BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)

autoreview

BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)
BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)

Signalement

UitvoeringZ3 roadster 2.0i S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst198.500 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Uiteindelijk wil je een 6-cilinder

  • 167.000 km

Beste lezer, hierbij mijn ervaringen met een BMW Z3 2.0.

Al vele jaren hebben mijn vrouw en ik een cabrio 'voor erbij'. Zo reden wij o.a. Saab, Corvette, New Beetle, Z4 2.5S, een barchetta, een Z3 1.9 en tenslotte deze 2.0.

De origineel Nederlandse en dealer onderhouden Z3 uit 2000 is de vervanger van onze rode Z3 1.9. De auto is in maart 2016 voor de scherpe prijs van EUR 7.500,- bij een lokale en goed bekend staand autohandelaar aangeschaft onder het motto 'uiteindelijk wil je toch een BMW met een 6 cilinder'.

Dit motto leidt er wel toe dat we anno 2016 nogal ruim in de 6 cilinders zitten, naast een 520, een 530xd en een X5, allen voorzien van die fantastisch gecultiveerde 6 in lijn, rijden we een E30 316 en een Daihatsu boodschappenauto plus 6 motorfietsen waarvan twee BMW's.

De Z3 is onze 53e auto. Mijn vrouw en ik hebben vrijwel altijd leuke auto's gereden. Zo passeerden onder andere enkele BMW's waaronder 1602, 2002, 316, X5, Z3 en Z4, verschillende Saab's en Citroen's waaronder 2x een XM V6 en een DS21, een Corvette, een NSU RO 80, een paar dikke Amerikaanse trucks waaronder een heuse F250 monstertruck, diverse Japanse 4x4, een Audi A6, een Mini, een Volvo 850, een barchetta, 2x Espace en een DS5 hybrid.

Youngtimer: de Z3 staat op de eigen zaak. Als u informatie wilt over de fiscaliteit en het rijden van een youngtimer op de eigen zaak, verwijs ik u graag door naar mijn review van de 520:

http://www.autoweek.nl/autoreview/43106/bmw-520i-executive

Waarom een Z3?
In willekeurige volgorde:
- de wide body uitvoering is ook vandaag de dag nog een zeer fraaie auto met een tijdloos design. Zie foto nr. 3 voor de verschillen van de wide body uitvoeringen.
- de goede bouwkwaliteit. Hoewel de auto in de VS is geproduceerd, is de BMW kwaliteitscontrole van hoog niveau. Mooie diepe lak. Als de auto is gepoetst lijkt het wel een nieuwe. Auto doet bij niet-kenners 'duur' aan.
- comfort bij open kap. De auto is met de kap open lekker stil, veel stiller dan je zou verwachten van zo'n oud ontwerp. Kennelijk wordt de wind goed geleid. 130 km/uur open is echt geen probleem. Geen bandenafrolgeluiden, geen rammeltjes. De 'M' kuipstoelen zitten fijn, geven voldoende support en zijn voldoende te verstellen, lange ritten zijn geen probleem, sterker: een plezier!
- goede regelbare verwarming, standaard airco, twee standen stoelverwarming.
- de wegligging; de auto heeft een 50/50 gewichtsverdeling. In combinatie met de achterwielaandrijving en de precieze besturing is open autorijden een feest.
- de fantastische 6-cilinder motoren die BMW voor de Z3 heeft geleverd. Lekker soepel, hangt goed aan het gas, ambachtelijke lineaire vermogensopbouw, fraai geluid, verhoudingen van de versnellingsbak zijn goed afgestemd op het motorvermogen. Van het motorgeluid word ik bij tijd en wijle lyrisch (lees mijn review van de E46 330xd – de radio blijft altijd uit)
- distributieketting in plaats van riem. Degelijke techniek. Geen roest. Onderdelen goed verkrijgbaar.
- een echte BMW specialist bij mij in de straat

Er zijn niet uitsluitend positieve zaken te vermelden. Aandachtspunten voor de Z3 zijn onder meer (ook weer in willekeurige volgorde):
- de binnen afmetingen van de auto, niet geschikt voor mensen langer dan 1.90.
- langere bestuurders zitten niet 'in' de auto maar een beetje hoog op de bok. Een heel andere zit dan bijv. in een Z4, waar de deurlijn hoger ligt en je meer geborgenheid voelt.
- onderhoud van het onderstel. Een Z3 is gevoelig voor een goede wielophanging, wiellagers, reactiearmen, stuurinrichting en goede banden. Niet kwaliteitsbanden zorgen, ondanks perfecte balancering, vaak voor een lichte trilling in het stuur bij snelheden rond de 110 km/uur. Banden van Michelin bevallen het beste, dat geldt ook voor mijn andere BMW's.
- geluid met kap dicht. Hoewel de kap goed strak aansluit, neemt de herrie boven de 120 km/u enorm toe. Open rijden is beter voor de oren! Eigenlijk rijden we altijd open, het is dan ook onze mooi-weer-auto.
- geen originele cruise control te koop. Lastig op lange ritten. Je wilt weleens verzitten in de krappe cabine (US uitvoering blijkt wel te koop, zie onder comments).
- remmen. Het remsysteem heeft een mindere capaciteit vergeleken met de 2.8 en de 3.0. Op zich remt de auto goed, maar als je net in een modernere BMW hebt gereden of onderweg bent geweest met een 3.0, merk je het verschil. Persoonlijk vind ik de remmen wat aan de zwakke kant.
- thermostaat. Moet regelmatig worden vervangen, ook bij mijn andere BMW's overigens, dus meer typerend voor het merk BMW dan voor de Z3
- oudere auto dus regelmatig onderhoud, onderhoudskosten hoger in vergelijk met nieuwe(re) auto. Onderdelen zijn niet goedkoop.
- het leer is geen echt leer. BMW noemt dit leatherrette, het ziet er uit als leer, maar heeft niet dezelfde kwaliteits kenmerken.
- sommige modellen roesten o.a. onderaan de dorpels. M.i. is dit eerder uitzondering dan regel. Zie 'klokje rond' link: http://www.autoweek.nl/video/klokje-rond-bmw-z3/

Onze Z3
Onze Z3 is een handgeschakelde 2.0 S uit januari 2000 met twee vorige eigenaren. Km stand bij aankoop 155.000. Het betreft de 1.991 cc 6-cilinder motor met 150 pk en 190 Nm.
De schadevrije auto is een origineel in NL geleverde auto en aantoonbaar door officiële BMW dealers onderhouden. Bij aankoop was de auto als nieuw. Originele radio. Mooie zwart/blauwe kleurstelling die terugkomt in de stoelen en deurpanelen. Stoelen 100% gaaf, niet doorgezakt of beschadigd. Technisch in goede staat. Geen roest. Aankoopkeuring laten verrichtten door lokale BMW specialist.

Met uitzondering van een enkel Z3M model in nieuwstaat heb ik nog nooit een mooiere Z3 gezien. Zelfs niet tijdens treffens van de Z3 club.
Om de kleine bagageruimte van 165 liter optimaal te benutten hebben we bij Cabriostore een driedelige kofferset gekocht. Voor EUR 178,- een prima investering! Tevens hebben we een originele kunststof koffer gekocht om op het kofferdeksel te monteren. Prijs EUR 150,-. Het is een degelijke koffer met Z3 logo, helaas niet waterdicht, maar prima geschikt voor lichtere spulletjes zoals jassen etc.

Is 150 pk genoeg?
Ja, dat volstaat maar er zijn weinig reserves. Onderin het toerenbereik is de motor weinig krachtig (190 Nm) maar vanaf 3500 tpm trekt het blok er lekker aan. Het is een waar genot om de motor verder door te trekken, dat gaat gepaard met een lekkere huil van de 6 in lijn. Het schakelen gaat trefzeker en met een, ten opzichte van de E39 520, relatief korte slag.
Ik heb ook ervaring met sterkere blokken o.a. de 2.5, de 2.8 en de 3.0. Het voordeel van de laatste twee is dat je ze schakellui kan berijden. Ook bij lagere toerentallen is de trekkracht enorm. De 2.0 moet voor goede prestaties meer op toeren worden gehouden, hoewel de motor heel soepel is. Persoonlijk vind ik dat voor een cabrio het absolute vermogen minder zwaar weegt. Je rijdt doorgaans rustig, de snelheden zijn relatief laag, je geniet van de omgeving. Voor mij en mijn vrouw volstaat deze kleine 6 cilinder, die qua prestaties overeenkomt met de lichtere 1.9 4-cilinder (140 pk).
Het benzineverbruik ligt gemiddeld rond de 1:10 tot een zuinige uitschieter 1:11. We tanken altijd super 98. Vreemd genoeg verbruikt de Z3 geen olie, ook niet na ruim 3.500 zware km's door de Dolomieten en over de Autobahn. Dit in tegenstelling tot de 520 en de X5. Vooral de 520 lust wel een slokje.

Onderhoud - onderhoudskosten 2016 tot en met heden:
155.000 km: direct na de aankoop de auto naar de BMW specialist gebracht voor onderhoud. Mijn opdracht: doe alles wat nodig is! Dat bleek bitter weinig, de factuur ad EUR 406,- vermeldde o.a. APK, nieuwe thermostaat, vervangen koelvloeistof en olie + filter. Wat al bleek tijdens de aankoopkeuring; deze auto is in prima staat.
158.000 km: we gaan een week naar de Dolomieten. De voorbanden kunnen nog wel even mee maar we besluiten om nieuwe om te leggen. Michelin Premiumcontact 225/50V16. Met nieuwe ventielen en montage EUR 287,- (via Kwikfit).
159.300 km. In de Dolomieten, tijdens het rijden van een pas met temperaturen onder het vriespunt gaat de werking van de verwarming langzaam achteruit. Bibberen, want we rijden open. Billen en rug blijven warm, de stoelverwarming doet zijn werk. Ook blijft de motor goed op temperatuur. Dus op naar de BMW dealer in Bressanone. Er blijkt ergens in het koelsysteem een boutje losgetrild. Een goedkope reparatie. EUR 104,-.
170.551 km. Grote beurt (inspectie 1) met o.a. 6 nieuwe bougies, alle filters, nieuwe remblokken en verse remolie. Prijs EUR 649,50.
177.900 km. Storing uitlezen, DME relais. Prijs EUR 106,92.
179.000 km. Accu defect. Nieuwe Bosch 72 amp. accu geplaatst. Winterklaar gemaakt. Gepoetst. Banden op hogere spanning (3 bar). Flesje brandstof stabilisator toegevoegd. Tank helemaal vol. Auto staat in onverwarmde maar droge garage. Vochtvreter in de cabine en een vochtvreter in de kofferruimte.
179.010 km. Kleine beurt, nieuwe olie en filter, APK, nieuwe accu. Prijs EUR 436,52.
189.300 km. Grote beurt, nieuwe olie en filter, luchtfilter, APK. Prijs EUR 273,13.
191.750 km. Nieuwe Michelin banden. Prijs EUR 537,80.
195.243 km. Kleine beurt, nieuwe olie en filter, APK. Prijs EUR 205,74
198.250 km. Vervangen brandstofpomp. Prijs EUR 195,-

We zijn blij met de Z3. De Z3 is een fijne rijdersauto en heeft ondanks de kleine cilinderinhoud voldoende vermogen. Tenslotte heeft de auto zich betrouwbaar getoond.

Klaar voor de Mille Miglia!

  • 171.000 km

Vorige maand de auto uit de garage geduwd. Druppellader er af, bandenspanning terugbrengen naar juiste waarde, check vloeistoffen. Alles OK. Auto start direct en motor loopt schitterend rond. Wat een mooie techniek!
Vorige week is de auto geserviced door de lokale BMW specialist (Verhoeven Roosendaal): Inspectie 1 (grote beurt) met nieuwe bougies, nieuwe filters, verse olie en remvloeistof en nieuwe remblokken. De remblokken konden nog wel even mee, maar omdat we binnenkort met de BMW Roadsterclub vertrekken naar Brescia Italië om de route van de Mille Miglia voor te rijden, nemen we geen risico. De auto is er klaar voor!

Mille Miglia 2017 - een mooie ervaring!

  • 175.000 km

Vorige week in Italië de Mille Miglia 2017 gereden. Wat een avontuur! Een rijdend automuseum, is de beste omschrijving. Maar het is veel meer dan een automuseum, er rijdt niet 1 Mercedes Gullwing, maar meer dan 10. Verder vele schitterende Ferrari’s 250 en Lamborghini’s. Drie BMW’s 328 op een rij. En niet te vergeten de Saab 93 van Werner Budding van Autovisie. Bovendien, in tegenstelling tot een automuseum, rijden de auto’s, kan je ze ruiken en aanraken. Voor mij is het een sensatie als je een Gullwing, klassieke Ferrari, Lamborghini, Bugatti 35, BMW 328, 356 of Jaguar je inhaalt. Woorden schieten tekort om te beschrijven wat er door je heengaat; de Ferrari rijdt achter je op een smalle slingerweg, wil inhalen, de weg komt vrij, het gaspedaal wordt diep ingetrapt, je hoort het gorgelende aanzuiggeruis via het luchtfilter en even later schiet een brullende auto je voorbij. Let wel, we rijden zelf allesbehalve als slakken. Het gaat echt hard!

Terug naar de review. Hoe houdt een Z3 2.0 6-cilinder zich tijdens een dergelijke uitputtingsslag? Welnu, we verkeerden ditmaal in goed gezelschap van diverse Z3’s en Z4’s van de BMW Roadsterclub. In ‘mijn’ groepje bevonden zich een getunede Z3 2.8, een standaard 3.0 en twee (hardtop) Z4’s met 6-cilinder motoren. Berg- en heuvelop zijn deze auto’s niet bij te houden. Ik kan aardig sturen (heb racelicentie en 5 jaar geraced) maar het vermogen en met name het koppel van de dikke 2.8 en 3.0 is onverslaanbaar. De bergwegen werden afgeraffeld met snelheden tussen de 35 en 100. Dankzij het vette koppel van de 2.8 en 3.0 volstaat welgeteld 1 versnelling (de 3e), terwijl ik me suf schakel tussen 1, 2, 3 en (in mindere mate) 4. Om tempo te houden moet ik het toerental tussen 4.000 en 6.500 houden, anders mis ik de aansluiting. In krappe haarspeldbochten moet ik altijd terug naar de 1e versnelling, de anderen schakelen terug naar 2 of houden de bak gewoon in 3.

In totaal in 7 dagen zo’n 4.000 km gereden, op een honderd km na (stortbuien) altijd open, zoals het hoort in een roadster. Het oliepeil bleek nauwelijks gedaald. Verbruik 1:12 op de heen- en terugreis, duidelijk minder dan 1:10 tijdens de Mille Miglia. Helaas geen super 98 of hoger kunnen tanken, was niet verkrijgbaar of uitverkocht. Op 95 pingelt de motor soms. Desalniettemin heeft de auto zich uitstekend gehouden, ondanks dat de Z3 vol aan de bak moest. We hebben sneller gereden dan anders. Voor een roadster bleek het comfort heel behoorlijk, ondanks de soms zeer slechte wegen, hoewel een ieder beseft dat een Z3 niet gemaakt is om er dagelijks 8 tot 15 uur mee te rijden.

Pech onderweg

  • 178.000 km

Op de terugreis van een lang en verstikkend warm weekend Luxemburg, met 1.000+ probleemloze km's achter de rug, op slechts 10 km van huis, sloeg de motor af tijdens het rijden. Bijzonder: geen meldingen op het dashboard, temperatuurmeter netjes in het midden van de schaal. Auto uit laten rollen, gelukkig een veilig parkeerplaatsje dichtbij. Motor weer gestart, sloeg vrijwel direct af. Tja, wat nu te doen? Besloten om de motor goed af te laten koelen. Na 15 minuten weer gestart, voor de zekerheid de verwarming vol aan om warmte af te voeren. Probleemloos naar huis gereden.
Auto aan de stekker bij mijn vaste garage. Diagnose: DME relais defect. Even zoeken op internet: 'problemen met het starten van de auto, afslaan van de motor tijdens het rijden (maar kunnen starten nadat deze is afgekoeld) zijn veel voorkomende problemen in verband met de DME-relais, die kunnen plaatsvinden als het relais aan het einde van zijn levensduur is. Dit kan te wijten zijn aan het breken van soldeerverbindingen in het apparaat - de meest voorkomende oorzaak - of een interne diode mislukking'.
Enfin, nieuw relais er in. Klaar! Auto rijdt als vanouds.

Winterklaar gemaakt

  • 179.000 km

Goed weer vandaag en tijd om de Z3 winterklaar te maken. De laatste rit die mijn vrouw en ik met de Z3 maakten was op 15 oktober. Sindsdien is de auto de garage niet meer uit geweest. Het langere stilstaan bleek funest voor de accu. Nieuwe accu van Bosch (72 amp.) er in. Vervolgens winterklaar gemaakt. Voor mij betekent dit goed warmrijden, daarna wassen en poetsen, banden op 3 bar, flesje brandstof stabilisator toevoegen, tank vol met BP 98 octaan en aansluiten op de druppelaar. Auto staat in onverwarmde maar droge garage. Vochtvreter in de cabine en in kofferruimte. Tot volgend jaar maart!

Verzekerings perikelen

  • 179.001 km

Het goed verzekeren van een 'bedrijfswagen' is niet eenvoudig. Verzekeringsmaatschappijen accepteren geen oudere zakelijke auto indien de dekking WA casco moet zijn. Daarom is onze Z3 slechts WA verzekerd. Omdat mijn vrouw en ik bijzonder gesteld zijn op onze Z3 en perse de auto goed verzekerd willen hebben, aldus besloten om de auto privé over te nemen. Nu is het vinden van een goede verzekering vlot gedaan. Hoewel de regelmatige bestuurder niet wijzigt, zijn de premieverschillen enorm: de maandelijkse premie daalt van EUR 60,- (WA) naar EUR 30,- (WA casco met taxatiewaarde EUR 8.500,-). M.i. een waanzinnig verschil!

