Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

autoreview

Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

Signalement

UitvoeringBLS 1.9D 150pk Elegance
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst97.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 73.000 km

Als je niet graag opvalt koop deze auto dan niet!
Overal waar je voorbij rijd staat de auto in het middelpunt van de belanstelling. Je ziet de mensen denken: Wat voor een auto is dat?
Op de autosnelweg snellen wagens je voorbij om dan nadien op de rem te gaan staan zodat jij op je beurt hen voorbijsteekt zodat ze een goed zicht op voor- en achtkant hebben. Een paar maal leuk, maar na een tijdje begint het toch te vervelen.
En dan de auto zelf:
Een prachtige Amerikaan met een naam als een klok die aanvoelt als een europeaan en door de Saab techniek betrouwbaar is. Wat wil een mens nog meer?
Wel, misschien iets minder Saab en dan vooral in het interieur. Aan de buitenzijde valt het allemaal nogal mee, alleen kenners vinden de Saab lijn in de deuren terug.Voor de rest is het een echte Cadillac met de typische hoekige lijnen.Maar binnenin stuit je op een arsenaal onderdelen die hij rechtstreeks deelt. Er zijn slechtere parterns dan het Zweedse Saab, maar toch.
De motor komt dan weer uit de schappen van Fiat en maakt deze Cadillac-diesel een vinnige en trouwe metgezel, wat kan ik daar meer over zeggen? De diesel schiet uit de startblokken als een jong veulen en eens op kruissnelheid hoor je in de wagen een speld valen. Terwijl hij op dat moment tevreden is met 5 l per 100. Geen slecht resultaat voor de 1700k zware wagen.
Mijn versie is volledig aangekleed en ik moet geen enkel confort item missen. Leder,parkeerhulp, auto airco in twee zones, GPS, Automaat, xeon koplampen enz, enz...maar als je even de optielijst napluist en je ondekt wat dat allemaal aan extra kost slik je toch wel even. Het navigatiesysteem draait op een DVD en je kan dus fluiten naar updates of ik zeg zomaar wat: flitspaalgegevens. Als je weet dat deze optie 3000 euro's kost een bittere pil om te slikken.
Maar eerlijk is eerlijk, eens achter het stuur vergeet je al deze kleinigheden en besef je dat rijden zelfs in deze drukke tijden toch nog leuk kan zijn. De automatische versnellingsbak roert vlot en geruisloos door de zes versnellingen, de cruise control zorgt voor een ontspannen sfeer en in het Kenwood navigatiesysteem huist ook een prima cd-dvd speler die DVD slikt op WMA formaat(Zodat je op een schijfje duizend nummers kwijt kan)en de auto omtoverd tot een heuse concertzaal.
Toen ik een kennis vertelde dat ik Cadillac gekocht had vroeg hij mij verbaasd:
Bestaat dat nog?
En dat is het grootste probleem voor de wagen, niemand (behalve de autoliefhebbers)kent deze auto en dat is spijtig want hij verdiend duidelijk meer aandacht.
En ik kan hem verzekeren: Ja, dat bestaat nog.

Update 18/08/2009
De wagen heeft nu 52.000km gereden en de tevredenheid is sinds de laatste vakantie in juli flink gedaald, de auto gaf er op de autosnelweg plots de brui aan en verkoos in de veilige modus te vallen. Niet leuk met nog duizend kilometer voor de boeg.
Gelukkig doofde het lampje steeds na een stop van ongeveer twintig minuten en zo met veel vertraging uiteindelijk toch op de bestemming geraakt, toen bleef het motormagement lampje ook gewoon branden.
De plaatselijke Cadillac garage (Barcelona) blonk uit in service en weigerde gewoon te wagen te aanvaarden wegens 'geen tijd'.
Dank u Cadillac.
De wagen is dan door de verzekering terug naar België gehaald waar een verstopte roetfilter, wervelklep problemen en verstopte inlaatspruitstup is verholpen.
Kostprijs? een slordige 1.100 €
Een gevolg van te korte afstanden meneer, meer snelwegkilometers doen!
Meer dan naar Spanje?
Binnenkort staat er nog een trip van ongeveer 900 kilometer gepland. Op hoop van zegen!

Update 28/01/2010
Eigenlijk weinig te melden behalve dat er zich gelukkig geen verdere problemen hebben voorgedaan. Om in het vervolg problemen met EGR kleppen en roetfilters te vermijden trap ik hem nu wel regelmatig op zijn staart en voeg ik om de 10.000km een reiniginsproduct toe aan de diesel.

Update 19/03/2010

Groot onderhoud laten doen van 60.000km bij de merkdealer. Geen bijzonderheden maar wel een spontane aanpassing van de beruchte EGR-klep door de dealer. Zij hebben een afdekplaatje geplaatst (voorzien van vier gaatjes om de klep niet volledig af te sluiten, dit om de ECU niet in de war te brengen)zodat wervelklep-of EGR problemen véél minder zullen voorkomen. Het afdekplaatje komt evenwel niet van Cadillac maar van Alfa die zoals wij weten de motor leverde. De garage koopt ze zelf bij Alfa in.
Sindsdien loopt hij vlotter en schakelt zachter en vlugger op (automaat). De motor lijkt blij dat hij héél wat minder rotzooi te verwerken krijgt en ik ook!
Puike service!
Alle Cadillac eigenaars, maar ook Opel en Saab eigenaars met bovenstaande problemen en deze motor weten wat te doen!

5/7/2011

We zijn nu weer meer dan een jaar verder de de Caddy heeft inmiddels 73.000km onder de wielen gekregen. het voorgenoemde afdekplaatje is geplaatst nadat het kwaad al was geschied. De ERG-Klep zat reeds propvol roet en twee maanden nadien kreeg ik het motorlampje. Ditmaal gelukkig zonder vermogenverlies.
Diagnose was vlug gesteld: Vastgelopen EGR-klep. Klepje vervangen en alle problemen voorbij (€300). Na 8 maanden de klep even gedemonteerd en aan een grondige controle onderworpen(ik ben ondertussen al een halve specialist). De klep was gelukkig nog piekfijn, geen enkele roetvoming te bespeuren. Zijn de ERG-kleppen aangepast of is het de werking van het afdekplaatje? Waarschijnlijk beiden.
In ieder geval lijkt dat probleem van de baan en voor de rest is dit nog steeds een zeer comfortable metgezel. De wagen is 5 jaar en nog steeds kan hij op de nodige belangstelling rekenen, je blijft het gevoel behouden dat je met een nieuwe wagen de weg op bent. Voor de rest is er geen enkel probleem opgedoken.
Ook niet bij de laaste beurt (2 maanden geleden). Wel is de airco bijgevuld en de remblokjes vervangen maar dat kan je bezwaarlijk problemen noemen.

PROBLEMEN

  • 73.000 km

Roetfilter, wervelkleppen, inlaatspruitstuk,
ERG-klep.
Het lijkt veel, maar het valt eigenlijk goed mee. De volgelopen roetfilter was te wijten aan de problemen met de wervelkleppen die dan weer samenhangen met het inlaatspruitstuk.
De roetfilter is via de computer gereinigd en de wervelkleppen en inlaatspruitstuk 2 jaar geleden in garantie hersteld.
Alleen de ERG-klep heb ik zelf bekostigd, maar die 300€ zijn ook het einde van de wereld niet.
Hopelijk blijft het verhaal positief.De toekomst zal het uitwijzen en ik hou jullie op de hoogte.

  • 96.000 km

Binnen enkele maanden is deze wagen acht lentes en zal hij zijn eerste ton hebben gelopen.Zoals u hierboven kan nalezen zijn deze niet altijd probleemloos verlopen maar het algemeen gevoel blijft positief. Zeker wanneer je de wagen na acht jaar bekijkt. Mijn vorige wagens(Peugeot,Toyota,Alfa en Daewoo) vertoonden stuk voor stuk op deze leeftijd duidelijke sporen van gebruik.Het stuur, de bekleding,deurpanelen enz.. vertoonden slijtplekken die zijn geboortejaar in de verf zette, koplampen werden dof, verf begon op sierlijsten af te bladeren ect.
Niets van dit alles bij de BLS. Deze Cadillac kon evengoed vorig jaar uit de Saab fabriek zijn gereden.Mocht deze toen al niet gesloten geweest zijn...De wagen lijkt nog steeds in nieuwstaat.
Behalve de condensator die vertoonde verschillende inslagen (met dank aan wegenwerken in de buurt) en lekte als een vergiet en is bijgevolg vervangen.Door de grote open luchtinlaten hangt hij er dan ook zonder enige bescherming. Dit heb ik opgelost door een stuk zwart metalen gaas.
Een ander probleem was het cuppen van de achterbanden, kwaaltje van het model.
Tja....kan zijn, maar wel een duur kwaaltje.Blijven rijden in een vrolijk zoemende wagen zag ik niet echt zitten en heb ze dan maar vervangen (na amper 30.000km)achteraan welteverstaan waar hij dus NIET trekt. Ik ben nu wel van plan om ze ieder jaar van voor naar achter te wisselen.
Uit voorzorg is bij het vorig onderhoud de distributierien en waterpomp vervangen en hoop ik nog een aantal jaren in deze zeldzame verschijning te mogen rondtoeren.

  • 97.800 km

Afgelopen week floepte de kerstboomverlichting aan, net een maand te laat om precies in het juiste jaargetijde te zijn. De wagen detecteerde allerlei problemen die ik allemaal kon herleiden tot één enkele: Alternator had het begeven. Klasseik en overbekend probleem met deze motor waarmee ik niet beweer dat ik dit normaal vind. Ik heb de betrouwbaarheid en kosten met één ster verlaagd.Naast wervelkleppen, EGR klep, waterpomp, voorveren en roetfilter is dit het zesde bekend probleem. De nieuwprijs in acht genomen van deze wagen zijn er dat zeker vijf teveel. Men zou er toch mogen van uitgaan dat zeker in deze prijsklasse wagens tot 100.000km zo goed als probleemloos blijven.
Behalve de roetfilter heb ik ze nu allemaal gehad. Hopelijk zijn er de "kinderziektes" nu eindelijk uit en kan ik nog een paar jaar genieten van "Cadillac" rijden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.