BMW X5 xDrive45e (2020)

autoreview

BMW X5 xDrive45e (2020)

Signalement

UitvoeringX5 xDrive45e
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst46.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het beste van twee werelden?

  • 2.000 km

Na 4 jaar Volvo XC90 D5 overgeschakeld naar een X5 45e. Het heeft wel wat geduld gevergd: 10 maanden wachten op levering, maar dit werd wel beloond.
Alhoewel de km-stand nog zeer beperkt is, wou ik toch al mijn eerste indrukken kwijt.
Ik heb eraan getwijfeld om een full electric te nemen maar zolang de infrastructuur hiervoor (in België) niet op punt staat, begin ik er niet aan. Deze X5 is voor mij de perfecte combinatie van 2 werelden.

Exterieur
You love it or hate it, maar ik vind het ontwerp wel geslaagd, zeker met het M-sportpakket. De wagen toont veel dynamischer dan de Volvo. Ik heb er bewust niet voor gekozen om alle sierelementen in het zwart te nemen. Vond dit een beetje te veel van het goede.

Interieur
Hier heeft BMW toch wel een grote sprong vooruit gemaakt. Alles zit degelijk in elkaar, straalt luxe uit en het algemeen comfort is uitstekend (zeker met de comfortzetels). T.o.v. mijn Volvo is ook de geluidsdemping een verademing. Op wat rolgeluid van banden na (op betonwegen) hoor je zo goed als niets.
Waar de Volvo wel beter in scoort is de ruimte achterin: beenruimte, helling achterbank (in te stellen) en koffer. Maar dit laatste was geweten.

Motorisatie & verbruik
De 3 liter 6-in-lijn benzinemotor is een zaligheid. Dit is mijn eerste benzine, maar wat een genot om hier mee te rijden. Op kruissnelheid niet hoorbaar, maar bij acceleratie komt er een (beschaafde) grom naar boven. Het contrast met de diesel van Volvo is wel heel groot.
Het elektrisch gedeelte bestaat uit een 24 kWH-batterij die volgens BMW een 80 km puur elektrisch rijden zou aankunnen. In (mijn) praktijk krijg je een reëel rijbereik van een kleine 70 km. Rijstijl, reisweg, weersomstandigheden, ..... het speelt uiteraard allemaal een rol.
Standaard wordt de hybride-stand gekozen. De wagen bepaalt dan zelf wat er gebeurt. Op kleinere wegen betekent dit dat er zo goed als altijd elektrisch wordt gereden, behalve als je plots wenst te accelereren.
De overgang tussen batterij en motor verloopt ongemerkt. Je merkt dit enkel aan het geluid of aan het digitale dashboard dat van kleur verandert.
Daarnaast zijn er nog een heleboel andere instellingen mogelijk (puur elektrisch, enkel op motor, aangepast aan reisroute, .....).
Na een combinatie van het bovenstaande kom ik tot nu op een gemiddeld verbruik van 3,5 liter. Stroomverbruik heb ik nog niet berekend.

Rijgedrag
Ook hier een wereld van verschil met de Volvo. Waar deze bij momenten meer als een bootje op een kabbelende zee aanvoelde, ligt de BMW veel strakker op de weg. Het hoge gewicht kan ie niet altijd verstoppen, maar over het algemeen rijdt en stuurt hij zeer goed. In functie van de gekozen stand wordt de ophanging ook aangepast, dus wie wil kan alles wat harder zetten.
Onder de wagen liggen 22"-banden en had daar wat angst voor, maar dit blijkt volledig onterecht. De luchtvering van BMW doet zijn werk goed (in tegenstelling tot die van de Volvo).
Ondanks het sportievere (?) karakter, zorgt de BMW voor veel meer rust in de cabine.

Voorlopige conclusie
Over de eerste korte periode kan ik alleen maar lovend zijn. De minpunten (elektrisch rijbereik minder dan opgegeven, wat minder ruimte achteraan) waren mij bekend bij bestelling dus kan hier niet over zeuren.
En binnen 4 jaar? Waarschijnlijk toch een EV, maarwat ga ik het jammer vinden als er geen plaats meer zou zijn voor ICE's.

