BMW Z3 roadster 1.9i (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Z3 roadster 1.9i |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 28.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
BMW Z3 1.9
- 30.000 km
Afgelopen weekend even de nieuwe Roadster van mijn schoonpa geprobeerd. Voordat ik hem ging testen heb ik me flink ingelezen en kon het blijkbaar alleen maar meevallen. Vele reviews gaven namelijk aan dat de 1.9 niet genoeg power heeft om eens lekker sportief op pad te gaan.
De lokatie van deze auto is in Bangkok, Thailand. Deze auto is dus geimporteerd en men heeft er nieuw bijna 100.000 euro voor moeten betalen om hem binnen te krijgen. Nu, 12 jaar later, krijg je hem 30.000 euro.
Rij impressie.
Toen ik voor het eerst instapte heb ik mij eerst georienteerd op de knopjes. Eerlijk gezegd zijn het er niet veel. Voor deze auto denk ik wel goed omdat hij al 12 jaar oud is. Ik trok namelijk meteen de het lampe knopje er af. Ik had nog wat Patex liggen dus eerst deze maar weer aan elkaar gelijmt...
Blijkbaar gaan na een jaar of 10 dit soort dingen los zitten. Zo ook de bakjes tussen beide inzittenden in. Deze schanieren erg slecht.
Nadat alles weer vast zat konden we eindelijk op pad. Meteen de kap eraf en genieten van het mooie weer. Na tien minuten hadden we de kap er weer op want in 35 graden en de zon pal boven ons was het gewoon niet te doen. Ik had meteen mijn voorhoofd verbrand en de aircon kon het ook niet aan.
Gelukkig trokken er wat wolkjes binnen en kon de kap er weer af. Nu met zonnebrandolie factor 130 op het gezicht en een pet op ging het al een stuk beter.
De vrouw, die naast me zat vond het ook wel aardig en zo cruisden we over de snel weg. Rond de 100km/h konden we elkaar niet meer verstaan omdat er een gemodificeerder uitlaat op zit.
Deze maakt ook herrie als je langzaam rijdt dat zou later op de avond heel wat attentie met zich meebrengen.
Na een uurtje trok het helemaal dicht en kwam de monsoon om de hoek kijken. Het goot uit de lucht en met de kap op werd ik zeike nat aan de rechterkant (Het is een Engels model dus stuur rechts).
Even geschuild en de schade opgenomen. Aan het dak weinig te zien maar achter in de kofferbak bade de accu in 3 cm water. Ik denk wel een liter bijelkaar. Met wat oude lappen het meeste water er uitgehaald en weer verder.
Het liep nu tegen de avond en de lucht was mooi schoon. De temparatuur was al weer gezakt naar zon 29 graden dus een prima moment om even het centrum van Bangkok in te gaan.
Gelukkig is de vervuiling stukken minder dan een paar jaar geleden dus we konden de top er gewoon afhebben. Dus over de Sukhumvit (hoofdstraat van Bangkok) flink aan het gassen. De uitlaat deed zijn werk en met boven ons de monorail, galmde het mooie race gezoem door de straat.
Vanaf dat momment konden we eindelijk alle ellende achter ons laten en een gaan genieten.
De volgende dag ben ik nog even alleen naar een afgelegen weggetje geweest om eens te kijken hoe hij de bochten neemt. Eerst rustig aan gedaan met de traction control aan. Bleek dat hij natuurlijk strak op de weg bleef liggen en weinig fun.
Daarna, nog steeds met de traction control, plank gas door de bocht. Nog steeds weinig plezier. De banden piepten een beetje maar meer ook niet. Waarschijnlijk leek het heel wat voor de toeschouwers want die uitlaat gaf een enorm race geluid af.
Uiteindelijk de TC er af gehaald en in de S mode gezet. Tevens heb ik de automaat in de 3 laten staan. Nu heb ik eerlijk gezegd nooit de techniek geleerd om te racen maar ik heb wel redelijk wat lef ( lees : zie geen gevaar).
In dit geval werkte dat prima en ging mijn adrenaline level eindelijk omhoog. Ik kwam de laatste bocht uit met de kond volledig uitgebroken en spinnende wielen. Tegensturen en de voet op het pedaal houden..... geweldig!! Ik heb dit maar niet aan schoonpa verteld maar geniet nu elke keer als ik die leuke zwarte streepjes op de weg weer zien.
Conclusie
Koop niet zon oudere auto wat ik voorzie veel problemen. Ik denk dat je veel onderhoud moet doen, maar ook constant parts vernieuwen. Misschien is dat in NL goedkoop maar hier betaal je een fortuin.
De prestatie is redelijk maar je moet wel alles van die auto vragen om een beetje fun te genereren en dat lijkt me niet altijd even gezond. Je bent waarschijnlijk veel beter af met een 2.8 of hoger.
Patser gehalte is hoog en mensen kijken altijd. Doe er zon mooie uitlaat op en je bent de man (of de vrouw).
Dit was mijn eerst weekend met de Z3. Volgende week meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.