BMW X1 sDrive20i (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | X1 sDrive20i |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 2.500 km |
KM-stand laatst | 107.000 km |
De eerste ervaring
- 2.500 km
Na 6 jaar afscheid genomen van twee Mazda's. Een CX5 en daarna een 6 sportbreak. ( Samen 230000 km en nieuw aangeschaft ) Prima auto's met een grote betrouwbaarheid.
Ofschoon Mazda me echt beviel en me bekoorde, heb ik de overstap gemaakt naar BMW. Waarom? Omdat ik altijd een keer BMW wilde rijden.
Na veel gezoek op internet ben ik terecht gekomen bij een BMW X1, S-drive 2.0. ( Demo uitvoering en 1 maand oud ) De uitvoering : high executive, M-pakket, panorama dak, 19 inch velgen met runflat banden, pack parkeren, pack multimedia, DAB+, zwart lederen interieur, connected drive en elektrisch bedienbare achterklep.
Na de aflevering, uitgebreid de tijd voor genomen, voor het eerst de weg op.
De zit: je zit erg goed in de sportstoelen (aanrader), stoelen sluiten goed aan op je lichaam en je kunt de wangen van de rugleuning naar je eigen believen opblazen zodat je nog meer zijdelingse steun krijgt. Daarbij zijn de stoelen prima te verstellen en vind je zeker een goede zit. Ook achterin is er voldoende ruimte. Met mijn 1.87 mtr kan ik nog achter mezelf zitten. Hoofdruimte is geen probleem. Ondanks het panoramadak ( ook een aanrader ) zit ik nooit met mijn kruin tegen het dak van de auto. De kofferruimte is voldoende. een grote ruimte onder de afdekking is aanwezig, zodat je ook spullen kunt "verstoppen".
De bediening: ofschoon de auto veel, heel veel, instelmogelijkheden kent en beschikt over veel knopjes, is de bediening erg gebruiksvriendelijk. De grote i-drive knop is het centrum van (bijna) alle instellingen. Kost je wel even om alle mogelijkheden onder de knie te krijgen, maar de meest voorkomende handelingen, verricht je al na één keer oefenen. Navigatie en telefoon reageren razendsnel op je commando's. Navigatie is trouwens van een geweldige kwaliteit. Erg duidelijk, erg snel en gemakkelijk in te stellen. Veel mogelijkheden ook wat betreft apps die je kunt programmeren op je display. Daarnaast kun je te allen tijde zien hoe de status van je auto is. Bandenspanning, bandentemperatuur, oliepeil, temperatuur van de motor, koppel en vermogen is oproepbaar. Via het stuur kun je ook diverse commando's versturen. Radio ( volume en zender ), cruise control, spraakbesturing ( werkt erg goed en heeft erg veel mogelijkheden. Gewoon uitproberen ) en telefoonbediening.
Ergonomisch zit het allemaal goed in elkaar bij de BMW.
Het rijden: tja, daar draait het allemaal om. En wat een beleving voor een niet BMW kenner. Heerlijke motor ( 2.0 i met 192 pk en 280 NM over een breed toerenbereik en beschikbaar vanaf 1350 rpm) Motor is stil en pakt snel en gelijkmatig op. Je kunt rustig wegrijden of even een sprint inzetten, in beide gevallen verloopt de vermogensopbouw geleidelijk. De tussensprint, van 80 naar 130 gaat met zoveel gemak en zo snel dat inhalen een fluitje van een cent wordt. De steptronic ( 7 traps ) helpt hierbij.
Wat me verder opvalt is dat de auto erg scherp stuurt, een strak weggedrag vertoont en nauwelijks overhelt in bochten ( stabilisatorstangen aanwezig ) . Wel is de auto hard geveerd. Komt door enerzijds M-pakket en de runflat banden en anderzijds door de 19 inch velgen.
De auto kent drie rijstanden. Eco-comfort en sport. In de laatste stand wordt het volle vermogen van de auto aangesproken. Hogere toerentallen, snellere respons op gaspedaal en een scherper stuurgedrag. Eco is bedoeld om zo economisch mogelijk te rijden.
Op dit moment heb ik de nodige km reeds achter me. Het verbruik ligt rond de 15 km per liter. Niet slecht, gezien het uitproberen en de leeftijd van de auto.
Tot op dit moment geen negatieve ervaringen met de auto. Op naar de volgende update.
De eerste 40,000 km
- 40.000 km
De eerste update heeft even op zich laten wachten. Graag wilde ik eerst wat km's hebben gereden.
Even een reactie op de vraag van de eerste reactie op mijn review. De BMW die ik nu rijd, heeft een 7 traps automaat met dubbele koppeling. Van de dealer begreep ik dat de S uitvoering een 7 traps bak heeft en de X drive een 8 traps bak.
