BMW Z3 roadster 1.9i (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z3 roadster 1.9i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Na 90.000
- 90.000 km
Laten we voorop stellen dat cabrio rijden helemaal top is.
Daarom hebben we een jaar of 4 geleden een 206 CC 2.0 gekocht, met deze auto hebben we echt heel veel plezier gehad, rijd prettig is behoorlijk vlot (138pk) en bleek behoorlijk betrouwbaar.
Na een jaar in een 206 CC ga je toch om je heen kijken met de wens om in een echte roadster te rijden. En aangezien we goede ervaringen hebben met BMW zijn we gaan zoeken naar een Z3.
Bij Zwartepoorte in Roosendaal stond een Z3 uit 2001, een blauwe met 1.9 liter motor. Deze had nog niet veel kilometers gelopen, bij aankoop stond de teller op 55.000.
Tevens viel deze Z3 op vanwege het model. Zoals je wellicht weet heeft de Z3 uit 1996 "normale" heupen, daarna is er een verbreding (wide-body) in gekomen (alleen voor de 6-cilinders) en vanaf 2001 werden de heupen nogmaals verbreed. Zie het plaatje wat ik bij de review heb geplaatst.
Maargoed, terug naar de review.
Wat me opvalt is het comfort van de auto, afgezien dat hij laag is zit hij wel heerlijk. De stoelen zijn goed in te stellen en zolang je maar niet boven de 1m90 uit komt is het heerlijk vertoeven. Er zit airco in, deze kan je alleen in- en uitschakelen en stoelverwarming.
De motor is een 1.9 liter 4 cilinder met 118pk. Dit blijkt voldoende te zijn om vlot mee te komen met het verkeer, maar een stoplicht sprinter zal het nooit worden.
Verder is de bagageruimte behoorlijk, er kunnen met gemak drie boodschappentassen in.
Het dak is van stof (zoals het hoort) en is te openen in nog geen 4 seconden. Je ontkoppeld het dak vanuit je stoel en laat het achter je neervallen. Het dak weer dicht doen is even simpel, vanuit je stoel pak je het dak achter je op (alleen het wind-vangertje moet even worden losgerists) en koppel het weer vast. Ook dit is seconden werk.
Verder blijkt de auto behoorlijk betrouwbaar, op het moment van schrijven (ondertussen 90.000 op de teller) hebben we de volgende mankementen meegemaakt:
- Koelsysteem vervangen (radiator)
- Emissie sensor vervangen
- Remmen en banden (al is dit niet bijzonder, dit moet bij iedere auto)
Deze Z3 gebruiken we voor woon-werk verkeer en is niet duur om in te rijden. De afschrijving is minimaal en het verbruik valt op in positieve zin, 1 op 13 is makkelijk haalbaar.
Een Z3 roadster kunnen we dus iedereen aanraden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.