BMW X5 3.0d High Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X5 3.0d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 151.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De BMW X5 is een van de best verkochte SUV in zijn segment...en dat succes heeft natuurlijk een bijzondere reden want deze is gemaakt door een expert in het maken van ’rijdersauto’s’ en niet ontwikkelt voor het ruige terrein-werk...
Nu hebben wij lange tijd met een BMW 523i gereden, ook een geweldige auto, maar kwam voor ons toch op enkele punten te kort: Het trekken van de boot.
...en ruimte speelde ook een rol, meer voor mijn vrouw dan voor mij...
Met een BMW X5 de modder induiken voelt een beetje als met je driedelige, donkergrijze kostuum en je net gepoetste Van Bommels naar een "open-veld"feestje gaan: ’n tikkeltje overdressed voor ’t smerige werk.
Voor ons dus niet het aankoop-argument....
Wij zochten dus een ideale trekkersauto voor de boot, vakantie en het gezin
Dus zonder blikken of blozen op het gladde, schone asfalt en laat en dat moois vrijwillig uit de modderpoel. Maar ja, dat is een emotionele beslissing. Want dit soort auto’s kan heus wel wat. De terrein-capaciteiten van een X5 zijn namelijk heel behoorlijk. Al kent de X5 (zijn) beperkingen, hij (of zij natuurlijk...)heeft geen lage gearing voor het echte werk en de standaard banden zijn ideaal voor op het asfalt, maar volstrekt ongeschikt voor het terrein.
En als je een voorbeeld wilt horen van hoe mooi een dieselmotor kan lopen, luister een keer naar zo’n diesel-BMW. Hij heeft een lekkere roffel en de geluidstechnici hebben er ook nog een tof klinkend uitlaatsysteem aan gekoppeld, waardoor zelfs de meest verbitterde dieselhater om gaat: dit zou een benzinemotor kunnen zijn.
Zo staat een vervangingsdemper (2 suks dus, links en rechts) van EPS hoog op het lijstje om eea nog (visueel en geluidtechnisch) mooier te maken.
Je voelt niet dat je met zo’n grote bak onderweg bent. Hij voelt als een gewone 5-serie.’ Hij stuurt licht en precies en van overhellen of deinen is nauwelijks sprake. Mede door de luchtvering waarmee deze auto is uitgerust. Je kunt ’m zelfs flink op z’n staart trappen, en zelfs sportief een bocht in jagen maar van z’n stuk krijg je ’m niet. Het onderstel is toonaangevend.
Hij rijdt uitstekend, heeft een geweldige motor en een 6-bak automaat, en is fantastisch afgewerkt.
Zo hebben wiuj voor de vakantie nog enkel details veranderd, natuurlijk voor de kinderen...:
- ramen laten tinten, dwz fe voorportieren zijn net binnen de norm en de ramen vanaf de "B-style" zijn duidelijk donkerder.
- (afneembare) trekhaak, handiger om de boot mee tenemen...
- Nieren vervangen voor Titanium gekleurde nieren a la V8 modellen.
Update: 17-8-2008
Heb net de angel eyes laten upgraden, waardoor ook deze nu een Xenon uistraling hebben ipv die "gele" gloed. Staat een stuk mooier!
En omdat ik ook binnen in de auto iets wilde veranderen, net als in de 5 serie, heb ik ook hier de tachoringen laten veranderen (lees: aanbrengen) in aluminium. Erg fraai. Zeker icm de verlichting aan ....
Nu nog op zoek naar een dealer wie mij de velgen & banden "leuk" kan aanbieden...
Ja, "20 inch met iets bredere banden...
PROBLEMEN
Geen problemen tot op heden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.