Reactie op de opmerking van de tweede review: klopt. Een achterwiel aangedreven BMW is echt genieten. Echter dat kent deze X1 niet. Het is inderdaad zo als je alle paarden loslaat, er wel zeker acties in het stuur voelbaar zijn. Goed vastgrijpen en -houden is het devies dan.
Nu over naar de ervaringen met de X1 tot nu toe.
Het is en blijft een genot om met de auto op pad te gaan. De rust en het gemak om met deze auto te rijden, is nog altijd en feestje.
Intussen wel ontdekt dat de spraakgestuurde opdrachten die je de auto kunt geven, erg uitgebeid zijn. Bijna elke opdracht is middels spraak in te voeren. Daarnaast werkt het systeem erg snel.
De 19 inch wielen en de run-flat banden hebben wel hun invloed op het comfort van de auto. Auto is best stug geveerd en je voelt het wegdek goed onder je, vooral als het wegdek minder strak is. Aan de andere kant zorgen velgen en banden wel voor een erg goede wegligging. De keuze comfort of wegligging is persoonlijk in deze lijkt me. Mijn keuze zou meer vallen op comfort..achteraf bezien.
Het verbruik ligt bij mij op 16 km per liter gemiddeld. Soms zuiniger, maar dan moet je niet boven de 110 km p/u komen. Bij rustig en anticiperend rijden is 20 km per liter haalbaar. Bij wat steviger gebruik van het gaspedaal, is een mooie 14 km per liter nog steeds haalbaar. Alleszins acceptabel.
Bij 30000 km de eerste beurt gehad. Geen bijzonderheden. Had ik ook niet verwacht omdat de auto geen indicatie voor een storing had gegeven.
Eén kritiekpuntje: je hebt geen oliepeilstok. Om oliepeil te weten te komen, ben je afhankelijk van de elektronica in één van de displays of je moet op een vlakke ondergrond een warme motor enkele minuten laten draaien om de echte oliestand te weten te komen. Een peilstok werkt toch sneller en accurater is mijn mening.
Op naar de volgende 20000 km. Ben ik weer terug voor een verslag van de eerste grote onderhoudsbeurt.
Excuus voor het late vervolg op de ervaringen,
- 107.000 km
47.000m km te laat voor de beloofde review bij 60.000 km.
Aan de andere kant, geen opvallende zaken voorgevallen. Beter gezegd geen opvallende zaken gekend.
60.000 km Inspectiebeurt gaf geen bijzonderheden.
De auto rijdt nog steeds als een zonnetje. Verbruik ligt bij rustig rijden en veel anticiperen tussen 1 op 17 tot zelfs 1 op 20. Snelweg km voornamelijk. Bij normaal tot wat steviger rijden is nog steeds een nette 1 op 14 haalbaar.
Ruim voor einde van de garantieperiode werd ik door de dealer benaderd om een garantie inspectie uit te voeren. Nette actie vind ik, niet elke dealer of merk kent deze service. Tijdens de inspectie werd een X1 probleem geconstateerd ( een ophangpuntrubber) wat niet meer goed was. Euvel verholpen onder garantie. Tevens werd geconstateerd dat de remblokken achter aan vervanging toe waren. Werden ook direct vervangen. Na ruim een uur, kon ik weer huiswaarts met een gewassen auto.
Inmiddels 107.000 km gereden met de auto. Over, volgens de boordcomputer 19.000 km , komt de 120.000 km beurt in beeld.
Vorige week voor de tweede keer de voorbanden vervangen en voor de eerste keer de achterbanden. Kostbaar "grapje" de runflatbanden van Dunlop. Prima band, maar of ik de volgende keer weer voor de optie runflat zou kiezen, is nog maar de vraag. Comfort, vooral op klinkerwegen, is toch wel veel minder dan bij een normale band met een wat soepelere zijwang.
De remblokken voor zijn nog steeds voldoende van dikte aldus de dealer. Halen de 126.000 km zeker.
Al met al nog steeds erg tevreden met de auto. Technisch geen problemen, heerlijke motor met voldoende vermogen als je het vermogen nodig hebt, en goede en hoge zit, prima zicht rondom en voldoende ruim voor mij en de vakantiespullen voor twee.
Op naar de 126.000 km inspectie. Ben benieuwd of deze verrassingen met zich mee gaat brengen. Tot op heden niets dan goeds over de auto.
Intussen wel aan het oriënteren op de opvolger van de X1. Wellicht de nieuwe X1 die volgend jaar het levenslicht gaat zien. Geen hybride, een 3 cilinder in een BMW...... Misschien de X1 met één van de laatste verbrandingsmotor ( Europa wil geheel van deze vertrouwde motor af ) of toch overstappen naar elektrische aandrijving. Of een ander merk? Gezien de prijs van de BMW ook een mogelijkheid. We gaan het zien. Maar eerst nog wat plezier beleven met de huidige X1. En gezien mijn ervaringen, gaat dat zeker goedkomen.
Tot de volgende update.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.