

  • 89.358 km

Tijd voor zijn eerste beurtje. Olie en oliefilter wisselen en de auto even goed nakijken. Een paar weken hoor ik een bijgeluid tijdens het rijden en heet kunnen niet de banden zijn, want die zijn net nieuw!

Het blijkt het wiellager linksvoor te zijn die aan zijn eind is gekomen. Had ik nu maar de extra garantie genomen, maar ja dit is achteraf praten...

Dan komt het volgende struikelblok. Mijn vaste automaterialenzaak kan niets voor mij leveren behalve een accu en filters... Vanaf nu bestel ik dus alle onderdelen onder het kenteken van een Saab 9-3 SportEstate 2.0T want onderhuids is het 99% een Saab 9-3!

Binnen een uurtje het wiellager vervangen en de oliebeurt uitgevoerd. En nu nog op zoek naar winterwielen.

Tüüteren wil niet altijd

  • 93.923 km

Een dagje naar Maastricht, lekker druk en dus zoeken naar een parkeerplekje. Als een man ineens achteruit rijdt met zijn Volvo XC70 en ik wil gaan toeteren, weigert de claxon dienst. Gelukkig geen schade, maar ik baal enorm! Hij klonk al zo hoog, zou dat het probleem zijn?

Een BLS heeft heel gave full-LED achterlichten, pareltjes om naar te kijken, maar bij het rechter achterlicht zijn er 3 LEDjes aan hun eind. voordat alles uitvalt eens op zoek naar een LED-reparateur.

Saabillac Frankenstein

  • 96.738 km

De ruitenwissers waren aan vervanging toe, en de automaterialenzaak kon alleen vóór leveren. Een wisser van een Saab 9-3 SportEstate kunnen ze ook niet leveren dus ik zal me moeten wenden tot de Saab dealer. Ik werk bij een ex Ford/Kia dealer en de achterwissers van Ford lijken erg veel op dat wat achterop de Cadillac zit. Een achterwisser van de eerste generatie Ford Kuga past perfect en is ook nog iets groter zodat er meer glasoppervlak wordt gewist. Dat maakt mijn "Saabillac" nog meer een soort Frankenstein!

Na wat gezoek op eBay vind ik bij een Engelse Saab dealer een rechter achterlichtunit, splinternieuw in doos! gelijk besteld en twee weken later doen alle LEDs aan de achterkant weer wat ze moeten doen.

Tijdens het zoeken kom ik via de onderdelenlijn terecht bij een autosloperij in Blokker, Noord-Holland, waar ze een BLS hebben staan. Nog een Wagon ook! Eindelijk het ontbrekende rooster voor de achterklep, want een Saab 9-3 rooster blijkt tóch anders... Ook gelijk de linker achterlichtunit meegenomen (de rechter was al weg) en wat specifieke reserveonderdelen. Je weet maar nooit!

De ton gepasseerd!

  • 100.000 km

Tijd voor een weekendje Essen, Duitsland. Eens de wagen loslaten op de Autobahn en kijken of er nog genoeg pit in zit. En dat valt niet tegen! De 200km/u worden met alle gemak bereikt en geen centje pijn. Op de weg terug naar Nederland wordt ook nog eens de 100.000km bereikt. Net ingereden dus!

Tot nu toe heb ik nog steeds geen spijt van mijn aankoop, ondanks de kleine dingetjes die eraan mankeerden. De wagen is stiller dan een Saab 9-3 doordat er meer geluidsisolatie is aangebracht. De crème lederen stoelen zitten heerlijk, maar kunnen wel een goede reinigingsbeurt gebruiken.

De claxon werkt soms wel en soms niet. inmiddels ben ik lid van het Saab forum en daar attendeerde iemand mij erop dat Saab dealer Peter Heijnes in Eersel ook een BLS in onderhoud heeft. De afspraak is gemaakt, maar ik kan pas over een ruime maand terecht. Even slikken, maar hopelijk vinden ze het probleem.

Vloermatjes en een weigerend raam

  • 103.869 km

Nadat mijn vriend het rechter voorportier iets te hard dicht heeft gegooid, weigert het raam om nog open te gaan. Het relais reageert nog op de knopjes dus waarschijnlijk is de raammotor kapot.

Op maandagavond kan ik al mijn auto bij de Saabdealer in Eersel brengen, om op dinsdag gerepareerd te worden. Hoofdpunt is natuurlijk het fixen van de claxon, maar het raammotortje word ook gelijk vervangen en een setje originele Saab vloermatjes worden in de auto gelegd Kunnen de rubberen Opel-matten er eindelijk uit. Op naar huis in de leenauto, een Saab 9-3 2.3t uit 2002. Rijdt ook erg fijn!

Dinsdagavond kan ik de auto weer ophalen. Het raam gaat weer netjes open en de vloermatten liggen er keurig bij. Er was een H7 dimlicht kapotgegaan (ik rij altijd met de verichting aan) dus die zijn ook gelijk allebei vervangen. De claxon werkte bij hun helemaal naar behoren, maar bij mij niet. De auto moet nog een keer terug voor een kapot knopje van de stuurwielbediening, dus dan wordt er nog eens goed naar de claxon gekeken. Volgens de vrienden van het Saab forum kan het wel eens aan de CIM liggen... ik ben benieuwd!

Wat een wagen!

  • 106.889 km

Na de auto een paar keer uitgelezen te hebben op mijn werk, komt steeds dezelfde foutcode terug. Er is sprake van sluiting in de plusschakelaar van het stuur. Als ik deze fout wis, werkt de claxon helemaal naar behoren. Ik ben dus weer een stap verder.

De vreemde hoge toon (hij klonk als een Ford Fiesta) is ook verholpen. Één van de twee claxons (een hoge en een lage toon) was kapot. Met een lage toons claxon van de sloop klinkt het weer als een volwassen wagen.

Elke keer als ik ben uitgestapt kijk ik nog even om naar mijn Zweedse Amerikaan. Al vaak de vraag gekregen wat het precies is, dus heb ik de typeaanduiding met veel moeite op de kop getikt en achterop de klep van de wagen geplakt. Staat veel beter zo!

Volgende week een afspraak maken bij de Saab dealer want in Oktober moet hij op voor de APK en dan moet de claxon gefixt zijn...

Claxonneren kan weer!

  • 116.863 km

Eindelijk is de claxon gefixt... Het probleem? Defecte stuurwielbediening!

Ik wist dat sommige knoppen op het stuur niet meer werkten. Deze wilde ik al laten vervangen dus die stonden al in bestelling bij mijn vaste Saabdealer. Aan de hand van de steeds terugkerende foutcode kwam ik via via uit op een Amerikaans Saab forum. Hierin kwam naar voren dat het aan de knoppen lag van het Sentronic systeem (Saabs interpretatie van schakelflippers).

Deze knoppen werkten niet, waardoor de weerstand niet correct werd gemeten door de auto. Uit nood werd dan de claxon uitgeschakeld.. lekker veilig dus...

Ik had al een afspraak staan bij de Saabdealer voor de stuurwielbediening, en het voorgelegd. Het zou zomaar het probleem in een keer kunnen oplossen, en ja hoor, ik kan weer met een wat veiliger gevoel de weg op!

Dat was gelukkig net op tijd voor de APK. daar is hij uiteraard zonder verdere problemen doorheen gekomen.

In juli hab ik een Origineel Saab/Cadillac winterset aangeschaft. Ooit uit de failliete boedel van Saab. Daarop wat extra kilometers bijgereden naar Duitsland voor een vakantie in de Allgäu.

Spiegeltje spiegeltje,,.

  • 123.561 km

Toen ik de auto kocht, zat er bij de boekjes een oude verpakking van een rechter buitenspiegelglas. Ik las wel eens dat de lijm van het glas oud werd en dat het glas eruit viel. Ik heb het ook weleens gehad bij mijn Vorige Astra. Een GM dingetje?

Een keer mijn auto uitgeleend en de volgende ochtend in paniek een telefoontje: Het spiegelglas links is eruit gevallen. Deur te hard dicht gegooid. Dus gelijk via een Saab onderdelen specialist een spiegelglas besteld. Twee tientjes en het klikt er zo op.

Remmende combinatie

  • 125.873 km

De remblokken en -schijven zaten er al een tijdje aan te komen. Nu begonnen ze te schuren en piepen dus tijd voor nieuwe!

Bij de automaterialen zaak werd het (uiteraard) een probleem om de juiste onderdelen te bestellen. Uiteindelijk na 3x de juiste schijven en blokken. Dit zou volgens hun systeem totaal niet kloppen, maar tóch zit het er correct op. Het nadeel van een onbekende auto rijden zullen we maar zeggen...

Anderhalf

  • 150.014 km

Zo richting het einde van het jaar nog even de anderhalve ton gepasseerd.

In de tussentijd een setje 19 inch Opel OPC velgen onder de auto gemonteerd. Staat 'm erg goed, alleen iets meer last van spoorvorming. vooral binnen de bebouwde kom.

Ook heb ik hem eens professioneel laten poetsen en een veerpootbrug van een Saab 9-3 besteld.

Sinds de veerpootbrug gemonteerd is gaat de auto nog scherper door de bocht. overhellen deed hij al weinig maar je merkt echt verschil! Ik overweeg nog om de veerpoten van een Saab 9-3 Aero te monteren, maar daar ben ik nog niet over uit. Hij rijdt nu lekker comfortabel en zo'n Aero onderstel is toch wat straffer...

Op naar de volgende 150.000!

Een Saab kwaaltje,,.

  • 171.127 km

Inmiddels gaan we langzamerhand richting de twee ton. Ik rij ongeveer 30.000km per jaar en dat is met een gemiddeld verbruik van 1 op 10 soms pijnlijk aan de pomp. Maar ja hij rijdt zo fijn dus ik heb het ervoor over.

Sinds ik de auto heb weigert soms het linker achterportier zelf van het slot te gaan. Dat portier wordt weinig gebruikt dus daar kan ik mee leven. In de winter werkt alles gek genoeg wel naar behoren. Op de Saab fora lees ik het meer dus waarschijnlijk een typisch Saab kwaaltje.

In de winter presteert de auto trouwens voortreffelijk (uiteraard op winterbanden). Het slot van het rechter voorportier heeft nu dezelfde kwaaltjes (bij warm weer weigeren) dus daar wordt binnenkort bij de Saab dealer een gebruikt slot in gezet.

Verder geen gekke dingen gehad. Er werd geadviseerd elke 150.000km de automaatbak te laten spoelen dus dat heb ik laten doen door de Saab dealer. Die hebben er een mooi apparaat voor en uiteraard de nodige kennis.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.