Kwaliteitscontrole?

  • 3.000 km

Na mijn eerste review zijn er een aantal problemen opgedoken die ik toch even wou delen. Weet niet of iemand anders dit ook al ervaren heeft?
Heb ik gewoon pech of is de kwaliteitscontrole in de VS toch wat minder?

1. Voordeur passagier
Deur sloot beneden niet mooi aan op het koetswerk.Vastgesteld bij
eerste wasbeurt. Werd in orde gebracht.

2. Airco
Had de stellige indruk dat zowel airco als zetelventilatie niet werkten.
Ventilators bliezen wel maar geen koude lucht. Na melding aan dealer
werd ik met een wollige uitleg weggestuurd.
Na probleem 3. (zie hieronder) blijkt de airco toch effectief stuk te zijn.
Kapotte leiding die moet vervangen worden.

3. Schuifdak
Schuifdak weigert plots te sluiten. Gecontroleerd of er iets in de weg
zat, maar geen obstakel te vinden. Instructies handleiding dan maar
gevolgd en geherinitialiseerd. Volgende ochtend blijkt dat er regen is
binnengekomen: middenconsole heel nat. Nazicht leert dat er water
in de plafondverlichting zit wat er gewoon uitgelopen komt.
Weer maar naar dealer en nu blijkt de hele sturingsmodule defect.
Dakhemel moet er volledig uit om een nieuwe module te plaatsen.

Wagen staat nu al 4 dagen in garage. Stukken nog niet geleverd.
Hopelijk wordt dit goed hersteld/vervangen en zal ik geen sporen ervan zien.

Los van bovenstaande blijft het wel een fijne wagen om mee te rijden. Alleen ben ik wel wat ontgoocheld in de kwaliteit van BMW. Maar ik heb de indruk dat dit bij zowat alle merken tegenwoordig minder is dan vroeger.

2 JAAR VERDER

  • 42.000 km

We zijn intussen een dikke twee jaar verder en wou dat ik kon zeggen dat dit probleemloos verlopen was. Niet dus....
Problemen met airco bleven de kop opsteken. In de laatste 2 maanden is de wagen weer 2 weken bij de dealer op logement geweest. Tijdens de eerste interventie bleken na lang zoeken 2 drukleidingen defect. Een week later werkte airco alweer niet meer. Nu bleek het de compressor te zijn die de geest had gegeven. Laat ons hopen dat het nu opgelost is.
Tussendoor ook nog de laadkom vervangen, omdat de laadklep ofwel niet open wou ofwel juist niet wou sluiten.
Wat het rijden zelf betreft: als alles werkt blijft het een zalige auto om mee te rijden. Het is uiteraard geen sportauto maar in de juiste afstelling kan je er toch zeer dynamisch mee rijden. En aan de andere kant van het spectrum kan je genieten van alle comfort: luchtvering, massagefunctie zetels, ..... ideaal voor de lange afstanden.
Elektrisch geraak ik een 60 km ver (voldoende voor woon-werk); over het benzineverbruik zal ik maar zwijgen.
Ben er nog niet uit wat te doen: toch maar eerder dan voorzien overstappen naar een 100% elektrische wagen, nog snel een tussenstap naar een andere plug-in hybride gezien de problemen tot nu toe, of erop hopen dat de problemen nu wel opgelost zijn en ermee blijven rijden.

Korte update na te korte vakantie

  • 46.000 km

Heel korte update: het wonder lijkt geschied en de airco blijft werken.
Onlangs voor aantal dagen naar Zuid-Tirol gesjeesd en het is echt wel een plezier om hiermee te reizen. Zeer comfortabel op snelwegen en mits de juiste instelling, voldoende dynamisch op de bergpassen (Jaufenpas en Timmelsjoch). De comfortzetels zorgen ervoor dat relaxed aankomt op bestemming.
Het wordt dus waarschijnlijk toch een blijver.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens