BMW Z4 roadster 3.0i S (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Z4 roadster 3.0i S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 42.300 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Eerste zomer
- 48.500 km
Na een aantal jaren met plezier in de SL te hebben gereden, was op zoek naar iets moderners en sportievers. Ik heb nog even met de gedachten gespeeld een 500 sl te kopen, ik had een heel fraai exemplaar gezien, maar ik wilde toch wat meer spektakel.
Ik was al een half jaar aan het kijken naar een Z4 en heb er meerdere bekeken en bereden. Uiteindelijk vond ik in Oud-Beijerland een fully loaded Z4 3.0i in zilver metallic. De auto staat op 17 inch velgen wat misschien iets minder mooi staat dan 18 inch, maar wel iets comfortabeler is (lijkt me). Wat zit er verder op; xenon, elektrische stoelen, Navi, DSP stereo, bagagerek.
Het is echt een feestje om met deze auto te rijden. De 6-bak van bmw schakelt heerlijk, met enige weerstand maar precies. De motor is echt een juweeltje. Hij heeft veel koppel onderin maar is absoluut niet vies van toeren lopen. In mijn idee kan deze motor veel meer toeren aan dan de 6500 die de begrenzer toelaat. Het uitlaatgeluid is donker, zeker als de motor goed warm is.
Het onderstel is sportief en stevig zoals te verwachten is, maar heeft net genoeg comfort voor lange ritten. De stoelen bevallen erg goed, precies goede steun en in de zitting zit ook vering waardoor de hobbeltjes op de weg net even worden opgevangen voordat ze je wervels bereiken. Enig puntje van kritiek zou de besturing kunnen zijn, ik had wat meer gevoel gewild zoals je in bijv. in een ford focus hebt.
De softop is geheel elektrisch en goed geisoleerd, vergeleken met de SL een aanmerkelijke verbetering.
Op mijn eerste lange rit, naar Frankrijk, bleek dat er iets vreemds aan de hand was met de stuurinrichting. Rond de middenstand leek het stuur even 'vast' te zitten en moest je kracht zetten om verder te draaien. Gevolg was dat kleine correcties op de snelweg niet soepel te maken waren en de auto dus voordurend slingerde bij correcties.
Na wat research op internet bleek dit een vaker voorkomend kwaaltje van de Z4 te zijn. Garagebedrijf Kooiman heeft dit na enige bezoeken overigens keurig opgelost door een geheel nieuw stuurhuis in te bouwen, vallend onder de 6 maanden garantie.
Dit was overigens de eerste occasion die ik met (bewust) met garantie koop en ik zal niet anders meer willen.
Inmiddels heb ik zo'n 6000 km afgelegd in met name het weekend en ben ik zeer tevreden met deze mooie cabrio!
foto's?
Weet iemand hoe ik foto's kan toevoegen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.