Weer op weg!

  • 183.500 km

En hup het nieuwe seizoen in; kleine beurt, olie en filter, APK en (weer) een nieuwe accu. Helaas niet goed opgelet in december; de polen van de accu bleken iets te groot waardoor de klemmen niet goed pasten. Het was me niet direct opgevallen, want ik had geen goed gereedschap bij me toen ik de accu monteerde. Nu een originele BMW accu er in, de oude accu komt in de schuur prima van pas als starthulp voor mijn motorfietsen. Totale kosten EUR 436,52.

Na de winterstop is de auto (relatief) veel gebruikt. Een paar ritten met de BMW roadsterclub, een weekendje Eifel en een week met gelijkgestemde Z3 vrienden naar BMW in München. Totaal circa 4.000 km er bij. Absoluut probleemloos.

In Duitsland 1 : 12 met een tankvulling gereden. Nieuw zuinigheidsrecord! Nu ook het brandstofverbruik van de verschillend gemotoriseerde Z3’s goed kunnen vergelijken. Een 2.8 verbruikt 10% meer dan de 2.0 en de 3.0 verbruikt nog eens 10% extra. De laatste op 95 octaan, andere Z3’s op 98.

Vakantiereis?

  • 195.500 km

In circa 1,5 jaar zo'n 12.000 km gereden. In mei 2019 naar Italië en diverse kleinere ritten in binnen- en buitenland met fijne Z-vrienden. De Spanje en Portugal reisplannen die mijn vrouw en ik voor mei en juni 2020 in de agenda hadden staan, worden om begrijpelijke Corona redenen niet uitgevoerd. Jammer, maar dat halen we in 2021 wel weer in. Qua onderhoud geen bijzonderheden. In april een kleine servicebeurt met APK. Geen mankementen. Wel iets speling op rubbers in voortrein. Die gaan we in 2021 vervangen door de steviger Z3M rubbers. Tevens breedset 17' stijl 68 velgen gekocht en na een flinke restauratiebeurt bij de velgendokter gemonteerd, met nieuwe Michelin banden er om. Verbruik schommelt tussen de 1:10 en 1:11 met Shell V-Power. We tanken altijd 98 octaan. Nog steeds geen meetbaar olieverbruik.

Verkocht - upgrade

  • 198.500 km

Pech onderweg! Tijdens een rit door de Eifel met gelijkgestemde Z3 vrienden haperde de motor om er even later helemaal de brui aan te geven. Geen brandstof meer? Nee, een snelle analyse leerde dat de brandstofpomp defect was. ADAC gebeld en met de auto ambulance naar een BMW werkplaats in de buurt. Ik had verwacht de auto binnen enkele dagen weer op te kunnen halen maar nee, in Duitsland waren er geen passende brandstofpompen meer te koop. De ANWB besloot vervolgens om de auto naar mijn eigen BMW specialist in Roosendaal te brengen. Helaas, ook hij had hetzelfde probleem. Eigen onderzoek leerde mij dat geen enkele auto onderdelen website of specialist een nieuwe brandstofpomp voor de 2.0 kon leveren. Op ééntje na, in de VS was er nog 1 te koop voor USD 400,-. Veel te duur! Uiteindelijk de hulp ingeroepen van de BMW Z Facebookgroep en binnen 10 minuten al het aanbod voor een gebruikte pomp. Pomp gemonteerd en rijden maar weer.

Terwijl de auto onderweg was van Duitsland naar Nederland hebben mijn vrouw en ik ons (weer) georienteerd op een Z4 E89. Ruim 10 auto's bekeken en uiteindelijk een 3.5 uit 2010 aangekocht. Het moest persé een 3.5 worden. De 2.5 is voldoende vlot mits in sportstand, de 3.0 is sowieso voldoende snel maar als je eenmaal met de 3.5 gereden hebt, wil je die. Zo simpel is het.

Enfin, het was een mooie tijd met deze Z3. Vijf seizoenen bakkenvol plezier en in totaal circa 45.000 km gereden. Auto staat te koop bij BMW specialist Gerrit Jonkers in Waardenburg die de auto rechtstreeks van mij heeft overgenomen (geen inruil). Goedkoop rijden ook, zo'n Z3. In 5 jaar lichte bijschrijving en lage onderhoudskosten.

Tot zover. Dank voor het volgen van deze review!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.