BMW X1 xDrive25e (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 xDrive25e |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
KM-stand laatst | 14.000 km |
Eerste BMW
- 14.000 km
Al voor lange tijd lees ik met regelmaat reviews op dit medium, over uiteenlopende auto's puur uit interesse.
Nu dus toch zelf ook mijn eerste review plaatsen, want er staan er niet zo veel van de X1-25e
eind 2024 mocht ik van mijn huidige werkgever een andere auto uitzoeken, zo gezegd zo gedaan.
Mijn wensen waren een wat hogere auto i.v.m. zicht in het verkeer, vind ik prettig.
goede stoelen (verwarmd), vlot met invoegen e.d. en liefst lekker luxe aangekleed, wie wil dat niet?
aan aantal auto's passeerde de revue waarna mijn werkgever kwam met deze X1 die als demo was gebruikt bij Bergwerff BMW te Gorinchem.
Het betreft een BMW X1 (U11) met Msport pakket en wat andere extra's. dit betekend een dikke M-stuurwiel (niet verwarmd) Msport bumpers en sportstoelen (deze wel verwarmd) een aantal foto's zijn nog van de website van de dealer.
Mijn eerste ervaring met de BMW.
Nadat het papierwerk net voor de kerst 2024 rond was kon ik de wagen ophalen. Dit is allemaal zeer netjes gegaan, auto is nog gepoetst op de dag van ophalen.
Toen ik hem de eerste keer zag staan was het toch wel een erg mooi dikke wagen, voorheen alleen in standaard leasebakken gereden! dit is toch wel weer een andere klasse, alles voelt en ziet er net weer wat beter uit.
Er stond rond de 8000km op maar dat was aan niks te zien, als nieuw!
De bediening van alles gaat vrij intuïtief het koppelen van de app was even rommelen maar werkt nu perfect, digitale autosleutel in de Apple wallet bijv. werkt erg fijn, geen omkijken meer naar.
Het rijden.
Het is ook mijn eerste auto met een stekker, dat is wel even wennen. Bewust geen volledig elektrische genomen omdat er thuis geen oprit is en dan ben aangewezen op publieke palen. ook is het voor de werkgever dan niet interessant want opladen langs de weg is bijna net zo duur als benzine tanken aan de pomp.
Het volledig opladen van de accu duurt ongeveer 2 a 3 uur, aan een laadpaal. Dit doe ik meestal bij kantoor.
Het beste zorg je er wel voor dat de accu nooit leeg raakt, je kan in de rijmodus zeggen dat hij de brandstofmotor moet gebruiken met de electo als extra ondersteuning. zodat je nooit met een lege accu staat. Is de accu leeg rijdt het minder fijn, geen duw van achteren en voorverwarmen van de auto werkt dan niet, dat is in de winter niet prettig (toch de ruiten krabben)
Het is een X-drive 25e dat houd in dat er op de achteras een elektromotor zit met 109 pk en voorin een 3-cilinder 1.5 met 136pk, totaal 245pk aan systeemvermogen. in de prakrijk is het in sport echt een vlotte auto, aangezien de elektromotor achter zit schiet je van z'n plek zonder dat de wielen doorslippen, wat met een enkel voorwiel aangedreven auto nog wel voorkomt.
Ook het rijden ervaar ik als zeer prettig, het gebogen scherm is goed afleesbaar, menu is even wennen en leren waar alles zit, maar heb je eenmaal je instellingen gezet zoals je dat prettig vind kom je daar weinig meer is mijn ervaring. Temperatuur en stoelverwarming gaan via het scherm maar staan altijd onderaan en dus beschikbaar.
Op het stuur zitten nog normale knoppen, waarmee je alle functies tijdens het rijden bediend zoals de radio, cruise control e.d.
Ook de adaptieve cruise control werkt goed, afstand is eigenlijk net te groot tot voorligger zoals eigenlijk bij elk merk. er kan dan net iemand tussen waardoor de auto gaat afremmen om weer voldoende afstand te houden.
Het stuur heeft een touch sensor, dat houd in dat je je handen op het stuur moet houden met het rijden, je hartslag wordt gevoeld oid.
Het verbruik.
Ik probeer het verbruik een beetje inzichtelijk te houden, dit kan via de app trouwens perfect worden nagezien.
Op louter electra kom je zo'n 50 tot 60 kilometer ver, heb je een route die meer kilometers is zet hij de electro motor zo efficient mogelijk in gedurende de rit. bij aankomst is de accu dan wel zo goed als leeg.
Mijn laatste rit van 50km kwam uit op 2,4 L/100km + een stroomverbruik van 16,5 kWh/100km gecombineerd.
hierbij 60% van de accu gebruikt.
Een eerdere rit vanuit Limburg naar Utrecht (128km) was het verbruik 3 L/100 + 10,3 kWh/100 gecombineerd
Of dit allemaal zuinig of niet is vergeleken met andere hybride wagens zou ik niet weten.
Is de accu leeg en je bent aangewezen op alleen de 1.5 3-cilinder dan is het verbruik uiteraard een stuk hoger tussen de 7a9 L/100, zoals met alle hybride's is het om zuinig met benzine om te gaan wel nodig om de accu vol te hebben. Of dat ook goedkoper is dan rijden op alleen benzine hangt denk af van waar je laad en tankt.
Over het algemeen is publieke stroom net zo duur als benzine per kilometer.
Tot slot.
Heb nu ongeveer 6000km gereden in de X1 en geen moment spijt van de keuze. hij zit voortreffelijk is erg stil zeker vergeleken mij mijn diesel hiervoor. tot op heden 1x ruzie met de radio gehad, deze kon geen station meer vinden, een reset van de iDrive loste dit op.
Hoop dat mensen wat aan dit verslag hebben en zal proberen na verloop van tijd een aanvulling te geven.
ps. voor mij dan ook echt freude am fahren
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.