BMW Z3 roadster 1.9i (1998)

autoreview

BMW Z3 roadster 1.9i (1998)

Signalement

UitvoeringZ3 roadster 1.9i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst124.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eigenlijk was ik eropuit om mijn Fiat 124 spider te vervangen door een Porsche Boxster of 968 cabriolet. Omdat originaliteit en een complete historie voor mij eerste vereisten waren bij de aanschaf van een tweedehands Porsche bleek al snel dat ik de lat te hoog had gelegd. Ik besloot nog maar even met de Fiat door te rijden tot ik langs een BMW dealerbedrijf kwam en daar een paar fraaie Porsches in de etalage zag staan. Ook de prijskaarten op deze auto’s waren, evenals de kwaliteit ervan, hoog. Ik was echter aangenaam verrast door de vraagprijs van de naast de Porsche staande Z3 1.8 uit 1999. Ook de afwerking en de hele uitstraling van zo’n Z3 deden bij mij het bloed sneller stromen. Helaas was de kleur van de wagen minder enerverend, zodat ik zonder Z3 naar huis ben gegaan. De wagen stond echter op mijn netvlies gegrift en ik besloot een oude bekende BMW dealer eens te polsen over de betrouwbaarheid en onderhoudskosten van zo’n 3 compact in sporttenue.
Welnu Klaas Visser Lelystad gebeld en de benodigde info gekregen, sterker nog hij had er nog 1 staan, een zwarte Z3 1.9 in een M edition uitvoering met rood leer. Rondom een paar kleine restyle deukjes maar daar was de prijs dan ook naar.
Enfin een afspraak gemaakt om de volgende dag te komen proefrijden. Tja, toen was er geen ontkomen meer aan. Sinds die proefrit ben ik volledig verslingerd aan de wagen. Een heerlijk ouderwets roadstergevoel, geweldige wegligging met een uitschakelbare tractiecontrole. De 4 cylinder 1900 16 klepper loopt als een naaimachine, en door de originele uitlaat maakt de wagen een beschaafd doch zwaar geluid. De motor is potent genoeg om lekkere snelle ritten te maken. Hij klimt snel in toeren, en met name boven de 3500 toeren wordt de beschaafde wagen een stuk bruter. Twee karakters in 1 auto.
Wat mij iedere keer het meest opvalt is het feit dat de auto rijdt als een nieuwe, ruikt als een nieuwe en oogt als een nieuwe. Ongelofelijk hoe een in Amerika gebouwde auto toch zo’n permanent degelijke uitstraling houdt. Met de kwaliteitscontrole van BMW is niks mis.
Verder is het positief dat een redelijk lang persoon (1.85 meter) ruimte genoeg heeft in de Z3. De kofferruimte is ook ruim voldoende. Last van tocht hoef je in de Z3 evenmin te hebben. In de winter is het een genot om in de Z3 open te rijden, even een gaasnetje tussen de beide rolbeugels omhoog ritsen en je zit volslagen tochtvrij. Tot hoge snelheden (180 kilometer) is de wagen met de kap gesloten behoorlijk stil. Open heb je met zo’n wagen op de snelweg niets te zoeken.
Het brandstofverbruik is redelijk binnen de perken te houden 1 op 10 is goed mogelijk. Zuiniger kan natuurlijk ook wel maar dan moet je het motorvermogen minder aanspreken. Klaas Visser heeft gelijk gekregen, de wagen is niet duur in onderhoud en is bijzonder goed bruikbaar in het dagelijks verkeer. De Fiat gebruikte ik in de winterse pekel ook wel, maar die zette ik met een beduidend minder goed gevoel wit van de pekel in de stalling. Was natuurlijk ook wel jammer van de Spider, maar ik ben van mening dat je wel moet genieten van je auto. Het blijft een gebruiksartikel. En ik heb hem niet gekocht voor de volgende eigenaar.
Tot op heden nog geen moment spijt gehad van de aanschaf, hoewel ik twijfel als ik het geluid van een Boxster hoor. Overigens onlangs een proefrit gemaakt in een Z4 3.0 en die klinkt ook niet verkeerd. Wordt vervolgd...

