BMW X1 sDrive20i (2019) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive20i |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 79.000 km |
KM-stand laatst | 85.101 km |
Na een 120i nu een X120i
- 82.001 km
Sinds enige tijd ben ik de blije eigenaar van een mediterraan-blauwe BMW X1 sDrive20i met automaat (7-DCT). Het betreft een lekker op smaak gebrachte High Executive uitvoering, dus prima uitgerust voor een dosis comfort. Deze auto sloot precies aan op mijn wensen, en ik beschouw het daarmee een mazzeltje dat ik zo’n tweedehands in Nederland wist te vinden. Ik had ook nog in Duitsland gezocht, maar dat leverde geen interessante hits op.
Criteria welke voor mij belangrijk waren voor aanschaf: deze kleur (want geen zin in het veel voorkomende zwart, wit of grijs), de 2.0 motor met automaat, Premium Selection vanwege de 24 maanden garantie (en daarmee automatisch niet te oud of teveel kilometers op de teller), sportstoelen met verwarming, achteruitrijcamera, geen opendakkie en geen zwart hemeltje, geen M-sport onderstel, maar wel een afneembare trekhaak en de goodies van (High) Executive. Een fijne uit die laatste categorie: de aanwezige head-up display, blijkt onverwacht echt een meerwaarde.
Hiervoor reed ik ook BMW, namelijk een F20 lci 120i automaat (8-ZF) met achterwielaandrijving, en dat was een heerlijke rijdersauto. Deze X1 heeft dezelfde motor (maar dus met een andere automaat – bevalt overigens uitstekend), stuurt ook prima “ondanks de voorwielaandrijving, haha” maar is meer op comfort gericht dan de 1-serie. Wat mij verder goed bevalt aan de X1 in vergelijking met die 1-serie: de ruimte en instap, ja ik weet het, een no-brainer.
Het verbruik lijkt ook best goed voor zo’n grote bak (tot nu toe tegen de 1:16 aan), waarschijnlijk mede door de zeilfunctie bij gas los – ’t is verbazingwekkend hoe ver de auto dan doorrolt / hoe langzaam de snelheid dan afneemt.
Ook de rijgeluiden afkomstig van motor, banden en wind vallen mij alleszins mee, zelfs bij een snelheid van 190 km/h zoals bij de buren op de Autobahn getest.
Aangezien ik nog maar zo’n 3,000 km ervaring met de X1 heb opgedaan houd ik deze review kort. In de volgende episode zal ik uitgebreider ingaan op hoe ik het rijgedrag en het comfort ervaar na flink wat meer gemaakte kilometers. Tot de volgende!
Wat ervaring rijker
- 85.101 km
Nu ik zo’n 6,000 km met de X1 gereden heb kan ik wel wat ervaringen met jullie delen.
Te beginnen met het RIJGEDRAG: deze auto nodigt uit tot ontspannen / relaxed rijden, dus niet iets wat volgens velen “de gemiddelde BMW-rijder” laat zien. Als ik het rijgedrag vergelijk met mijn vorige 120i dan daagt de X1 je veel minder uit om eens “flink sportief” te rijden.
De X1 is met zijn 192 pk zeker wel pittig en ongemerkt snel, maar alles gaat zo gemakkelijk en rustig dat je je al gauw soepeltjes door het verkeer beweegt en niet de neiging krijgt om nog ff een tandje bij te zetten. Het stuurgedrag is lekker direct en met genoeg gevoel; wil je nog wat meer dan zet je ‘m in de Sportstand, waarbij hij ook nog wat sneller op het gaspedaal reageert.
De auto helt nauwelijks over in de bochten, waardoor je bijv. snelwegafritten best met een bovengemiddelde vaart kan nemen; de sportstoelen houden je daarbij prima op je plek. Ook waggelt de X1 niet, iets waarop ik andere SUVs zoals Mitsubishi wel betrapte. Maar eerlijk is eerlijk: t.o.v. de 120i merk je wel dat de X1 voorwielen één functie meer hebben dan sturen. Het is zeker niet storend in de zin van onprettige aandrijfreacties bij versnellen in een bocht, maar ik ervaar wel een iets ander stuurgevoel dan met die achterwielaandrijver. Maar mensen die een voorwiel-aangedreven auto gewend waren vonden hem juist beter sturen dan hun referenties.
