BMW Z3 roadster 1.8i (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z3 roadster 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
BMW Z3 Rode Roadster
- 125.000 km
Een 15 jaar oude auto met 125.000km op de teller. De lak is van goede kwaliteit en verkleurt niet, mede daarom is het dat veel mensen de auto nog redelijk jong schatten. Twee jaar geleden was de kilometerstand nog 70.000. In deze 'korte' periode relatief veel gereden. De kleine, sierlijke roadster heeft in deze 55.000 kilometer een aantal reparaties moeten ondergaan. Ik heb hier geen onderhoudsbeurten bij vermeld, dit gebeurt om de 25.000km(volgens de interval meter op het dashboard).
Betrouwbaarheid
De auto start over het algemeen altijd. Heel soms is een start nodig met een gaspedaal volledig ingedrukt. Dit staat echter ook aangegeven in het handboek van de auto. Verder heb ik nooit stilgestaan met de auto.
Van 70.000 tot 100.000 kilometer
- Invetten om het gaspedaal vloeiend in te kunnen drukken (voelde eerst een licht verzet bij gas geven)
- Ringen bij de koppakking vervangen (auto lekte olie)
Rond de 100.000
- Krukaskeerring, pakkingen en oliefilterhuis vervangen wegens een olielek
- Nieuwe cabriokap, deze was aan vervanging toe na 15 jaar.
Rond de 115.000
- Radiateur vervangen, lekkage door steenslag
- Rechter draagarm vervangen
Prestaties
De auto verbruikt bij veel snelweggebruik en wat gewone wegen ongeveer 1:15. De 1.8 is dan ook voldoende motor als je gemakkelijk wilt kunnen inhalen op de snelweg, maar wel het verbruik 'laag' wilt houden. De originele uitlaat geeft een beschaafde brom, zodat je onderweg op de snelweg geen last hebt van veel uitlaat geluid, maar bijvoorbeeld bij afremmen op de koppeling wel kan horen dat je in een-op-het-oog-lijkend snelle auto rijdt. De Z3 is echter geen racewagen. Zeker bij de 1.8 draait het om het uiterlijk van de auto en het comfortabel kunnen cruisen. Met kap open en 180 rijden is dan ook niet comfortabel. Dit is echt bedoeld om over smalle landwegen te rijden. De snelweg op en 100 rijden is nog comfortabel, richting de 120 kan je wel last krijgen van wat windgeruis, dit komt doordat de raamlijsten niet boven het hoofd doorlopen. Qua prestaties is het in z'n 1, 2 en 3 doortrekken wel eens leuk.
Comfort
De zit is laag, strak en comfortabel. Met 1,90m nog een klein beetje ruimte over, waardoor deze auto (tov bv. fiat barchetta en de mazda mx-5) wel geschikt kan zijn voor de wat langere Nederlander. De stoel is elektrisch zowel in hoogte als in de lengte richting te verstellen. De auto kan wat gehorig zijn als er nog een oude softtop op zit. Er zijn echter bedrijven die een kap aanbieden met meer isolatie materiaal. Een Z3 met zo'n kap maakt rijden boven de 120km p/u met harde wind comfortabeler qua geluid(Verschil merkte ik na het vervangen van de softtop).
Op deze Z3 zit de 'standaard' vering. Deze dempt redelijk goed, waardoor lange ritten toch comfortabel zijn. Schakelen en sturen gaat soepel, een Mazda schakelt en stuurt echter lichter. Dat is dan ook het verschil tussen een Duitse auto en een Aziaat.
Conclusie
De auto rijdt erg fijn, zit lekker en heeft een flitsende appearance. Genoeg mensen die de auto nakijken en je het gevoel geven dat je in een echt speciale wagen rijdt. Voor prestaties is een sterkere motor en evt. een coupe versie meer aangeraden. De 1.8 87kw motor presteert echter voldoende, en je zult nooit problemen hebben om in te halen op een snelweg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.