Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | BLS 1.9D 150pk Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 163.234 km |
KM-stand laatst | 227.000 km |
Valse start
- 163.600 km
De Cadillac BLS was al jaren een van mijn droomauto's. Het schitterende uiterlijk, de zeldzaamheid en het feit dat ze als 1.9 Diesel geleverd zijn sprak mij enorm aan.
Echter wilde ik, als ik er een kocht, een automaat, sedan, mooie kleur, zwart leren bekleding, trekhaak, climate control en 17 inch lichtmetaal.
Dit heb ik op een gegeven moment gevonden. ben wezen kijken, proefrijden en koopcontract ondertekend.
De volgende week mocht ik hem ophalen. Naar huis reed mijn nieuwe aanwinst heerlijk ik was helemaal tevreden.
Toen ik de dag er na met de rest van het gezin onderweg was naar de snackbar 20 km verderop hoorden we op de snelweg ineens een hels kabaal onder de motorkap vandaan komen. Even later hadden we geen aandrijving meer. De BLS is op de takelwagen gezet en even later bleek dat de aandrijfas rechts kapot was. meevallertje dus, gelukkig is de versnellingsbak heel.
Aandrijfas van een Saab 9-3 bij Elferink in Enter opgehaald en na anderhalve week had ik mijn auto weer terug.
Nu weer opnieuw vertrouwen opbouwen...
Tevreden
- 167.230 km
Na enkele duizen km's gereden te hebben in de zweede Cadillac is het vertrouwen wel weer terug.
Heb preventief de bakolie laten vervangen bij de Opel-Dealer.
Ben nog steeds erg te spreken over de vormgeving zowel van binnen als van buiten.
Krijg veel complimenten her en der en vragen zich af wat ik met zo'n dure auto moet. Zelf weet ik natuurlijk wel beter.
Ook qua rijgedrag dik in orde, alleen die korte richels en hobbels hoor en voel je wel erg duidelijk.
Het rare is dat onze gezins Vectra-C 1.9d van mijn ouders op hetzelde platform staat maar toch veel rustiger is op korte richels en hobbels. Misschien is de Opel anders afgesteld of komt het door de kleinere maar minder platte banden.
Misschien ook omdat het een Saab is, Saab is en blijft natuurlijk een sportief merk. Alle lof over Saab overigens, leuk dat dit model 9-3 weer in productie is gegaan hoop ze in NL tegen te komen.
Persoonlijk vind ik qua uiterlijk en interieur de Cadillac net iets mooier en exclusiever dan de 9-3, welke natuurlijk een echte eigenwijze Saab is.
Knap hoe dezelfde auto een totaal ander karakter kan hebben en toch hetzelfde rijdt.
Anderhalf jaar verder
- 227.000 km
Inmiddeld rijd ik al meer dan anderhalve maand trot in mijn Cadillac. Deze bevalt nog steeds heel erg goed en zal zolang dit zo blijft nog best een paar jaar blijven. Onze volgende auto is al wel bekend, grote kans dat dat een Opel Insignia wordt wel met automaat en dieselmotor welke getuned wordt.
Ik heb de cadillac in voorjaar 2014 laten chiptunen, van 150 naar 192 pk en van 320 nm naar 403 nm. EGR systeem is softwarematig uitgeschakeld
De automaatbak is berekend op 460 wat deze toename in power mogelijk maakt.
Het verschil in power is goed te merken en is ook snel gewend. Maar toch kan ik in het verkeer zeer vlot uit de voeten nu. Een stoplichtsprintje op zijn tijd is makkelijk te winnen ook van een dikke lease bmw of mercedes.
Verbruik is gelijk gebleven bij een sportievere rijstijl.
Vandaag is de BLS weer APK gekeurd, zoals werwacht niks aan de hand. In de tussentijd wel een aantal probleempjes gehad:
Een paar draadeinden uitlaatspruitstuk geknapt, daardoor begon de motor enorm te fluiten, net als de turbo maar dan veel luider. Het gebeurde net na de vakantie naar de baltische staten vorig jaar zomer, hierbij hebben we een aantal keer met de bodem de grond geraakt daardoor is er wellicht teveel kracht gekomen op de uitlaat en dat heeft als hefboom op het spruitstuk gewerkt, op de terugreis zijn we een flink stuk met 230 km/h door duitsland gereden wat nogeens extra belasting veroorzaakte.
Heb dit laten repareren bij de een autogarage. Deze heeft per ongeluk de tap afgebroken in de cilinderkop waardoor de auto doorverwezen moest worden naar een revisie bedrijf die met speciaal gereedschap en heel veel demontagewerk het schroefdraadgat in de kop weer heeft hersteld waarna de garage zijn werk af kon maken. Het reviesebedrijf heeft eveneens het spruitstuk gevlakt, dat aardig krom bleek te zijn. Dit heeft de nodige tijd en geld gekost. Gelukkig hoefde de kop er niet af. Maar dit kan ik de auto niet volledig aangrekenen behalve dat het uitlaatspuitstuk vrij slecht te bereiken is. Het is nu niet zo dat het een kwaal van de motoren is, meer door de manier van gebruik veroorzakt.
Verder nog een paar kleine dingen zelf gedaan zoals:
EGR systeem fysiek verwijderd.
Thermostaat vervangen (bekende kwaal)
Stabilisatorrubbers vervangen
Flexibel stuk uitlaat vervangen (wederom met uitlaat de grond geraakt deze zomer op vakantie)
Het reguliere onderhoud.
Verder helemaal geen spannende dingen en dat vind ik heel netjes voor zon auto want hij wordt best intensief gebruikt.
Afgelopen vakantie naar de alpen heeft de BLS mijn zeer positief verrast. het gemak waarmee de auto dankzij de extra krachtige dieselmotor en fijne automaatbak steile hellingen neemt en er op wegrijdt was wel verrassend, en had het met geen enkele andere auto willen doen, laat staan een handgeschakelde...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.