De 7-traps DCT schakelt razendsnel en bijna ongemerkt – in mijn ervaring zeker zo goed als de 8-traps ZF-bak uit die 120i. Toerentallen bij snelwegtempo’s 100-130 km/h zijn ongeveer even laag, dus ik merk niet echt dat de X1 t.o.v. de 120i een versnelling minder heeft. De X1 heeft ook een zeilfunctie: de auto ontkoppelt als je bij rustig rijden het gas los laat, waardoor hij heel ver zonder aandrijving of op de motor remmend doorrolt. Zo gauw je het gas- of rempedaal aanraakt koppelt hij razendsnel en zonder schokken weer aan. Dit zal ongetwijfeld een positief effect op het verbruik hebben. Ik scoor nu 1:16 op basis van daadwerkelijk gereden kilometers en getankte liters, en dat is ondanks het hogere gewicht en grotere frontaal oppervlak toch net zo veel/zo weinig als met die 120i; zal ook wel te maken hebben met meer relaxed (X1) versus meer sportief (1-serie) rijden.
De X1 is ook best stil, zeker op constante snelwegsnelheid. Bij regen hoor je wel wat meer bandengeluiden dan bij de 120i, maar ik ervaar dat zeker niet als storend. Nu ik er een zomerset (Bridgestone Turanza T005) op heb gelegd vind ik de X1 bij lente-temperaturen veel fijner rijden dan op de Continental AllSeasonContact (waar de auto bij aflevering in januari op stond, waarschijnlijk besloten door de enige vorige eigenaar). Bij temperaturen van zo’n 15 ⁰C begon de auto op deze allseasons vanaf 100 km/h namelijk wat te trillen; opnieuw balanceren hielp niet – geen wonder, want er was geen noemenswaardige onbalans aangetroffen. Een review van een andere X1-rijder (ook een F48 sDrive 20i) met exact dezelfde allseasons beschreef precies hetzelfde fenomeen, dus wie weet zit daar toch wel een dingetje voor deze auto-bandcombinatie … In de wintermaanden -dus bij veel lagere temperaturen- had ik geen klachten over die allseasons, ook niet bij hoge snelheden in Germanistan. De volgende winterperiode zal ik deze set nog eens uitproberen, want die allseasons banden zijn nog vrij nieuw en hebben haast geen profielslijtage. Overigens hanteert BMW een stermarkering voor banden die door de fabrikant (met name Bridgestone en Michelin) op de BMW zijn afgestemd; volgens de BMW website heeft BMW geen allseasons gehomologeerd …
Wat betreft COMFORT: deze X1 heeft het High Executive pakket en Connected Drive, waardoor er een aantal comfort-verhogende goodies op zitten. En verder heeft de vorige eigenaar er nog wat kleinigheden aan toegevoegd. Zoals in mijn eerste bijdrage beschreven is de head-up display een aangename verrassing. Je hebt werkelijk alle belangrijke informatie recht voor je snufferd in kleur op de voorruit geprojecteerd: actuele en toegestane snelheid, navigatie-informatie, cruisecontrol instelling, eventuele verkeerswaarschuwingen, etc. De lichtsterkte van de projectie past zich automatisch aan als je bijv. tegen de zon in rijdt, een tunnel induikt, etc. zodat die nooit te helder of te zwak is – heel fijn!
Het iDrive 6-systeem werkt prima en snel genoeg voor mij (geldt ook voor de BMW app), de HiFi geluidsinstallatie met 7 speakers geeft mij wat ik in een rijdende auto verwacht (echt lekker muziek luisteren doe ik thuis wel, zonder bijgeluiden van de auto zelf of van omringend verkeer), zo ook het klassiek-ogende dashboard – ik ben geen fan van overmatig gestileerde digitale “klokken”, zeker niet als de toerenteller ook nog zo nodig contra-intuïtief tegen de gebruikelijke richting in moet draaien. Oh ja, en de iDrive-knop: nog steeds heerlijk, en veel fijner dan al rijdend met je vinger het juiste menu-item op het brede touch screen proberen aan te clicken.
De navigatie met verkeerswaarschuwingen (zoals voorwerpen op de rijbaan, defect voertuig) werkt feilloos, zeker met de Real Time Traffic Info en kaartupdates, en is op het scherm goed overzichtelijk. Ergonomie is iets wat BMW naar mijn mening altijd al goed voor elkaar had, en dat geldt ook voor deze X1. Je grijpt niet gauw mis want de knoppen zitten op de plek waar je ze verwacht, en er zijn genoeg knoppen om iets snel te kunnen bedienen / veranderen. Ik vind het veel fijner om bijv. klimaatregeling en stoelverwarming ouderwets met knoppen te kunnen bedienen i.p.v. nieuwerwets via menu’s.
