BMW Z3 roadster 2.0i (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z3 roadster 2.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 73.799 km |
KM-stand laatst | 84.162 km |
Aankoop via Marktplaats.nl
- 73.799 km
Er was helemaal niks mis met mijn Mazda MX-5. Toch had ik 2 argumenten weten te bedenken om de MX-5 te verruilen voor deze BMW Z3. Het eerste argument was zowaar rationeel. Met een 8 jaar nieuwere Z3 heb je een wat veiligere auto om je heen, met ABS, airbags voor passagier en opzij, ESP en tractiecontrole. Maar doorslaggevend was uiteraard het emotionele argument: ik wilde zo’n zalige 6-cilinderroffel.
Speurend op de occasionsites ontdekte ik dat de Z3 in 1999 en 2000 is geleverd met een kleine 6-cilindermotor van 2 liter en 150 pk. Precies wat ik zocht, want racen hoef ik niet en het is iets goedkoper in gebruik dan de dikkere 6-cilinders. Bovendien vind ik de brede bilpartij van het model na de facelift mooier. Uiteindelijk is het dit exemplaar geworden vanwege de mooie donkerblauwe kleur die typisch is voor BMW, de lage kilometerstand en de optisch keurige staat van de auto. Voor zover ik dat als relatieve autoleek kan beoordelen.
Omdat niet alles perfect kan zijn ook wat minpuntjes van de auto. De stoelbekleding is helaas geen echt leer maar Leatherette. Met stoelverwarming, dat dan weer wel. Verder zijn er twee elektrische defecten: het slot van de rechterportier doet niet mee op de centrale deurvergrendeling en de elektrische verstelling van de rechterstoel werkt niet.
Wat voor vlees zit er in de kuip
- 75.753 km
De BMW Z3 was gekocht en de zon begon te schijnen. Letterlijk. April 2009 was een bijzonder warme voorjaarsmaand waarin we bijna 2000 kilometer met de Z3 hebben gereden, vrijwel uitsluitend met het dak open. De auto is een genot om te rijden. De motor is lekker soepel waardoor je er schakellui in kunt toeren, maar het is ook heerlijk om ‘m af en toe in de toeren te jagen om van het motorgeluid te genieten.
De Z3 moest de maand na aankoop direct APK worden gekeurd. Ik heb meteen ook maar een grote beurt laten uitvoeren om een professioneel oordeel te krijgen over wat voor vlees er in de kuip zit. Dat blijkt prima, want de APK en grote beurt worden zonder bijzonderheden doorstaan. Een pak van mijn hart, want op de aankoop bij een particulier via Marktplaats.nl zat natuurlijk nul garantie. Om de Z3 helemaal naar wens te maken zijn ook de elektrische storingen aan rechterportier en rechterstoel verholpen, is de auto door een poetsbedrijf van buiten en van binnen spik en span gemaakt en is de wat afgekloven pookknop vervangen door een nieuw zilverkleurig exemplaar.
Er komen wat ongemakken aan het licht, maar die zijn overkomelijk. De actieradius op de boordcomputer lijkt betrouwbaar, maar onder de 200 kilometer zakt deze ineens heel snel naar het niveau dat je een benzinestation moet opzoeken. De bediening van het after-market alarmsysteem spreekt niet voor zich en een handleiding is er niet van te vinden. Na vele malen loos alarm ben ik er achter dat ik gewoon van 3 van de 4 knoppen op de afstandsbediening moet afblijven.
Kostenoverzicht 2009
- 78.600 km
Gereden kilometers: 4801
Gemiddeld verbruik: 1 op 11,3
Onderhoud:
€ 372,70 - grote beurt + APK
€ 90,00 - professionele poetsbeurt
€ 87,65 - nieuwe pookknop
€ 327,60 - reparatie elektrische defecten rechterdeur en rechtervoorstoel
Kostenoverzicht 2010
- 80.268 km
Gereden kilometers: 1668
Gemiddeld verbruik: 1 op 11,5
Onderhoud:
€ 191,01 - kleine beurt + APK
€ 320,00 - 2 nieuwe Michelin voorbanden
Vuurdoop in Frankrijk
- 84.162 km
De BMW Z3 is in de afgelopen periode probleemloos geweest. Als het geen Z3 was, zou het saai zijn, zo probleemloos. De auto wordt natuurlijk ook wel vertroeteld, altijd overdekt in de garage naast huis en alleen met mooi weer naar buiten. Er valt hooguit eens een onvoorziene plensbui op en dat houdt het stoffen dak prima.
In mei 2011 heeft de Z3 de vuurdoop van een verre vakantiereis gehad. We zijn er 7 dagen mee naar Frankrijk geweest en hebben in totaal 2500 kilometer gereden. De bagage voor twee personen past precies in de kofferbak. De snelwegkilometers heen en weer naar Frankrijk hebben we voor het comfort met het dak dicht gereden. De Z3 rijdt dan prima op een kruissnelheid van 130 kilometer per uur. Het gaat met zoveel gemak dat je eerder de neiging hebt om sneller gaat rijden dan langzamer (er zit geen cruise control op de auto om de snelheid vast te zetten). In Frankrijk hebben we iedere dag een open rit gemaakt over kronkelige en glooiende binnenweggetjes. Hiervoor lijkt de Z3 echt te zijn gemaakt. Het voelt alsof de BMW helemaal zelf zijn weg zou vinden wanneer je de voeten van de pedalen zou halen en de handen van het stuur. Toch heb ik dit maar niet uitgeprobeerd.
Het enige wat er valt op te merken is dat je bij lange ritten met onvoldoende stops onderweg op den duur een houten kont krijgt. De stoelzittingen zijn vrij vlak en bieden dan blijkbaar onvoldoende steun.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.