Even een update, de auto is inmiddels de ton gepasseerd. Een memorabel moment onderweg naar de AVD Oldtimer Grand Prix ergens in het Eiffelgebergte. Tjonge wat is die auto daar in zijn element. Helaas was er veel mist en regen op de Nordschleiffe, het circuitrijden moet dan maar een andere keer. Ik heb besloten voorlopig maar mooi de Z3 te blijven rijden zodoende mocht de BMW dealer tijdens de jaarlijkse APK ook vers Michelin rubber rondom opleggen. Ik zeg, voor 700 euro heb je gewoon een compleet nieuwe auto. Met dit comfortabele trillingsvrije setje banden kan ik weer vele jaren vooruit. En die APK was het bekende fluitje van een cent. Die Z3 is gewoon een erg betrouwbare storingsvrije wagen en de onderhoudskosten zijn mij 100% meegevallen. Wat ik op lange reizen wel begin te missen is een cruise controle. En aangezien je op een originele Z3 geen John Gold setje monteert heb ik de prijs opgevraagd voor een BMW cruise controle 1200 euro excl. btw. En die prijs valt weer niet mee, Voor dat geld kun je wel 3 John Gold exemplaren monteren. Ik sta dus nog in dubio want op mijn Marea heb ik wel een John Gold cruise controle laten monteren en die functioneert feilloos. Maar ja die glimmende zwart plastic stengel aan de stuurkolom is natuurlijk geen kijk in de BMW. Bitte nur original BMW teile voor je het weet heb je anders een sjonniebak.

PROBLEMEN

Kleine deukjes van parkerende buurauto’s uit de deuren laten restylen.
En 1 keer de BMW naar de dealer gebracht voor een beurt waarbij de bougies en de remblokken rondom vervangen zijn. Verder zat er een klein hikje in de motor bij voorzichtig gasgeven. De remedie bleek het schoonmaken van het gasklephuis en de stationaire regelklep. En wat mij dan opvalt is dat de auto perfect schoongemaakt weer wordt afgeleverd en dat allemaal voor een zeer fatsoenlijk bedrag.

Hij kan er weer even tegen

  • 120.000 km

Deze week de auto even voor een grote beurt naar de dealer gebracht. Zoals ik al verwacht had was er weinig schokkends aan de hand. Behalve de grote beurt en de verplichte APK was alleen de multiriem toe aan preventief vervangen. De originele uit 1998 begon langzaamaan wat tekenen van verslijt te vertonen.
BMW heeft met de Z3 toch echt wel een bijzonder fijne betrouwbare roadster op de markt gebracht. Ik heb het afgelopen jaar overwogen om de auto in te ruilen voor een Porsche Boxter maar ik heb hem inmiddels al zo lang dat ik waarschijnlijk vergroeid ben met de Z3. Ik merk dat een vervanger mij tot nu toe nog niet heeft weten te bekoren.
Ik denk dat het lichtvoetige karakter van de Z3 en de klassieke lijnvoering mede debet is aan mijn liefde voor het model.
(natuurlijk is een Boxter qua onderhoudskosten ook een heel ander slag auto) Ik heb het vermoeden dat de Z3 nog jaren veel rijplezier aan de hele familie zal gaan geven en uiteindelijk als een soort erfstuk zal overgaan (als er nog benzine te koop is tegen die tijd)
Maar ach ik geniet er ook van als het apparaat stil staat op de oprit. Ik bespeur zelfs dat ik hem af en toe even aanraak als ik er langs loop...... Voer voor psychiaters?

Alvast afscheid genomen

  • 124.000 km

In tegenstelling tot het hierboven vermelde wordt de Z3 toch geen erfstuk in de familie.
Inmiddels hebben alle gezinsleden hun rijbewijs gehaald en zou het verstandig zijn een wat compactere en vooral iets zuiniger auto aan te schaffen. Met de huidige benzineprijzen is het heel normaal om , bij wijze van spreken, een tank te vullen voor de prijs van een merkjeans. Ik blijf het een vreemde gewaarwording vinden om voor omgerekend 200 gulden een tankje peut te kopen om daar 400 kilomter van te kunnen genieten. U begrijpt het al, binnenkort in dit theater een nieuwe review van ??????? Mini cabrio, of MX5 maar waarschijnlijker een Daihatsu Copen. In ieder geval even doorsparen. Maar mocht onverwacht de economie het toestaan, dan ga ik toch echt voor een Z4 3.0

De trouwe Z3 heeft voor zijn vertrek van mij nog een verse APK en twee nieuwe Michelin's meegekregen. Voor de twijfelaars onder ons, de Z3 is echt super betrouwbaar en een heerlijke rijmachine.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.