De LED (sfeer-)verlichting in de auto en bij de portiergrepen geeft een luxe gevoel. De auto heeft volledige LED verlichting aan voor- en achterzijde, dus niet hier en daar toch nog een gloeilampje voor richtingaanwijzers of remlichten – wel zo netjes voor een kar van ruim €50k! Wat voor mij niet had gehoeven: lichtprojectie van een X1-logo op straat naast het linker voorportier – alsof ik zo kort van geheugen zou zijn dat ik niet meer weet dat ik in een X1 stap haha.
De verwarmbare sportstoelen zitten als gegoten, en je kan ze ook nog best wel laag zetten voor zo’n hoge auto zodat je niet het “op de bok” gevoel hebt. Er zit in deze X1 weliswaar geen verstelbare lendesteun in, maar die gebruikte ik in m’n vorige 120i eigenlijk ook niet. De uitschuifbare ondersteuning van bovenbenen is en blijft een fijne aanvulling om een goede zitpositie te krijgen, waardoor je urenlang lekker zit zonder last van rug, zitvlees of pootjes te krijgen. Dit is mijn eerste auto met lederen bekleding; gelukkig is het niet zo glad als ik verwachtte, want ik schuif niet alle kanten op bij wat enthousiaster sturen. Losse spullen op de achterbank gaan dan overigens wel snel heen en weer glijden. Ik had ook verwacht dat in de winter de lederen zitting tamelijk lang koud aan de kont zou voelen, maar dat viel alleszins mee, mede omdat de stoelverwarming best snel werkt. Of het leder klef-warm wordt in de zomer zal nog moeten blijken; wie weet helpt het iets dat het leder geperforeerd is.
De antibutspiepers rondom plus achtercamera werken uitstekend; het maakt parkeren een stukkie gemakkelijker. En dat is ook wel zo prettig, omdat je door de wat hoger geplaatste achterruit natuurlijk niet kan zien welke obstakels er direct achter de auto op een kusje liggen te wachten.
De achterklep opent en sluit elektrisch, da’s wel grappig maar geen must have voor mij. Je moet alsnog op een knopje duwen (op de achterklep of op de autosleutel) om de vijfde deur te openen, dus als je beide handen vol met spullen hebt schiet je er nog niet zo veel mee op. De bagageruimte is inderdaad een ruimte: daar kan echt veel in, en er zit ook nog een flinke bak ruimte onder de bodem! De achterbank is neerklapbaar in 40-20-40 delen, wat ik een stuk handiger vind dan 60-40 verdeling zoals in mijn vorige auto.
Wat ik jammer vind: deze X1 heeft geen automatisch dimmende binnenspiegel en geen inklapbare / kantelbare buitenspiegels. Dat zijn hele praktische zaken die ik eigenlijk wel als standaard verwacht had (zat ook op mijn 1-serie) maar die de vorige eigenaar kennelijk niet nodig achtte of vergeten had aan te vinken.
Waar ik heel blij van wordt, en wat voor mij ook een reden was om niet een heel jonge tweedehands X1 te kiezen: de beruchte / irritante rijhulpen zitten hier niet op. Dus vooral: geen ingrepen als de auto om een of andere onverklaarbare reden het beter denkt te weten. Er is wel verkeersbord-herkenning, maar de auto piept niet en grijpt ook niet in als je te hard rijdt – en dat is maar goed ook, want zo nu en dan zit hij er toch behoorlijk naast (zeker in geval van onderborden zoals “bij regen”, of bij snelheidsborden op een dichtbij gelegen parallelrijbaan). Binnen de lijntjes blijven kan ik zelf wel, en hier in mijn woonomgeving zijn er nogal wat “afwijkende belijningen” en dus voldoende gelegenheden om zo’n lane assist flink over de emmer te jagen. De auto herkent en waarschuwt voor een mogelijke kop-staart aanrijding; of hij ook daadwerkelijk ingrijpt heb ik nog niet ervaren en ook niet uitgeprobeerd 😊. Ook heeft deze X1 gewone cruisecontrol, geen adaptieve – dat vind ik ook helemaal prima want ik zit niet te wachten op herhaaldelijk vertragen/versnellen vanwege tussenpiepend verkeer.
Hopelijk hebben jullie nu een beeld van de X1 en hoe ik ‘m ervaar. Tot de volgende update!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.