BMW X5 xDrive40i (2019)

autoreview

BMW X5 xDrive40i (2019)

Signalement

UitvoeringX5 xDrive40i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfort meets quality

  • 5.500 km

BESLISSINGSMOMENT
In augustus begaf de airco het in onze vorige auto. Die BMW X5 van 2011 hadden we in 2015 gekocht met ongeveer 88K miles op de teller (wij wonen in NY). Peentjes zwetend reden we naar upstate New York - het wordt in NY in de zomer warm en vochtig en geen airco is absoluut geen pretje. Kosten om te repareren: > USD 3,000. De auto reed geweldig maar had reeds een godsvermogen aan onderhoud en reparaties gekost. De airco was de druppel die de emmer deed overlopen. Inmiddels zaten we op 135K miles, hetgeen toch ruim 210.000 km is, dus er was (lees: ik zag) een excuus om over te stappen.
Mijn voorkeur ging uit naar opnieuw een SUV, vanwege de ruimte en het overzicht. De volgende auto's passeerden de revue: Volvo V70 Cross Country (ik ben zeer lang en kon daar - tot mijn verbazing - niet goed mijn zit in vinden), Volvo XC90 (absoluut prachtige auto, maar vond dat deze niet het niveau (engineering, afwerking en sportiviteit) haalt van de BMW), Mercedes GLE (kwam duurder uit en had hier toch minder gevoel bij). Ik had heel graag een electric vehicle gekocht, maar voor onze situatie is dat toch lastig. We rijden met regelmaat grote afstanden en Brooklyn, NY is qua laadstations nog niet zo goed voorbereid als bijvoorbeeld Californië of Amsterdam. Het werd dus toch benzine en in dit geval de BMW X5. Een nieuwe, private lease.

ONZE AUTO
Specs: BMW X5 40i, Sapphire Black, ivory lederen bekleding, Comfort stoelen, 20" velgen. In de VS is deze auto zeer uitgebreid aangekleed dus waren we zeer tevreden.
We gingen proefrijden en waren eigenlijk meteen verkocht. Wat een prachtige auto is dit! De integratie van technologie is ook ongelofelijk mooi gedaan. Wat een enorm stap voorwaarts t.o.v. onze vorige auto. Met name de souplesse van de auto valt op. De auto voelt zeer lichtvoetig aan, hetgeen natuurlijk ongelofelijk is gezien de omvang en het gewicht van de auto. Veel comfortabeler dan onze vorige.
De dealer had inmiddels de eerste 2020 modellen ontvangen en was daarom bereid om een prachtige korting aan te bieden. Sowieso zijn auto's in de VS zoveel goedkoper dan in Nederland, dus de keuze was snel gemaakt. Hoewel ik moet toegeven dat we onszelf wel in de arm moesten knijpen en ik er stiekem ook echt aan moest wennen dat ik in zo'n dikke sjieke auto zou mogen rijden. Heb ik dat werkelijk verdiend?
De dealer vond van wel en was zeer voortvarend. Papierwerk werd met enthousiasme georganiseerd en een paar uur later reden we met de nieuwe auto naar huis.

EERSTE ERVARINGEN
Inmiddels zitten we op ongeveer 4,000 mijl. De auto gedraagt zich voorbeeldig, zowel in de stad als op de highway. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik stiekem soms de 8-cylinder van onze vorige auto mis, maar zeker niet het verbruik. Het verbruik van deze nieuwe is niet voorbeeldig maar absoluut beter dan onze vorige auto.
De stoelen zitten fantastisch. Beter dan mijn vorige maar ook beter dan bijvoorbeeld Volvo die ik ook uitgeprobeerd had. Ik ben 2m3 dus ben nogal kieskeurig wat zitpositie betreft. Ik vind de LED sfeerverlichting in het interieur van de auto ook geweldig. De grote schermen en gebruiksvriendelijkheid van de systemen. Eerst even uitzoekwerk, want er kan VEEL, maar uiteindelijk is het zeer intuïtief.
Ik stap iedere keer weer met een een glimlach in, en met een uitgerust gevoel weer uit, zelfs na lange ritten.
Ik realiseer mij dat dit soort auto's in Nederland, en zelfs in België, helaas vrijwel onhaalbaar zijn ivm opslagen en BPM. Wat dat betreft hebben wij in de VS enorm geluk. Ik ben er wel van overtuigd dat dit onze laatste auto op fossiele brandstof is. Want we kunnen niet zeggen dat we op dit moment duurzaam rijden.

TEGENVALLEND
Nou ja, vrijwel niets natuurlijk. Het enige irritante vind ik de connected drive app. Die werkt echt niet naar behoren. Ik neem me iedere keer voor weer langs de dealer te rijden om daarnaar te laten kijken. Maar laten we eerlijk zijn, het is de eerste keer dat ik überhaupt een app heb voor mijn auto, dus zeker niet van levensbelang.

Bijna een jaar in bezit

  • 17.000 km

Wij hebben de auto nu bijna een jaar in bezit. De auto rijdt nog steeds als een zonnetje. Ook op lange afstanden stappen we er bij aankomst vrolijk uit, mede dankzij de multi-contour stoelen.
We hebben de laatste tijd veel (grotere) dingen vervoerd. De binnenruimte is absoluut veel minder dan de Volvo XC90 die wij een paar jaar geleden reden, maar desondanks proppen we er behoorlijk veel in. Het is uiteindelijk ook geen verhuiswagen, dus best tevreden op dat gebied.

Zijn op alle fronten nog steeds superblij met deze auto, maar wil de touchless comfort access nog even noemen - als ik dicht bij de auto kom opent deze reeds de deursloten zonder dat ik de deurhendel aanraak, en zet mijn stoel en spiegels, etc. reeds in de juiste stand. Wij wisselen vaak af en hebben nogal hoogteverschil. Dit is dus ZO comfortabel en makkelijk.

Problemen - niets dramatisch, slechts kleine dingen:
Versterker
Op gegeven ogenblik realiseerde ik me dat ik de richtingaanwijzer niet meer hoorde. Feit was dat geen enkel geluid het meer deed in het interieur van de auto, inclusief de radio, het kenmerkende BMW geluid bij starten, etc.. De versterker moest vervangen. Waarschijnlijk een kortsluiting in de versterker. Is netjes met de eerste oliewissel binnen garantie opgelost. Wel heel irritant was dat de satelliet radio daarna geen kanalen meer vond. Moest opnieuw virtueel verbonden worden. En gedurende COVID-19 bleek het erg lastig om dat voortvarend op te lossen, maar goed luxe probleem.
Vond het met name storend dat ik hier zelf achter moest komen en vind eigenlijk dat de BMW dealer dit ofwel had moeten fiksen, of mij instructies had kunnen geven.

Stoelverstelling
Het bovenste gedeelte van de bestuurdersstoel kon niet meer versteld worden. Daarnaast wilden de spiegels niet meer dichtklappen en het stuur moest iedere keer weer in de juiste stand gezet worden. Er was een onderdeel kapot in de stoel en weet niet of de rest een software aangelegenheid was, maar het is in ieder geval opgelost door de BMW dealer.

Beide issues zijn tegelijkertijd opgelost, tezamen met een grote software update. Na deze update deed de app het eindelijk volledig naar behoren. Nu kunnen we altijd zien waar de auto zich bevindt (ook als ie gestolen zou zijn + kunnen bijvoorbeeld 360 graden foto maken op afstand). Het is ongelofelijk! Daarnaast is met de software update de draadloze CarPlay nog beter geïntegreerd.

Het blijft een fantastische auto en wij rijden weer vrolijk door.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens