BMW X5 xDrive40d High Executive (2011)

autoreview

BMW X5 xDrive40d High Executive (2011)

Signalement

UitvoeringX5 xDrive40d High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

monsterlijke auto

  • 82.000 km

Vlak voor de grote zomervakantie mijn toch teleurstellende 525d touring omgeruild voor deze überauto, want anders kan ik het niet noemen. Geen viercylinders meer voor mij, hoe technisch vernuftig ze ook in elkaar zijn gezet. De kleur is -in tegenstelling tot de normaliter wat behouden kleurkeuze van mij- sparkling bronze metallic. Met de alu raamstijlen, de wit lederen bekleding en de 20" LM-velgen met spartbordverbeders een onweerstaanbare combinatie.

De uitvoering is een high executive, met een vrij uitgebreide extra optielijst, waarvan wat mij betreft de comfortstoelen, adaptive drive, active steering en active cruisecontrol met stop&go de meest bespreekwaardige opties zijn (los van de potente diesel in het vooronder). Consumentenprijs in 2011 ca. € 120.000.

Een tip voor speurders: koop niet de versies zonder adaptive drive. Het is een verschil van dag en nacht en draagt nogal bij aan de rij-eigenschappen van de X5 (stabiliteit).

Active steering zorgt ervoor dat de auto heel direct bochtenwerk mogelijk maakt, zowel bij lage als hoge snelheden. Nooit een groot probleem bij BMW maar in dit geval extra lovenswaardig.

De active CC met stop&go is een mooie vinding. Zorgt er voor dat je eigen alertheid een handje wordt geholpen (dus gebruik het als je MOET rijden en je bent niet meer helemaal 100% fris). Aanbevelingswaardig in niet al te druk verkeer: bij zeer druk verkeer zorgt het voor nerveus rijgedrag en onnodig brandstofverbruik. Het staat standaard aan, dus iedere keer handmatig uitzetten. Overigens is de afstand instelbaar, dus je kunt de nodige aanpassingen doen.

Dan tenslotte de comfortstoelen: ik had met de sportstoelen eigenlijk altijd last van mijn benen. Dat gevoel is nu voorgoed verdwenen. Het zitcomfort is ongeëvenaard. Een tweedehands met comfortstoelen heeft bij mij een hele dikke plus.

Nog even kort over de motor: ik rij nu ruim 10.000 km met deze auto. De motor is enorm soepel en reageert zeer alert. Stevig doorrijden resulteert in stevig drinken: veel stoppen en optrekken op korte afstanden resulteert in een relatief hoog verbruik (11,0L/100km). Een verbruik van gemiddeld 10,0L/100km is mogelijk bij langere afstanden met snelheden tot 120km/h. De auto nodigt enorm uit tot snelle invoegacties, maar rijdt uiteindelijk het prettigst tussen de 110-130km/h. Het verbruik op dat moment valt dan best mee voor een dergelijke zware auto van ruim 2000kg (8,5-9,0L/100km).

In de zomervakantie met zware belading en een caravan er achter (Fendt 1700kg TTM) haalden we een verbruik van 14L/100km over 5000km (Zuid-Frankrijk v.v.) bij maximumsnelheden van ca. 100km/h (echte km's). In mijn ogen zeer netjes, ook al omdat onze 525d touring met een veel lichtere caravan (KIP 1450 belading) gemiddeld 12L/100km deed. Je merkt overigens alleen aan het verbruik dat je een caravan er achter hebt hangen ;-)

Wat mis ik nog op deze X5: softclose. Maar ik had niet een andere optie voor deze willen inruilen.

Update 04/06/2014:
- verbruik aangepast bij rijden met caravan (stond foutief)
- wintersport met stevige belading naar Oostenrijk levert geen afwijkend beeld op in het verbruik. Gemiddeld over de totale rit (met snelheden
- actueel verbruik bij km-stand 85.000: gemiddeld tussen 10,5 en 11L/100km. Het blijkt in de praktijk -voor mij in ieder geval- erg moeilijk om onder de 10,0L/100km te blijven. een reden waarom ik zakelijk deze auto inmiddels niet meer rij (zie draadje Volvo V40).
- formidabele auto die mij nog steeds zeer goed bevalt. Mijn vrouw mag nu de dagelijkse ritjes van mij overnemen; ik rij verder in een Volvo V40 Kinetic 1.6d. Hele andere koek....
- geen bijzonderheden te melden: onlangs remvloeistof vervangen en APK vernieuwd. Schuif/kanteldak opnieuw laten afstellen omdat deze een keer niet goed sloot.

Update 12/08/2015-110.000km
In juni ben ik met de X5 naar Dortmund gereden om bij ZF de automaat te laten spoelen (in totaal 15 liter prijzige olie). Leuke ervaring en beslist aan te raden. ZF adviseert -in tegenstelling tot BMW Nederland- om de automaat ergens tussen 80-100dkm te laten onderhouden. Met de jaarlijkse vakantie voor de deur niet geaarzeld, hoewel ik geen enkele indicatie heb dat de automaat onvoldoende functioneert.

Het verschil voor/na is heel duidelijk merkbaar. De auto wisselt nu nog verfijnder van verzet. Het geld meer dan waard. Volgens de werkplaatschef, de heer Sagert, waten er geen bijzonderheden ontdekt en staat dit preventieve onderhoud garant voor nog vele probleemloze kilometers met deze voortreffelijke 8-traps automaat.

Voor de apk de achterbanden vervangen. Daarbij loont het te gaan shoppen en uiteraard jezelf af te vragen welke banden gekozen zouden moeten worden. Voor de zomer zitten er Bridgestone onder. Deze banden bevallen goed, maar toch is mijn keuze op Dunlop SP Sport Maxx gevallen. De banden komen per twee in de maat 315/35/20 op ruim €750,00 inclusief montage. Geen koopje, maar zeer comfortabele banden. Benieuwd hoe lang ze mee gaan....

De auto is inmiddels uit de PS-garantie. Nauwelijksnoemenswaardige problemen gehad met de auto. Een lek in de achterverlichting (klep) schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn en is onder garantie verholpen. Het panoramisch dak heeft wel eens kuren, maar het is niet uit te sluiten dat de bezitter daar zelf schuldig aan is doordat hij de sleutel per ongeluk bedient. In ieder geval kan de dealer geen storingen vinden. De automatische achterklep kent hetzelfde euvel: af en toe functioneert hij niet of niet goed (gast half open of half dicht). De storingen schijnen volgens de dealer niet uitleesbaar te zijn en kunnen niet ter plekke worden geconstateerd. Voorlopig voordeel van de twijfel voor de dealer. Ben benieuwd of na verstrijken garantie hier een consistente lijn in te ontdekken is.

Het dagelijks verbruik van de auto is best hoog met gemiddeld 12L/100km. Dat komt omdat meestal korte ritjes worden gereden. Op langere ritten haalt de auto met vakantiebelading (zonder caravan deze keer) een mooi gemiddelde van 10L/100km afgerond. Bij snelheden tussen 100-130kmh zijn bij normalebelading waarden haalbaar die nog lager liggen. Daarbij is een constante snelheid van belang en dat lukt meestal niet op onze drukke Nederlandse wegen.

Normaliter had ik al lang weer omgekeken naar een andere auto. Zo niet nu: dit is echt een auto waar we nog heel lang met veel plezier in kunnen rijden!

Afscheid nemen

  • 125.000 km

Na bijna drie jaar in deze prachtige auto te hebben gereden, gaan we overstag voor een hybride Volvo v60d6. Met 0% bijtelling besparen we ons maandelijks een heleboel geld. Een heel andere rijdynamiek, wel heel comfortabel met alle mogelijke opties. Niet echt te vergelijken met de x5, maar goed: het scheelt dan ook een hoop geld....

Over de bmw niets dan lof. Weinig kosten behalve regulier onderhoud. Olie verversen is een dure grap, banden vervangen idem dito (20 inch breedste). Vanwege het enorme koppel leg je regelmatig nieuw rubber, ondanks winter en zomerset. Dat hoort bij een dergelijke auto. En daar krab je je af en toe over achter je oren.

Heb nog nooit zo'n fantastische auto gereden: comfortabel, krachtig, zijdezachte 8-traps ze automaat, lekkere hoge zit, moeiteloos lange afstanden afleggen, zeer overzichtelijke cockpit met intuïtieve bediening (zowel ideale als hendels aan stuur). Geweldige navigatie, head up display, niveau regeling achter. We gaan hem missen....

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.