Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • Z3 roadster

BMW Z3 roadster 1.9i (1998)

autoreview

15
BMW Z3 roadster 1.9i (1998)
ZDRIE
  • ZDRIE5
  • Gebruikersreview
21 augustus 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringZ3 roadster 1.9i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst124.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 20 augustus 2006

Eigenlijk was ik eropuit om mijn Fiat 124 spider te vervangen door een Porsche Boxster of 968 cabriolet. Omdat originaliteit en een complete historie voor mij eerste vereisten waren bij de aanschaf van een tweedehands Porsche bleek al snel dat ik de lat te hoog had gelegd. Ik besloot nog maar even met de Fiat door te rijden tot ik langs een BMW dealerbedrijf kwam en daar een paar fraaie Porsches in de etalage zag staan. Ook de prijskaarten op deze auto’s waren, evenals de kwaliteit ervan, hoog. Ik was echter aangenaam verrast door de vraagprijs van de naast de Porsche staande Z3 1.8 uit 1999. Ook de afwerking en de hele uitstraling van zo’n Z3 deden bij mij het bloed sneller stromen. Helaas was de kleur van de wagen minder enerverend, zodat ik zonder Z3 naar huis ben gegaan. De wagen stond echter op mijn netvlies gegrift en ik besloot een oude bekende BMW dealer eens te polsen over de betrouwbaarheid en onderhoudskosten van zo’n 3 compact in sporttenue.
Welnu Klaas Visser Lelystad gebeld en de benodigde info gekregen, sterker nog hij had er nog 1 staan, een zwarte Z3 1.9 in een M edition uitvoering met rood leer. Rondom een paar kleine restyle deukjes maar daar was de prijs dan ook naar.
Enfin een afspraak gemaakt om de volgende dag te komen proefrijden. Tja, toen was er geen ontkomen meer aan. Sinds die proefrit ben ik volledig verslingerd aan de wagen. Een heerlijk ouderwets roadstergevoel, geweldige wegligging met een uitschakelbare tractiecontrole. De 4 cylinder 1900 16 klepper loopt als een naaimachine, en door de originele uitlaat maakt de wagen een beschaafd doch zwaar geluid. De motor is potent genoeg om lekkere snelle ritten te maken. Hij klimt snel in toeren, en met name boven de 3500 toeren wordt de beschaafde wagen een stuk bruter. Twee karakters in 1 auto.
Wat mij iedere keer het meest opvalt is het feit dat de auto rijdt als een nieuwe, ruikt als een nieuwe en oogt als een nieuwe. Ongelofelijk hoe een in Amerika gebouwde auto toch zo’n permanent degelijke uitstraling houdt. Met de kwaliteitscontrole van BMW is niks mis.
Verder is het positief dat een redelijk lang persoon (1.85 meter) ruimte genoeg heeft in de Z3. De kofferruimte is ook ruim voldoende. Last van tocht hoef je in de Z3 evenmin te hebben. In de winter is het een genot om in de Z3 open te rijden, even een gaasnetje tussen de beide rolbeugels omhoog ritsen en je zit volslagen tochtvrij. Tot hoge snelheden (180 kilometer) is de wagen met de kap gesloten behoorlijk stil. Open heb je met zo’n wagen op de snelweg niets te zoeken.
Het brandstofverbruik is redelijk binnen de perken te houden 1 op 10 is goed mogelijk. Zuiniger kan natuurlijk ook wel maar dan moet je het motorvermogen minder aanspreken. Klaas Visser heeft gelijk gekregen, de wagen is niet duur in onderhoud en is bijzonder goed bruikbaar in het dagelijks verkeer. De Fiat gebruikte ik in de winterse pekel ook wel, maar die zette ik met een beduidend minder goed gevoel wit van de pekel in de stalling. Was natuurlijk ook wel jammer van de Spider, maar ik ben van mening dat je wel moet genieten van je auto. Het blijft een gebruiksartikel. En ik heb hem niet gekocht voor de volgende eigenaar.
Tot op heden nog geen moment spijt gehad van de aanschaf, hoewel ik twijfel als ik het geluid van een Boxster hoor. Overigens onlangs een proefrit gemaakt in een Z4 3.0 en die klinkt ook niet verkeerd. Wordt vervolgd...

Even een update, de auto is inmiddels de ton gepasseerd. Een memorabel moment onderweg naar de AVD Oldtimer Grand Prix ergens in het Eiffelgebergte. Tjonge wat is die auto daar in zijn element. Helaas was er veel mist en regen op de Nordschleiffe, het circuitrijden moet dan maar een andere keer. Ik heb besloten voorlopig maar mooi de Z3 te blijven rijden zodoende mocht de BMW dealer tijdens de jaarlijkse APK ook vers Michelin rubber rondom opleggen. Ik zeg, voor 700 euro heb je gewoon een compleet nieuwe auto. Met dit comfortabele trillingsvrije setje banden kan ik weer vele jaren vooruit. En die APK was het bekende fluitje van een cent. Die Z3 is gewoon een erg betrouwbare storingsvrije wagen en de onderhoudskosten zijn mij 100% meegevallen. Wat ik op lange reizen wel begin te missen is een cruise controle. En aangezien je op een originele Z3 geen John Gold setje monteert heb ik de prijs opgevraagd voor een BMW cruise controle 1200 euro excl. btw. En die prijs valt weer niet mee, Voor dat geld kun je wel 3 John Gold exemplaren monteren. Ik sta dus nog in dubio want op mijn Marea heb ik wel een John Gold cruise controle laten monteren en die functioneert feilloos. Maar ja die glimmende zwart plastic stengel aan de stuurkolom is natuurlijk geen kijk in de BMW. Bitte nur original BMW teile voor je het weet heb je anders een sjonniebak.

PROBLEMEN

  • 20 augustus 2006

Kleine deukjes van parkerende buurauto’s uit de deuren laten restylen.
En 1 keer de BMW naar de dealer gebracht voor een beurt waarbij de bougies en de remblokken rondom vervangen zijn. Verder zat er een klein hikje in de motor bij voorzichtig gasgeven. De remedie bleek het schoonmaken van het gasklephuis en de stationaire regelklep. En wat mij dan opvalt is dat de auto perfect schoongemaakt weer wordt afgeleverd en dat allemaal voor een zeer fatsoenlijk bedrag.

Hij kan er weer even tegen

  • 120.000 km
  • 1 juni 2011

Deze week de auto even voor een grote beurt naar de dealer gebracht. Zoals ik al verwacht had was er weinig schokkends aan de hand. Behalve de grote beurt en de verplichte APK was alleen de multiriem toe aan preventief vervangen. De originele uit 1998 begon langzaamaan wat tekenen van verslijt te vertonen.
BMW heeft met de Z3 toch echt wel een bijzonder fijne betrouwbare roadster op de markt gebracht. Ik heb het afgelopen jaar overwogen om de auto in te ruilen voor een Porsche Boxter maar ik heb hem inmiddels al zo lang dat ik waarschijnlijk vergroeid ben met de Z3. Ik merk dat een vervanger mij tot nu toe nog niet heeft weten te bekoren.
Ik denk dat het lichtvoetige karakter van de Z3 en de klassieke lijnvoering mede debet is aan mijn liefde voor het model.
(natuurlijk is een Boxter qua onderhoudskosten ook een heel ander slag auto) Ik heb het vermoeden dat de Z3 nog jaren veel rijplezier aan de hele familie zal gaan geven en uiteindelijk als een soort erfstuk zal overgaan (als er nog benzine te koop is tegen die tijd)
Maar ach ik geniet er ook van als het apparaat stil staat op de oprit. Ik bespeur zelfs dat ik hem af en toe even aanraak als ik er langs loop...... Voer voor psychiaters?

Alvast afscheid genomen

  • 124.000 km
  • 24 augustus 2012

In tegenstelling tot het hierboven vermelde wordt de Z3 toch geen erfstuk in de familie.
Inmiddels hebben alle gezinsleden hun rijbewijs gehaald en zou het verstandig zijn een wat compactere en vooral iets zuiniger auto aan te schaffen. Met de huidige benzineprijzen is het heel normaal om , bij wijze van spreken, een tank te vullen voor de prijs van een merkjeans. Ik blijf het een vreemde gewaarwording vinden om voor omgerekend 200 gulden een tankje peut te kopen om daar 400 kilomter van te kunnen genieten. U begrijpt het al, binnenkort in dit theater een nieuwe review van ??????? Mini cabrio, of MX5 maar waarschijnlijker een Daihatsu Copen. In ieder geval even doorsparen. Maar mocht onverwacht de economie het toestaan, dan ga ik toch echt voor een Z4 3.0

De trouwe Z3 heeft voor zijn vertrek van mij nog een verse APK en twee nieuwe Michelin's meegekregen. Voor de twijfelaars onder ons, de Z3 is echt super betrouwbaar en een heerlijke rijmachine.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW Z3? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW Z3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    BMW Z3 2.8 ROADSTER 6 cilinder incl Hardtop

    BMW Z3 2.8 ROADSTER 6 cilinder incl Hardtop

    • 1997
    • 194.767 km

    € 8.900

    BMW Z3 Roadster 2.8 Airco Leer Stoelverwarming

    BMW Z3 Roadster 2.8 Airco Leer Stoelverwarming

    • 1997
    • 123.812 km

    € 14.900

    BMW Z3 Roadster 1.9i S1e EIgenaar|NIEUWSTAAT|HARDTOP|AIRCO

    BMW Z3 Roadster 1.9i S1e EIgenaar|NIEUWSTAAT|HARDTOP|AIRCO

    • 2001
    • 417.309 km

    € 6.450

Meer BMW Z3 occasions

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW Z3 specificaties
  • BMW Z3 occasions
  • BMW Z3 video's
Advies en informatie
  • BMW Z3 tests
  • BMW Z3 gebruikersreviews
  • BMW Z3 index
PREMIUM
Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

Het is voorjaar, de zomer komt eraan, de cabriokriebels zijn er weer. Nog leuker dan een cabrio...

Lees meer
 

BMW Z3 reviews

  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 1.8i (1997)

    BMW Z3 roadster 1.8i (1997)

    20
    • 26 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 1.9i (1998)

    BMW Z3 roadster 1.9i (1998)

    • 4 september 2020
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 2.8i (1997)

    BMW Z3 roadster 2.8i (1997)

    3
    • 19 juni 2020
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 (2000)

    BMW Z3 (2000)

    5
    • 19 maart 2019
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)

    BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)

    15
    • 22 januari 2017
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 1.8i S (1999)

    BMW Z3 roadster 1.8i S (1999)

    2
    • 6 april 2015
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 1.8i (1999)

    BMW Z3 roadster 1.8i (1999)

    • 10 juli 2014
meer reviews
Klokje Rond - BMW Z3 2.0 - 2000 - 407.359 km

Klokje Rond - BMW Z3 2.0 - 2000 - 407.359 km

50

Een roadster zoals de BMW Z3 dient doorgaans als mooiweerauto. Exemplaren met een hoge kilometerstand,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 1.8i (1997)

    BMW Z3 roadster 1.8i (1997)

    20
    • 26 april 2022
  • PREMIUM
    Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

    Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster -...

    • 1 juni 2021
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 1.9i (1998)

    BMW Z3 roadster 1.9i (1998)

    • 4 september 2020
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 2.8i (1997)

    BMW Z3 roadster 2.8i (1997)

    3
    • 19 juni 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: BMW Z3

    Facelift Friday: BMW Z3

    47
    • 18 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 (2000)

    BMW Z3 (2000)

    5
    • 19 maart 2019
  • Nieuws
    In het wild: BMW M Coupé (1999)

    In het wild: BMW M Coupé (1999)

    50
    • 31 mei 2017
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    33
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    64
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    VDL Nedcar bouwt miljoenste auto voor BMW

    VDL Nedcar bouwt miljoenste auto voor BMW

    19
    • 15 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX xDrive40 (2022)

    BMW iX xDrive40 (2022)

    18
    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden