BMW Z3 roadster 3.0i (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z3 roadster 3.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 99.950 km |
- 82.000 km
Na ruim 9 maanden het cabrio-gevoel in een MX-5 beleefd te hebben, ben ik sinds ruim een maand in het bezit van een zilvergrijze BMW Z3 3.0i roadster uit 2001.
Voor dat ik de MX-5 kocht, heb ik ook de Z3 overwogen, liefst de 6 cilinder. Maar je kent het wel, je legt je zelf op om het niet te gek te doen en koos uiteindelijk voor die degelijke Japanner. Op zich een hele fijne auto, maar naar gelang de tijd verstreek, kon ik het verlangen naar het machtige geluid van zo'n 6 in lijn niet meer verkroppen! Ik heb 's een stukje mogen rijden in een Z3 2.8 en ik wist 't: zo 1 wordt 't!
Dus de MX verkocht, en op zoek naar een Z3 met veel vermogen. Minimaal de 2.8 en liefst de 3.0. De Z3 M vind ik te overdone en te tricky. De Z3 is de 2e auto hier in het gezin, en zal door mijn vrouw ook wel eens bereden worden, ook als het regent of overige winterse neerslag. En een Z3 met 321pk zonder TC vind ik te link met haar rij-ervaring...
Maanden heb ik MP en gaspedaal.nl af gespeurd, en selecteerde zo een 3-tal 3.0's. Uiteindelijk bij een particulier gekocht. 82.000km op de teller, in 2005 uit Duitsland ingevoerd. Best luxe uitgevoerd; zwart lederen bekleding (alle overige felle 'Individual'-kleuren vind ik niet mooi), airco, rolbeugels, originele windvanger, stoelverwarming, TC, etc etc.
Oja, (en nu krijg ik commentaar...) er zit zelfs een (afneembare) trekhaak op! Iedereen die ik er over spreek lacht zich rot; een Z3 met een trekhaak! Maar gezien ik ook een fanatiek wielrenner/mountainbiker ben, is het heel praktisch om de fiets achterop een drager te vervoeren en zo mijn hobby's te verenigen… Overigens is de uitparing in de achterbumper met een mooi kapje afgedekt en dus bijna niet zichtbaar.
Ik heb er nu zo'n 1500 km mee gereden, en wat een ervaring! Ik heb 10 jaar geleden een BMW 525 e12 gehad (eerste type 5-serie, bj 1975), en ik merkte meteen weer het BMW-gevoel! Een goed voorbeeld is de trekschakelaar van de verlichting; dat werkt nog op de zelfde manier. Zo blijft dat in alle types aanwezig!
Rijden
In de 1e versnelling rijd je automatisch met beleid weg, na de 2e versnelling ingelegd te hebben en je geeft wat meer gas; de 6-cyl komt met een schorre brom los! Na rustig de boel warm gereden de snelweg op. Waar ik me het meest over verbaas zijn de tussenacceleraties! Mijn god, wat power! Met niet eens zoveel gas meer gevend schiet de wagen van 100 naar 150km/u als een raket vooruit! Een enorme duw in je rug, en dat geluid, gewoon geweldig! Ik nam mijn zoontje van 7 vaak mee in de best rappe MX-5 (1.8 146pk), maar tijdens zijn 1e rit in deze Z3 zat-ie met grote ogen naast me. "Ooooh papa, deze kan echt hard"! En deze papa moet er zich nu vooral bewust van zijn dat hij zuinig op het rijbewijs moet zijn! Maar ik heb in deze korte periode ook al ervaren dat je er heerlijk lui en rustig mee kunt cruisen. Lekker op het grote koppel toeren. Die 6 in lijn pikt het met gemak.
Verbruik
Ook heb ik al eens scherp op 't brandstof verbruik gelet. Vlak voor een recente rit van zo'n 180 km heb ik de verbruiksmeter op de boordcomputer op 0 gezet. Ik had mezelf opgelegd absoluut niet boven de wettelijke max. snelheid te komen (dat viel niet mee...). Stukken met 100, 120, 130 en een stuk wegwerkzaamheden 90). Onderweg zag ik het gemiddelde mooi zakken naar 8,3L/100km. Thuis weer aangekomen stond de BC op 8,5L/100km. Niet slecht toch?
Inspectie en onderhoud
De Z3 is in onderhoud bij BMW-specialist Verkuylen in Schijndel. Een eerdere inspectie gaf aan dat de Z nodig aan onderhoud toe was, en uiteindelijk heb ik door hun een grote beurt uit laten voeren, met nog een aantal aandachtspunten. Zoals o.a. de draagarmen vervangen, een luchtslang, tankdop, remvloeistof, ruitenwissers + sproeierventiel en nog wat kleinigheden. Uiteindelijk besloten niet voor winterbanden te gaan, als het echt bar & boos winterweer wordt, dan krijgt deze Z3 huisarrest. Daarom gekozen om de achterbanden te vervangen (waren echt 'op') door Michelin Pilot Sport 3 245/40/17. Deze kwamen er ook van af. Voor zijn ze nog goed. Meteen nog een lakstift besteld om zelf kleine krassen netjes weg te werken. Het geheel resulteerde in een aardige rekening, maar de Z is nu weer fris, en ik hoop er de komende tijd weer flink wat rijplezier uit te halen. Op zich is deze kennismaking met deze BMW-specialist prima verlopen. Het bedrijf komt vertrouwd en vakkundig over, en denken met je mee. Je merkt ook dat ze met plezier sleutelen aan zo'n dikke Z3. Weer wat anders als de (ook mooie) 3-, 5- en alle andere meer doorgaande type's van BMW. Goed dus.
Nog een paar dingetjes
- 84.500 km
De Z3 wordt nu een enkele keer per week gebruikt. Als dagelijkse auto geniet de Focus de voorkeur. Maar als ik de Z3 start, dan is het toch wel kicken. Je moet het een beetje speciaal houden...
Afgelopen weekend en vandaag wat kilometers gemaakt, en vond de ZZZ toch weer wat 'zoekerig' rijgedrag vertonen. Heb 's rond de auto gekeken en meteen viel een slappe band rechtsachter op. Die band is net nieuw! Michelin Pilot Sport 245/40/17 Y-codering (tot 300km/u!). Tja, het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er iets in zit. Dus meteen bij een tankstation alle banden precies volgens boekje op druk gezet. En dat scheelt me toch! Na weer de weg opgedraaid, merkte ik meteen een verbetering. Blijkt dus dat je die bandenspanning altijd goed in de gaten moet houden.
Inmiddels heb ik een gebruikte, originele BMW E36 Business radio gekocht. Strak design, past precies bij het dashboard. Geen poes-pas, alleen een CD/mp-3 speler als extra. Nu nog inbouwen.
Op de strakke carrosserie zitten helaas ook een paar smetjes; bij de rechter 'heup' zit een kras die tot op het staal zit, en boven op het kofferdeksel zit een roestplekje (+/-1,5cm). Weet iemand een goede spot-repair specialist in de buurt van Den Bosch?
update
- 84.900 km
Zo, deze zzz ziet er sinds een paar weken wéér een beetje mooier uit: De krassen op de rechter achterflank zijn door een spuiter netjes weg gewerkt. Het hele achter scherm is opnieuw gespoten. Ik werd van te voren door anderen gewaarschuwd voor kleurverschil, zeker bij zilvergrijs, maar het is super gedaan. Het nieuw gespoten paneel glanst wat meer dan het overige plaatwerk. Maar kleurverschil is niet waarneembaar.
Ook de radio is inmiddels vervangen door een originele BMW e36 business radio; past perfect in het interieur!
Nu nog 3 dingetjes: een veerpootbrug monteren, kunststof achterruitje vervangen, de huidige is helemaal verweerd. En tot mijn verbazing zag ik onlangs dat het glas van de linker mistlamp gebarsten is...
Heerlijk toeren
- 86.750 km
Zo, inmiddels weer wat kilometers op de teller bijgezet. Wat is er in de tussentijd gebeurd?
De mistlamp is vervangen door een nieuwe. Schrok een beetje van de prijs. In 1e instantie rondgekeken naar een gebruikte of imitatie, maar via via kon ik met korting aan een nieuwe komen. Meteen bij de apk-keuring er in laten zetten. In de tussentijd kreeg ik een brandend waarschuwingslampje van de ABS op het dashboard. Bleek de sensor bij het linker voorwiel te zijn. Is inmiddels vervangen.
Normaliter staat deze dikke Z3 lekker droog onder een flinke carpoort, maar onlangs ontkwam hij toch niet aan een paar flinke hoosbuien. En daar liet het stoffen kapje toch een steekje vallen. Uiteraard in gesloten toestand, zijn is hier en daar toch wat water naar binnen gesijpeld... Ik moet bekennen mijn vorige cabrio, een mx-5, een betere kap had. Daar kon ik met wassen echt met een waterslang het water vol op de naden tussen raam en kap spuiten, maar daar kwam geen druppel binnen.
Nu ik toch aan het vergelijken ben met die vorige MX-5 1.8 uit 2003; qua schakelen had die jap het ook beter voor elkaar. De Z3 heeft een langere pook, en dus langere slagen. Met het pookje van de Mazda flits je door die bak. En ook qua stuurprecisie vond ik de MX nèt ietsje beter. Flinke klappen die de voorwielen te verduren krijgen bij het rijden over een hobbelige klinkerweg knallen in de Z3 rechtstreeks door naar de stuurkolom, wat je ook in je handen voelt. De Beamer heeft wel weer bredere banden (225 tegen 205) + grotere wielen wat natuurlijk wel mee speelt.
Maar waar die MX absoluut niet tegen op kan is de power en de sound van dit 3-liter blok!
En daar heb ik 'm grotendeels voor gekocht. En natuurlijk de 'looks'. Want van welke kant ik hem ook bekijk; hij ziet er gewoon vet uit. Dat gemene, venijnig kijkende neusje, die mooie brede heupen en die lekkere dikke kont. Ik heb het nog steeds over mijn auto. ;-))
Ik heb juist déze Z3 3.0 gekocht vanwege de (afneembare) trekhaak die er op zit. Want er is toch niks mooiers dan 2 hobby's te verenigen? Mijn andere grote hobby is nl. wielrennen. En aangezien ik dit jaar een ultra-zwaar doel heb gesteld (de Tour for Life; van Italië naar Valkenburg, 1250km in 8 dagen), moet er natuurlijk naast lekker toeren in de cabrio ook op 2 wielen flink getraind worden! Dus vorige week was er in Zuid-Limburg de Grensland Klassieker die bij mij op het trainingsprogramma stond. Een paar dagen ervoor heb ik de houder voor de fietsendrager op de Westfalia trekhaak gemonteerd, de electra voor de verlichting gecontroleerd, en zondagochtend héél vroeg met de racefiets achterop de Z3 naar Limburg vertrokken. Die fiets vangt behoorlijk wat wind omdat-ie zo hoog boven het dakje uitsteekt. Daarom heb ik met max. 125 km/h op de teller gereden. Lekker rustig aan dus.
In Neerbeek bij de start van de GrenslandKlassieker aangekomen, parkeerde ik de Z naast een VW-bus met wielrenners die inmiddels klaar waren om de tocht te starten. Ik had flink bekijks met deze cabrio met mooie racefiets achterop. 'Als ik zonne woage hai, dan wies ik ut wel... Dan gink nie fietsuh' was hun commentaar.
Maar ik houd van beiden evenveel en heb de tocht van 145km met pittige klimmetjes heerlijk gefietst. Maar stiekem had ik inderdaad eigenlijk nog meer zin in de terugreis. Het was prachtig weer om met de kap open terug te toeren!
En da's echt zo mooi. Heerlijk rustig open toeren, en dan die zware brom van die 3 liter op de achtergrond. Af en toe een inhaalmanouvre waarbij de toerenteller even richting de 6.000 rpm gaat, en weer terug naar rechts met een gangetje van 110.
En onderweg die blikken van medeweggebruikers; huh, een 2-zits cabrio met een fiets achterop...
Laat mij maar genieten. Dat het hopelijk dit jaar wèl een lange, mooie zomer wordt...
Fijne auto, maar tijd voor iets anders
- 99.750 km
Deze 'dikke Z3' met zijn Wide Body carrosserie vermaakt mij nog altijd met zijn lekkere smeuïge 6 in lijn. Afgelopen tijd toch redelijk wat kilometers gemaakt, zowel met gesloten als open kap.
In najaar 2013 de Z nog een uitgebreide onderhoudsbeurt laten geven bij een echte Z3 specialist in Reeuwijk. O.a. motorolie, remvloeistof werden ververst. Ook een motorflush gedaan, M-draagarmrubbers gemonteerd en tevens de sporing wat beter afgesteld.
Hoogtepunten waren de Winter Cabrio Tour in februari: Prachtige tocht veelal slingerend over de dijken langs de Lek en Linge. Met een heel pril zonnetje leek het al een beetje voorjaar. De 'Z' kun je dan heerlijk 'zetten' bij nemen van die heerlijke bochtjes.
Mijn zoontje als navigator naast me had het, ondanks dikke jas en muts, na een paar uren toeren met open kap toch wat fris. Meteen de stoelverwarming op standje 2, de blower op 4 en de roosters vol op hem gericht. Een prachtige reactie van hem kwam na een 10 minuten; "Ooh pappa, ik heb het nu nog warmer dan 's avonds in mijn bedje!"
Een paar maanden later, in mei samen met mijn vrouw aan de Cabriotour voor Stichting KiKa meegedaan. De tour was wederom druk bezocht.
Het is wel regelmatig 'treintje' rijden, maar als je zo nu en dan een gat laat vallen tussen jou en je voorganger, dan is het leuk om de 231 peekaatjes even de sporen te geven en te genieten van het mooie geluid wat deze Beamer dan produceert.
Het echte hoogte punt dit jaar was toch wel het bezoek aan de 24 uur van Le Mans in juni, waar ik al heel lang naar uit keek.
Op vrijdagochtend heel vroeg vertrokken, tentje achterin, kap open, pet op en karren maar. Met een vaartje van zo'n 130/140 zat reis lekker mee. In Parijs wel wat file. En dan stilstaand in de zon wordt het i.c.m. de zwarte lederen bekleding wel wat heet in het interieur. Kap dicht, airco aan en het werd weer redelijk koel in het compartiment. Zo gebruik je die airco toch ook nog eens, wat 'm overigens ook in goede staat houd. Toch begon ik het daar rond de Periferique toch een beetje te knijpen m.b.t de voorraad brandstof; de meter ging het rood in... Op zich is deze 3-liter er netjes mee omgesprongen, net na Parijs kon ik weer ruim 40 liter tanken, wat inhield dat het verbruik ruim 1:11 was.
Het hele weekend genoten van de race en de sfeer op LeMans. Ik ben net voor de finish vertrokken om de grote vertrekkende drukte te ontlopen. En ja, ik had gewoon zin in de terugreis. Nog voor Parijs toch weer even tanken. "Uuh E85 of RON 98? Volgens mij moeten motoren na bouwjaar 2000 toch op die (BioEthanol) E85 kunnen lopen" was mijn gedachte... Dus vol die tank en gas er op! Nou, dat pakte iets anders uit... Een paar honderd kilometer verderop moest ik voor een sanitaire stop de reis even onderbreken. Ik vond dat tijdens het zoeken naar een parkeerplaats de Z al een beetje 'sloom' op het gaspedaal reageerde. Eenmaal weer terug achter het stuur en duurde het starten van de motor ook al wat langer. Eenmaal aan de praat hield de motor enigszins in en met heel precies beleid van mijn rechtervoet kreeg ik de vaart er in. Dat moet dus de oorzaak van die E85 zijn geweest. Eenmaal in België de tank meteen bijgevuld met RON95. Verder een probleemloze reis gehad. De motor begon gestaag weer beter te lopen.
Na deze trip nog wat kleine tussendoor ritjes zo in het weekend of heel af en toe neem ik de auto mee naar de klant. Krijg je vaak toch wat aanspraak mee. Merendeels complimenten.
Al geruime tijd vernam ik ook een 'kraak' bij het intrappen van het koppelingspedaal, zeer irritant. Ik dacht zelf dat het te maken had met de veer die achter het pedaal vast zit, wat droog is, maar met behulp van wat vet kreeg ik het zelf niet verholpen. Omdat het onlangs weer tijd was voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt heb ik het de Z-specialist laten doen; het bleek de koppelingscilinder te zijn. Deze is gereviseerd en voorzien van een flinke hoeveelheid smeermiddel. Het pedaal laat zich weer licht en geluidloos intrappen, top!
Ondertussen rijd ik deze roadster alweer 3 jaar. En dan begint het toch weer te kriebelen; "iets anders". Bekende van me verklaren me voor gek: "mooie auto, joh! Toekomstige klassieker". "wegzetten in een loods en over een hele tijd weer inzetten" is vaak hun commentaar. Tja, klopt, met zijn 3.0 motor is deze Z3 wel uniek, je ziet ze niet veel. En zéker niet met een trekhaak!. Maar nu, met nog nèt geen ton op de teller is-ie waarschijnlijk nog interessant voor een liefhebber.
En dan? Tja... Ik zit me de laatste tijd te dubben en te peinzen... Een Z4 (bj 2006-2008)? En dan de 3.0si of toch de Z4M? Of een Porsche 996 MK2 handgeschakeld? Eén van deze 2 moet het worden, maar ik kom er maar niet uit wat me nu het meest aanspreekt. Heb al heel wat fora's afgestruind om me te verdiepen in deze verschillende typen auto's. De Porsche 911 is een icoon van een auto, maar je kunt gigantische pech hebben met een slecht blok. Maar als ik op Mobil.de of Autoscout weer een mooie Z4M zie met zijn prachtige dikke kont, dan ben ik daar weer voor 'om'. Komende tijd maar eens gaan kijken en rijden in deze modellen. Ondertussen staat de Z3 te koop, maar in de tijd dat ik hem nog heb, geniet ik van iedere kilometer.
Verkocht
- 99.950 km
De Z3 is verkocht! Via Autoscout24 aan een Fransman. Mijn Z3 rijd nu in Parijs rond. Ik heb diverse geïnteresseerden over de vloer gehad, waaronder een paar Nederlanders (kijken, kijken niet kopen), verder een zeer serieuze Engelsman (die nu in NL woont) en een Duitser. Uiteindelijk kocht de Fransman 'm. Overschrijven ging bij het GWK zeer gemakkelijk.
Ik heb inmiddels een Porsche 996 Targa gekocht uit 2003 met 84K op de teller. Bevalt erg goed. Komt t.z.t. een review van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.