BMW Z3 (2000)

autoreview

BMW Z3 (2000)
BMW Z3 (2000)BMW Z3 (2000)BMW Z3 (2000)BMW Z3 (2000)BMW Z3 (2000)BMW Z3 (2000)BMW Z3 (2000)BMW Z3 (2000)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf138.400 km
KM-stand laatst145.000 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een waardig MX-5 / Miata alternatief

  • 140.000 km

Onlangs hebben wij door een verhuizing van de westkust naar de oostkust van de VS onze motoren weg moeten doen. Jammer natuurlijk, maar zonder een garage en met de koude winters aan de oostkust is de motor niet zo ideaal als in het zuiden van California. Toch wilden we wel een mooi vervoersmiddel voor als het lekker weer is en om gewoon mee te sturen. Eerst op zoek naar een Mazda Miata (of MX-5 aan de andere kant van de plas), maar ik was redelijk teleurgesteld in het aanbod. Ze waren of boven mijn budget ($8000 of daarboven voor een goede NB met wat opties en handbak) of niet in allerbeste staat.

Toen zagen wij deze BMW Z3 uit het jaar 2000 te koop staan voor $6500. Mooie opties, relatief lage kilometerstand, handbak en bovendien met een in-lijn zescilinder. Hij stond te koop bij een BMW specialist (geen dealer) een uurtje bij mij vandaan en ze gaven een volle garantie voor drie maanden lang (!), wat ik erg bijzonder vind voor een auto van bijna 20 jaar oud. Dat, een inspectie door een onafhankelijke monteur en het feit dat uit de Carfax bleek dat de vorige eigenaar 'm 12 jaar had gehad, overtuigde ons dat het een nette auto was. Bovendien vonden we het een hele fijne auto om te rijden en hebben 'm daarom gekocht, nu iets minder dan half jaar geleden.

Eerst de positieve kanten: het is een genot om mee te rijden, heerlijk op de provinciale wegen hier in Pennsylvania maar ook comfortabel genoeg voor op de snelweg. Het is met name fijn dat de cabine ruim is (zeker in vergelijking met de Miata) en hij schakelt en stuurt echt als een BMW. De motor heeft zich tot nu toe erg goed staande gehouden, ook met -15 Celsius, en die 2.5 liter zescilinder is heerlijk soepel. Een goede keuze dus wat dat betreft! Ik ben ook best onder de indruk van hoe stil de auto is, relatief gezien dan. Onze andere auto is een Ford Crown Victoria en, hoewel die zeker stil is, valt het hartstikke mee met deze auto.

De wat mindere kanten: hij heeft wat elektronische probleempjes hier en daar, gelukkig onder de garantie nog gefixed. De airbag sensor was stuk gegaan, die is vervangen. De "ignition switch" had ook problemen, was ook vervangen. De radio blijft gek doen, soms valt ie ineens uit. Ze hebben het gisteren gefixed, zeiden ze bij de dealer, maar het is nog even afwachten of het definitief zo is, anders breng ik 'm even naar een radiospecialist. De hydraulische cilinder van het elektrische dak had niet genoeg vloeistof, die hebben ze weer bijgevuld.

We hadden ook wat bekende problemen bij het dak bij de A-stijl (mocht je een Z3 hebben met een lekkende A-stijl, zoek op Google even naar "A-pillar leak", heel makkelijk zelf te fixen). Ze hadden ook de rest van de rubbers voor ons vervangen, dus nu is hij gewoon helemaal geisoleerd.

Wat betreft rijden weinig nadelen, hoewel ik 'm iets minder strak vind rijden dan een NB Miata. De balans van die auto is iets beter en ligt wat lichtvoetiger op de weg. De zescilinder maakt 'm ongeveer even snel maar wel wat zwaarder op de weg. Toch is het maar een klein verschil natuurlijk. Als je een Mazda Miata / MX-5 overweegt, zou ik de Z3 er niet voor laten staan. De standaard speakers zijn ook niet overweldigend, die laat ik wellicht vervangen door de "Stage One" speakers van BAVSound. Dat is $300, maar belooft veel beter geluid dan de standaardspeakers.

Het voorjaar is er weer en dat betekent dat we nu pas echt kunnen gaan genieten van deze auto. We zijn van plan een aantal tripjes te maken met de kap open en lekker die zescilinder te horen. Al met al, echt een aanrader, ook voor mensen die een Mazda (of een andere roadster) overwegen. Ik hou jullie op de hoogte van nieuwe ervaringen met de Z3!

Onderhoud gepleegd

  • 142.500 km

Een aantal updates wat betreft de Z3:

We hebben onlangs nieuwe banden aangeschaft. De Continentals die erop zaten waren goed, maar werden best oud (uit 2011 / 2012) en ik was een aantal maanden geleden aan het "hydroplanen" in de regen. Voor de veiligheid, comfort en scherpte toch maar een nieuwe set banden aangeschaft in de staat Delaware (nabij onze woonplaats en geen sales tax, dus dat scheelt nogal). Mijn ogen vielen op Michelin Pilot Sport A/S 3+ banden en ze kwamen uit 2019, dus lekker vers. Rijden heerlijk, echte aanraders. De auto is nog stiller en comfortabeler dan voorheen en stuurt nog net zo strak. Het kostte uiteindelijk $680 voor vier banden. Een fors bedrag, maar ze gaan natuurlijk ook lang mee.

Afgelopen week ook weer onderhoud gepleegd. Voor $320 was ik weer onderweg. Radio bleef maar uitvallen, dat hebben ze weer gefixed. Als je hetzelfde probleem hebt dat de radio uitvalt, maar geen stroom verliest, moet je de monteur onder het stuurkolom laten kijken, met name als ook je ruitenwissers het niet doen. Het zit daar allemaal aan elkaar verbonden en als je dit fixed, los je alles op. Remvloeistof helemaal vervangen en de veiligheids- en emissieinspecties (verplicht door Pennsylvania) laten doen. De hydraulische cilinder voor het elektrische dak hebben ze ook (gratis) weer bijgevuld. Mijn garage is heel netjes met het onderhoud en laten altijd weten wat voor onderhoud er op lange termijn aankomt (voor zover ze dat verwachten) en hoeveel dat gaat kosten. De schokbreker rechtsachter lekt (dat zeiden ze de vorige keer al), maar hij doet het nog en je merkt er niks van als je rijdt, dus dat hou ik voorlopig even zo. De veerpoot linksvoor is ook gaan lekken, maar hetzelfde verhaal als de schokbreker. Wel goed om te weten dat ze op termijn vervangen moeten worden, dat is best prijzig.

De motor loopt als een zonnetje, geen enkele problemen. We gaan binnenkort op vakantie naar het zuiden met de Z3, lekker toeren. Ik verwacht geen problemen! Op naar de volgende update!

Nieuw dak en stoelbekleding en andere kleine dinge

  • 146.500 km

Sinds mijn laatste update heb ik een aantal grote dingen laten doen aan de Z3. Op onze vakantie naar Virginia afgelopen najaar is het plastic achterraam gescheurd. Een beetje rondgebeld en het werd mij toch aangeraden om een heel nieuw dak te installeren. Ik ben naar een auto interieur plek geweest hier op het platteland (Wismer Auto Interiors and Tops) en dat was echt een vakman daar. Heeft prachtig werk geleverd op het dak voor ongeveer $1200. Duur, maar een goed dak is belangrijk voor een cabrio en ik ben blij dat ik dat heb uitgegeven. Bij het oude dak lekte het weleens als je door de regen reed (niet bij stilstaan). Nu kurkdroog bij zelfs zware regen. Heb hem ook voor $350 de stoel van de berijder opnieuw laten bekleden (het zitvlak althans). Die was al gescheurd toen ik 'm kocht (bekend kwaaltje) en de beste man had toevallig een hele rol van het type leatherette liggen dat paste bij mijn bekleding. Die kans kon ik niet laten schieten dus toch maar laten fixen.

Het radioprobleem kwam ook weer terug en bij onderhoud hebben ze de ignition switch weer schoongemaakt (ze zeiden dat deze keer de connectie verder prima was). Het probleem is nu weer opgelost, maar ik vrees dat ik op termijn een nieuwe ignition switch om permanent van het probleem af te komen.

De motor van de ruitensproeier was ook stuk gegaan. Met behulp van een handige buurman heb ik die vervangen (onderdeel was slechts $25 dus dat was lekker goedkoop).

Verder is ook sinds kort het stability control lampje gaan branden. Op de fora begrijp ik dat het waarschijnlijk de speed wheel sensor is, maar dat moet nog blijken. Het is op zich geen probleem, hij rijdt verder prima.

Als laatste nog is het helemaal duidelijk dat het hydraulische systeem van het elektrische dak ergens lekt. De hydraulische vloeistof loopt er langzaam uit en ik heb het dak nu tijdelijk "geconverteerd" naar handmatig openen en sluiten. Dat wordt waarschijnlijk een prijzige reparatie in de komende tijd.

Een oude BMW is niet voor de "faint-hearted", maar al met al blijven we erg tevreden met dit 20-jaar oude apparaat. Motorisch is het in top staat en zijn het vooral slijtage onderdelen die vervangen moeten worden.

Op naar de volgende update!

Z3 verkocht!

  • 145.000 km

We hebben de Z3 verkocht! Vanwege een verhuizing terug naar het westen en te veel auto's in het bezit hebben we besloten 'm te verkopen. Auto was in uitstekende staat en de tweedehands prijzen in de VS hielpen ons een hoop. Uiteindelijk voor $9000 kunnen verkopen, ruim $2000 meer dan dat we 'm kochten in 2018. Nette winst en veel plezier mee gehad!

Volg de reviews van mijn Cobalt SS Turbo en Crown Victoria voor meer.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.