AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW X1 xDrive25e (2021)

autoreview

BMW X1 xDrive25e (2021)

Signalement

UitvoeringX1 xDrive25e
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf88.691 km
KM-stand laatst93.411 km
Lezerswaardering: 52%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 1600km

  • 90.357 km

Ben na 10 jaar rijden in de Toyota Verso naar deze BMW X1 xdrive25e overgestapt.
Mooie auto van binnen en buiten. Lengte nagenoeg gelijk, 2cm lager dan de Toyota, wel breder. De binnenruimte is duidelijk minder dan de Toyota en ook de praktische opbergruimte van de Toyota ga ik missen.
De auto rijdt lekker, stil, maar geluid bij nat weer is beter hoorbaar dan in de Verso, geluid van opspattend water lijkt via de wielkasten doorgegeven te worden. Wegligging is goed alleen wel wennen. Voor de mensen achterin wat stug geveerd. Bestuurdersstoel goed verstelbaar, instap iets lager dan gewend maar de auto is dan ook lager. In deze wintermaand ligt het elektrisch verbruik gemiddeld rond de 35kWh/100km maar heb zelfs een piek van 50kWh gebruik gehad bij gebruik AC, verwarming en ontwaseming. Het zuinigst in deze koudere maand was rond de 28 kWh. Heb ook een tank leeg gereden met battery save. Dan heb ik in deze koudere maand een verbruik van 1 l voor 10,9km. Dat is in stadsverkeer gecombineerd met 80 wegen op winterbanden. Ik hoop dat de warme maanden voordeliger worden in gebruik want anders is het verbruik behoorlijk hoog. Ik stekker niet meer bij de openbare laadpalen (gemiddeld 56 cent), dan ben ik in deze koude maanden duurder uit dan op benzine. Dus stekkeren met zonnepanelen en/of eigen goedkopere stroomtarief. Ga nog testen hoe de kosten zijn als ik de auto als niet plugin rijdt. Kom nu uit op 15 euro per 100km in de wintermaanden, met de Verso was dat 13,60 euro per 100km, gerekend naar het jaar gemiddelde.
De actieradius, als je een lange rit bij deze temperaturen rijdt, zal niet boven de 400km komen. Dat is beduidend minder dan de Verso waar ik 500 tot 660km reed. De auto heeft duidelijk meer vermogen dan de Verso als hij in hybride vorm rijdt, bij een inhaal actie of versnelling is dat wel prettig!

Rijden op "mild hybride"

  • 90.806 km

Dit keer een tank gereden op "mild hybride" stand. Dus niet aan de stekker. Voornamelijk Eco Pro modus en batterij laden via "regeneratie".
Veel korte afstanden gereden maar ook stuk snelweg, b-wegen en stadsverkeer. Temperatuur 0-10 graden. Dus wel AC, en verwarming moeten gebruiken maar zo weinig mogelijk.
Ik kom op een gemiddelde van 1 op 11,15, dat had ik toch wat zuiniger verwacht. De vorige tank met "battery save" stand haalde ik ook 1 op 11,2. Dus vraag me af hoeveel de regenratie oplevert want ook in Battery save modus rijdt de auto de eerste 50m op de battery. In mild hybride echter ook bij constante lage snelheid als de batterij enigszins is opgeladen.
Het gewicht van de auto is denk ik merkbaar in het gebruik, maar ook tijdens het remmen verneem je dat het een zware auto is. Bij het iets vlotter nemen van een rotonde begon hij ook wat te glijden, ook daar dus duidelijk dat de 250 kg meer dan de Verso wel voelbaar is.
De ontwaseming is slecht, zeker als ik het vergelijk met de Verso, bij vochtig koud weer krijgt de ontwaseming de ruit moeilijk droog met AC aan en voorruit ontwaseming was die na 5-10 min nog niet goed droog. In het midden van de ruit lukt het nog wel want daar zit de lucht uitlaat maar mijn zicht is niet in het midden van de ruit.
Op de snelweg bij 130km rijdt de auto erg lekker, fijner nog dan de Verso. Bij droog weer ook rustiger, helaas bij nat weer veel opspattend water geluid dus duidelijk minder rustig.

Electrisch in de winter

  • 92.052 km

Afgelopen weken het electrisch verbruik bijgehouden. Dus hoeveel km ik werkelijk rij op de batterij.
De temperatuur was laag deze weken varieerend van -2 tot +4 graden. Dat zal het gebruik fors opschroeven.
De score in het begin: 42,1 kWh ; 33,3kWh ; 56 kWh ; 37 kWh ; 34,1 kWh ; 43,6 kWh.
Komt neer op 41kWh/100km gemiddeld over de afgelopen 120km gereden. Als ik aan de laadpaal zou laden zou dat minimaal 21,73 euro kosten per 100km(53 cent per kWh). Benzine zou me 17,03 euro kosten per 100k. (bij 1,908 per liter, ik tank momenteel voor 1,849).
Heb nog wat langer doorgetest. Over de afgelopen 453km kom ik op 38,1 kWh/100km. Dat is ongeveer het dubbele (175%) tov een full electric. Ik had al wat artikelen gelezen over hybride het slechtste van beide werelden. Het lijkt er idd op dat zowel het elektrische deel als het benzine deel duidelijk minder zuinig zijn dan van de niet hybrides.
Omdat ik het verbruik toch wel erg hoog vond ben ik blijven zoeken waar dat in kan zitten. Ik denk dat ik het heb gevonden, het standje "auto" voor het binnenklimaat lijkt de energievreter. Ik had al wel steevast de AC uit en temp op 18 graden en fan op lage stand.
Nu dus "auto" uit en over de afgelopen ritten kom ik op een gemiddelde van 30 kWh/100km over de laatste 310km. Dat is ongeveer 20% beter dan die 38,1 maar nog steeds redelijk hoog tov een BEV.
Heb ook getest met navigatie naar werk en terug en dan de Ecopro modus aan. Dan probeert hij in te schatten wanneer er elektrisch en wanneer op benzine wordt gereden. De afstand was te groot, op de terug weg was de batterij leeg en dus op benzine gereden. Het werkt wel grappig maar helaas wordt er volgens mij niet voldoende gekeken naar de resterende km op de accu en andere mogelijkheden om dit goed te laten werken. Zelfde test gedaan waarbij ook snelweg was en dan schakelt hij meteen over op benzine en was ik weer thuis met nog 1 km in de batterij. Dat was een mooie poging, maar ik had het toch iets geavanceerder verwacht.
Oja, het klimatiseren als de auto flink bevroren is is wel fijn. Maar doe het wel aan de stekker, 2kWh van een accu van 9kWh is anders wel een flink percentage en blijft er nagenoeg geen actieradius over op de accu. Trekt ook flink stroom, bij klimatiseren aan een 9A lader trekt hij nog steeds de batterij wat leeg.

Waar ik niet aan kan wennen is de
Adaptive Cruisecontrol. Ik reed veel op cruisecontrol. Deze remt me te snel, werkt niet bij mist en laagstaande zon. Ik kan het adaptieve gelukkig uitzetten, maar niet standaard uit. Dus telkens uitzetten. Is niet specifiek voor de BMW lijkt me. Adaptief werkt niet voor mij.

Eerste 5 maanden, 5000km, winter

  • 93.411 km

De eerste 5 maanden en 5000km zitten erop. Toen ik de auto kocht had ik de iigv volgende criteria: Een hoge instap want de afgelopen 10 jaar is dat goed bevallen. Kofferruimte minstens net zo ruim als de huidige auto want die ruimte heb ik regelmatig nodig vanwege hobbies. Gebruik tussen de 18-20km/l. Minimaal 150pk. Ingebouwde full map navigatie, Cruise Control. Hybride.
Toen kwam deze BMW X1 voorbij, mooie auto om te zien, mooi optie pakket, en alle criteria leken te kloppen.
De eerste rij ervaring is dat de auto lekker stil rijdt, fijne wegligging, ook bij hoge snelheden. Stugger geveerd is dan de vorige en dan met name achterin is dat voor de bijrijders wel merkbaar. Wat ik erg fijn vindt maar niet in de criteria stond is het head up display. Bevalt me erg goed. De stoelen zijn ook prettig, goed instelbaar, ook in de breedte voor de bestuurder. Wat me niet bevalt is de Active Cruise Control, vaak niet te gebruiken bij mist, laagstaande zon, bij omhoog en omlaag gaande wegen. Abrupt remmen omdat de auto in een bocht denkt dat de tegenligger ons zal raken. Te hard afremmen als de voorligger vertraagd. Meerdere keren geschrokken door het remgedrag bij ingeschakelde ACC. Helaas kan ik die niet vast op een "standaard" CC zetten dus vaak uitschakelen van het Active deel helaas. Echt een irritatiepuntje.
Het geluid bij natte wegen is helaas ook wat meer aanwezig dan ik had vermoed, kan ook komen omdat ik tot nu toe alleen op de winterbanden heb gereden dus dat zal de komende periode uitwijzen.
Helaas het criteria van de kofferruimte is niet gehaald, deze blijkt in de praktijk kleiner dan de vorige auto en beladen is aan de krappe kant zoals ik het gebruik.
Het vermogen van 220pk is lekker, althans als de batterij dus voldoende gevuld is. Dan is optrekken leuk ook bij hogere snelheid acceleren is dan fijn. Echter is de batterij leeg dan heb je geen 220pk maar zit je op 125pk en merk je dat de auto bv 350kg zwaarder is dan bv de X1 S18i. Het opschakelen zonder de accu gaat wat abrupt bij lage versnellingen. Wat schokkerig dan ik had verwacht. De app vind ik handig. Veel zaken zijn remote te regelen. In de koude periode is klimatiseren een fijne optie maar doe dat alleen als je nog aan de stroom hangt. Kost je anders 2 tot 2,5kWh en dan ben je een groot deel van je 8,8kWh batterij al kwijt voordat je gaat rijden en dan blijft er maar ongeveer 18km actieradius over.
De cijfers volgens BMW:
Gewicht: 1720kg
Vermogen: 136pk + 95pk elektro
Acceleratie: 0-100 km/h: 7s
Top: 192 km/h hybride / 135 km/h electrisch
Eletrische Range: 50km
Verbruik: 15kWh/100km en 1,8l/100km
Bruto/Netto Accu: 9,7 kWh / 8,8kWh

Mijn verbruik:
Alles is gereden op winterbanden, in de ECOPRO modus (het zuinigste wordt gezegd), zuinig proberen te rijden, zo weinig mogelijk de AC gebruikt.
Ik heb bijgehouden wat het werkelijke elektrische verbruik is en ook de brandstof. Dus gescheiden gemeten en ook het totaal.
Over de afgelopen 5 maanden, de temeperatuuur gemiddeld ongeveer rond de 5 graden (-5 tot 10) dus hoog batterij verbruik.
Elektrisch kom ik gemiddeld op 33kWh/100km, met uitschieters van 55kWh/100km op de korte afstanden, dus even naar de winkel voor boodschappen en terug is erg duur. Dit komt neer op een actieradius elektrisch van 26km in de winter.
Brandstof kom ik gemiddeld op 11,1 km/liter.
Gezamelijk zit ik op 15,3 kWh/100km en 4,22l/100km. Dit komt neer op een kilometerprijs van 13 cent als je thuis laadt. Bij een benzineprijs van 1,92euro komt dat overeen met een volledige brandstofauto die 1 op 14,5 rijdt.
Als je aan de paal laadt komt dat neer op een km prijs van 17 cent en dat is vergelijkbaar met een brandstof auto die 1 op 11,3 km/l rijdt.
Als je kijkt naar de full electric iX1, die zit op een elektrisch verbruik van maximaal 24kWh/l (in de winter, gemiddeld 20kWh) en de s18 staat voor 1 op 14km/l gemiddeld werkelijk verbruik,duidelijk zuiniger dan deze X1.
Kortom het verbruik valt me tegen, nog even afwachten wat de warme dagen gaan brengen maar in de winter kom je niet in de buurt van de opgave door BMW. Het hangt natuurlijk ook nog sterk af van hoe vaak je de auto oplaadt. Ik doe dat bijna dagelijks. Soms zelfs 2 keer op een dag.
De actieradius hangt ook weer van het gebruik af. op vakantie 1 keer tanken en 1 batterijlading is 375km in de winter. In de zomer nog niet bekend maar zal in de buurt van de 420km liggen. Ik was een actieradius van 650km gewend. Bij dagelijks woon werk verkeer en dagelijks stekkeren gaat de actieradius flink omhoog, ik heb
950km gehaald op deze manier.

Conclusie:
Mooie auto, rijdt fijn, headup display erg fijne optie. Vermogen bij geladen batterij prima. Kofferruimte aan de krappe kant, Active Cruis Control werkt vaak niet en irriteert in de manier van ingrijpen. Verbruik valt flink tegen zeker ook je het vergelijkt met de BMW tegenhangers iX1 en s18. De totale actieradius is laag. Op naar de zomerbanden, kijken wat dat oplevert.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE BMW X1

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren