BMW X1 xDrive20i (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | X1 xDrive20i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 100.050 km |
Snelle auto, fijne 4-wielaandrijving, rijdt lekker
- 1.900 km
Na 6 jaar in twee tweedehands BMW X3-'en te hebben gereden, viel ik voor de X1 Orange Edition vanwege de voordelige extra's zoals 4-wielaandrijving, head-up-display, grotere benzinetank, krachtige motor, grotere display van de boordcomputer, betere navigatie, automaat, elektrische achterklep en nog wat meer kleine extra's zoals LED-verlichting en PDC. Tegen meerprijs nam ik elektrische stoelverwarming, elektrisch dak, elektrisch bedienbare sportstoelen met geheugeninstelling en variabele sportsteering erbij.
Het is een erg mooie auto, naar mijn mening bijna netzo mooi als de X3 met 2-liter diesel. Ik moest wel wennen aan de X1 omdat ik gehecht was aan de X3, die ruimer is en groter aanvoelt. Wat mij enigszins ergert is dat de stoelen smaller zijn waardoor het vastklikken van de veiligheidsgordel vervelend is, vooral als je een dikke jas draagt. Bovendien zit het gordelslot te laag, zodat je diep moet tasten naar dat slot. Naar mijn mening hoeft dat niet en zou BMW dit kunnen oplossen door een langere hals van het gordelslot, zoals bijv. de Volkswagen Touran heeft. De ideale zit achter het stuur heb ik nog steeds niet gevonden want ik experimenteer nu ook met de hoogte van de stoel. Hoe hoger de stoel, hoe moeilijker het gordelslot is te bereiken.
De grotere benzinetank zou 61 liter kunnen bevatten, maar ik kwam al tot tenminste 70; opmerkelijk!
De X1 stuurt heerlijk; de variabele sportsteering maakt het sturen nog fijner. Het contactgevoel in het stuur met de weg blijft aanwezig, wat ik niet verwacht had omdat ik altijd dacht dat de besturing gevoellozer zou worden. Het bochtenkarakter is ook heerlijk, de X1 kan veel hebben.
Wat mij opvalt is dat de reminstallatie kan kreunen wanneer de auto bijna stil is komen te staan en bij loslaten van de rem, wat mij tegenvalt want het voelt en klinkt goedkoop. Misschien komt het doordat de remmen moeten inslijten? Ik wacht af.
Het verbruik is ongeveer 1 op 13. Bij rustig rijden is 1 op 15 op de snelweg mogelijk.
Defecten heb ik nog niet gehad. 1 keer lichtte de automatische verkeersbeveiliging een kleine seconde op, tegelijk met een geluidssignaal, terwijl er geen voorligger was die ik te dicht zou volgen. Het is de bedoeling van dat systeem dat het ingrijpt/remt als je te dicht op een voorligger zit
.
Tot zover. Ik zal mijn ervaringen t.g.t. aanvullen.
vervolg X1
- 2.700 km
Afgelopen maand heb ik niet veel gereden. Wel probleemloos. De auto begint te wennen. Dat ging wat moeilijk omdat ik 'm steeds vergelijk met de X3, wat natuurlijk niet helemaal eerlijk is maar wat ik toch deed.
Het benzineverbruik is hoger geworden. De eerste 2000 kilometer reed ik rustig om de motor in te rijden. Ik kwam uit op 1 op 13. Onlangs kwam ik uit op 10,5. De toename komt door vele korte ritjes en doordat ik sneller ben gaan rijden. En misschien is de kou ook van invloed op het gebruik(?)
De head-up-display werkt fijn. Je leest de maximaal toegestane snelheid af, de werkelijke snelheid en ook bepaalde verboden zoals inhaalverboden. Ook de muzieklijst van mijn mp3 verzameling kan ik er een paar seconden op lezen door even aan het knopje op het stuurwiel te draaien. Ik heb 'm op de felste stand gezet want bij gebruik van een zonnebril neemt de zichtbaarheid van de display af.
De USB ingang voor het afspelen van mp3 muziek vanaf een memorystick zit in het bakje onder de armsteun in het midden. De ingang zit half hoog in het bakje, wat niet slim is want als je een lange memorystick gebruikt dan zou die kunnen afbreken of de USB-ingang kunnen beschadigen als je iets in het bakje stopt en de stick te hard aanraakt. Ik heb daarom een hele korte Sandisk memorystick gekocht om het risico van schade uit te sluiten. Deze is zo kort dat je 'm nauwelijks voelt.
Ook heb ik op mijn mobiele telefoon de app BMW Connected geïnstalleerd waarmee ik de volgende info kan aflezen: brandstofniveau, actieradius, of de portieren, ruiten, zonnedak, achterklep en motorkap zijn gesloten, bandenspanning, motorolie, onderhoudstoestand remvloeistof, motorolie, auto-inspectie en autocontrole. Verder kun je de plaats van de auto vinden op een google-map. Ook kan ik met mijn mobieltje de deuren openen en sluiten, ventileren, claxonneren en de koplampen laten flitsen en de bestemming invoeren en over laten brengen naar het navigatiesysteem. Nuttig? Niet zo, wel geinig. Ik denk dat ik bij warm weer alleen de ventilatie zal instellen als ik richting auto loop. Verder kun je met de app een dealer zoeken, BMW pechhulp oproepen, BMW nieuws volgen en de Driver's guide toepassen (ik weet nog niet wat dat is).
De auto heeft ook internet. Er zit een abonnement voor 3 jaar in de aankoopprijs. De mogelijkheden zijn beperkt tot nieuws, buienradar en verkeersinfo, plus info over points of interests en dergelijke. Dus geen volledig internet; daarvoor is een aparte SIM-kaart met abonnement nodig. Ook kan ik praten met iemand die voor mij dingen opzoekt zoals een hotel.
De motor is erg krachtig met zijn 192 pk en zijn redelijk hoog koppel. Ik ben blij 4-wielaandrijving te hebben want ik ken van andere auto's de onprettige ervaring van doorslaande voorwielen bij hoge vermogens en snel optrekken. Soms denk ik zelfs dat het mogelijk is om alle 4 wielen te laten doorslaan.
Mijn vrouw klaagt over de trage verwarming, trager vergeleken met andere auto's. Ik vermoed dat zij gelijk heeft, maar het deert mij niet want de elektrische stoelverwarming compenseert haar bezwaar.
De remmen kreunen op het laatste moment nog steeds wanneer ik al remmend stop en wanneer ik de rem langzaam los laat.
Tot zover maar weer.
Geen defecten, rijdt heerlijk.
- 18.800 km
Ik heb ruim 18.000 km achter de rug in mijn X1 met vierwiel-aandrijving. Twee keer heb ik het kleine probleem gehad dat de elektronica meldde dat de spanning in de banden verschillen toonde en dat ik naar de dealer moest. De eerste keer stelde de dealer te hoge bandenspanningen en verschillen in spanning vast. Na een reset was het opgelost. Vier maanden later kwam er opnieuw een melding en gaf ik de resetopdracht zelf, waarbij bleek dat de banden de correcte, en gelijke spanning hadden. Ik heb geen idee waarom de elektronica de melding gaf.
Ik ben onder de indruk van de wegligging. Afgelopen zomer reed ik in het Sauerlandgebied en merkte ik hoe heerlijk, gemakkelijk en snel de X1 zich in de bochten laat gooien en zich dan lekker gedraagt. Daarbij gebruikte ik soms ook de mogelijkheid om met de hand te schakelen, wat nuttig is bij lange afdalingen want als je met de automaat lange afdalingen maakt, dan wil je voorkomen dat de auto te snel gaat. Door met de hand te schakelen kun je 'm in de versnelling houden die jij kiest.
Het benzineverbruik ligt bij ongeveer 1 op 13,5. Wanneer ik de tank maximaal vul tot ruim 70 liter,kom ik net tot een 1000 km per tankbeurt. Vreemdgenoeg kan ik veel meer liters tanken dan de 61 die BMW aangeeft.
Motorolie heb ik nog niet hoeven bij te vullen. Er zit geen oliepeilstok in de motor. In plaats daarvan gebeurt de oliecontrole elektronisch. De elektronica geeft echter alleen maar aan of er wel of niet voldoende olie in zit; tussenstanden (zoals je kunt zien aan een peilstok) kun je niet vaststellen.
Het kreunen van de remmen komt nog steeds voor wanneer de reminstallatie koud is, maar wel minder. Toch vind ik het kreunen BMW-onwaardig. Mensen kunnen het zelfs buiten horen wanneer ik de garage uitrij en ik heel zachtjes rem om het wegrollen op de schuine oprit te voorkomen.
Tot zover deze review van een tevreden X1 rijder.
Zeer tevreden, geen defecten, nieuwe banden.
- 49.800 km
Inmiddels staat de kilometerstand op bijna 50.000. Nog geen defecten of storingen gehad, wel 2x een electronische melding dat een band bijgepompt moest worden. Ook heeft de X1 een onderhoudsbeurt gehad. Onlangs heb ik 4 nieuwe banden laten monteren, type runflat, merk Bridgestone, 1007 Euro. Duur dus. Het bleek dat de voorste banden versleten waren maar de 2 achterste nog niet. Toch adviseerde de BMW-dealer de achterste banden ook te vernieuwen omdat mijn X1 vierwielaandrijving heeft. Als ik de achterste banden niet zou vervangen dan zou sprake zijn van te grote omtrekverschillen tussen voor en achterwielen waardoor het differentieel kapot zou kunnen gaan. Mijn suggestie om de voor- en achterwielen te verwisselen, werd weggewuifd met het argument dat dat ouderwets is. Ik vind het teleurstellend want runflatbanden zijn extra duur en het is minder duurzaam om banden te vernieuwen die nog redelijk goed zijn. Daarom ga ik het verwisselen toch weer aankaarten bij de volgende beurt.
Bij 100.000 km nog steeds tevreden
- 100.050 km
Inmiddels heb ik de X1 al 7 jaar. Nog steeds tevreden. Onlangs diende zich het eerste defect aan, nl. een kapotte pomp van de ruitenwissertank. Reparatie ongeveer € 220,-.
En even daarna moest de accu vervangen worden want die had het finaal begeven. Het gebeurde natuurlijk juist op een zaterdag, dus het werd een ANWB-wegenwachtkwestie.
Ook alweer een set nieuwe banden aan de voorwielen genomen.
Inmiddels denk ik alwel aan een nieuwe X1 maar sommige dingen daarvan staan mij niet zo aan, vooral het ontbreken van bepaalde fysieke knoppen zoals de airco en de grote ronde knop op de armleuning. Wel denk ik vast te houden aan de vierwiel-aandrijving want die bevalt mij prima.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW X1
Had je deze auto's al gezien?

BMW X1 SDrive18i Centennial High Executive - Navi|Stoelverwarming|
- 2016
- 148.368 km

BMW X1 xDrive20d 191pk PANORAMADAK|TREKHAAK|HEAD-UP|MEMORY|LEDER|DEALER ONDERHOUDEN
- 2015
- 222.815 km

BMW X1 18iA HIGH EXECUTIVE FULL LED | CAMERA | LEDER | NAVI | STOELVERW | CLIMA | CRUISE | LMV
- 2017
- 42.462 km