BMW X1 sDrive18i (2018)

autoreview

BMW X1 sDrive18i (2018)

Signalement

UitvoeringX1 sDrive18i
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst55.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onderschat deze niet!

  • 55.000 km

Situatie in 2018 (selectie proces)
Ikzelf rij al jaren een Privé BMW. Echter in 2018 kon ik een lease auto kiezen.
Op dat moment reed ik een BMW individual e91 LCI 320dA 184pk uit 2010.

BMW was volgens leasebeleid niet mogelijk, dus heb ik allerlei auto bekeken. Het waren geen slechte auto’s, Maar ik had nergens een “klik” mee en Stapte iedere keer weer met een smile terug in mijn privé 3 serie e91….

Bij het navragen bleek er geen goede reden voor het niet leasen van een BMW en is de BMW toegevoegd in het beleid. Het moest wel een benzine zijn met een max gram aan Co2. Zoals de rest.

Nu werd het toch wel wat leuker en ik ging direct naar de 320iA Touring kijken (uitloopmodel)
Voor het leasebudget kwam ik terecht bij een zwarte full option, M-uitgevoerd, 192PK automaat. (gezien het uitloopmodel ook vol gedouwd met kortingen en extra’s) Een waardige opvolger voor de e91 dacht ik zo.

Echter mijn vrouw gaf aan na 10 jaar zwarte 3 series het tijd was voor iets anders… hmmm
dus naar de 2 serie gekeken. Dat is een prima auto, maar het deed me niet veel.
Uiteindelijk naar de X1.,.. daar gebeurde wel iets…. Vond hem enorm mooi. Erg ruim voor onze 3 kids. Panodak loopt over de achterbank. Enorme ruimtelijke gevoel t.o.v. e91 , mega kofferbak met dubbele bodem. Best een Moderne auto.. JA dit was hem!

Uiteindelijk een offerte voor een X1 20iA. Alleen , 1 september ging WPTL in en daarmee ging co2 gram omhoog en kwam dus net boven de grens van het leasebeleid, …balen…

Dus terug en een offerte voor een 18iA halen, helemaal naar mijn smaak, zelfs met meer opties mogelijk dan de 20i vanwege lagere basisprijs. Toen kreeg ik te horen van mijn werkgever dat de 20i ook wel kon, dus Weeer terug!!. Maaar…. Als ik een 20i wilde moest ik wel weer een aantal opties laten gaan o.a. panodak Of de hele X line uitvoering met de Led lampen.

En toen er kwamen de vraagtekens op. Toch maar die 3 touring dan? Een BMW SUV-ish ding is dat wat? Een 3 cilinder? Voorwiel aandrijving..?? wil ik dat wel? Krijg ik dat BMW gevoel tijdens het rijden dan nog wel?
Ik had wel proefgereden etc, maar daarmee dek je niet alles… wat moest ik nu?
Vanwege een deadline moest ik een keus maken. Een 18iA dus!
Uitvoering:
BMW X1 sdrive 18iA steptronic 140pk
o.a.
panodak
Oyster Dakota geperforeerd leer
High Executive
Xline uitvoering
HUD en Full Breedbeeld -
HIFI -System 205watt 7 speakers
Sportstoelen
Donker getinte ramen
Grotere benzinetank (vanwege lange afstanden)
Lendensteun elec.
Dimmende spiegels
Alarm klasse 3
Park assist
Full adaptive Led lampen
Performance damper control (3 standen)
Elec open en dicht bagageklep
2 -zone aut Climate control
Lichtpakket incl ambience lights
Aluminium zijdeglans dragers en omlijsting
Platinzilver (champagne kleur)
Cruise control
Bots waarschuwing
RFT banden (Must have)

Maar tijdens het wachten op de levering ging het dilemma door.
Ik vergeleek hem voornamelijk met de e91:
Achterwiel vs. voorwiel aandrijving
184pk 380nm vs. 140pk 220nm
Sportief en laag vs. op hoge poten,
Dit waren wel grote verschillen…..

Auto Review.

Nu na 55k km kan ik zeggen dat ik er geen spijt van heb gehad..
Ik heb veel plezier tijdens het rijden en het gezin is er ook blij mee

Toen de auto werd geleverd kwam ik erachter dat er wat verbeteringen waren doorgevoerd…
Een nieuwere blackpanel-ish dash i.p.v. klokken
USB-C aansluitingen achter i.p.v. 22V
Moderne Automaat pook en dus een DCT 7 traps i.p.v. een 6 traps met koppelvormer.
Ik wist dat ik een TU van het blok zou krijgen , 140pk i.p.v. 136PK
Middenconsole was mooier uitgevoerd. O.a. andere kleuren lampjes.

Toch wel aangename veranderingen zo..

Grote Pluspunten

- Het blok. Het mag wel een 1.5 3 cilinder zijn maar feitelijk is dit de 3.0 6 cilinder blok van BMW waarvan ze letterlijk de helft hebben genomen en er een balans as hebben ingebracht om wel de balans erin te houden. Daarbij versterkt met een twinpower Turbo. En daarmee heb je echt een lekker klinkende blok met een heerlijke roffel door je uitlaat dat erg dynamisch rijdt. OK.. het klinkt niet zo vol als een 6 cilinder, maar heb er respect voor gekregen betreft performance en beleving.
- Het rijden. Rijdt erg goed en dit is gewoon een BMW mensen. Minimaal reacties in het stuur (alleen met hard optrekken op natte ondergrond) dat hebben ze goed gedaan ondanks voorwiel aangedreven. Bochtgedrag is enorm goed (mede door standaard veerpootbrug) en dat voor zo een hoge auto. Hij overtreft bijna de e91. verschillende rij modi, wat hem erg dynamisch maakt en lekker vlot (ook volgeladen naar het zuiden met 5 man aan boord). Tussen accelaraties op snelweg zijn exact zoals het hoort bij een BMW. en in de stad gebruik ik comfort modus zodat de kinderen niet misselijk worden. (bij de e91 een uitdaging om rustig te rijden, met bijna 400 nm kreeg je iedere keer een harde duw inde rug bij optrekken)
Na de 180 km p/u trekt ie dan wat minder vlot dan de e91, die vloog door naar de 220-230 terwijl de X1 na de 200 heel rustig naar210 - 215 kruipt..
- Ruimte, is echt enorm ruim t.o.v. de 3 serie en overal opbergruimte, echt fijn onderweg in de vakantie, Ook de bagage is ruim!
- Panodak, loopt ver door naar achteren en erg stil t.o.v. e91.
- Binnenkant ziet er fraai uit, afwerking materiaal is enorm goed, beter dan de e91.
- HUD is een enorm groot toegevoegde waarde en erg fijn en modern, ook voor navigeren en media , cruiscontrol en nog meer…
- Stuur is 1 van de beste M sturen (beter dan de M stuur in e91)
- Men verwart het met een X3 omdat ie groot oogt, is toch wel een compliment ?
- Led verlichting, Erg fraai en helder en nog beter dan Xenon.
- Leer, erg fraai en geperforeerd, waardoor minder plakken.
- blackpanel-ish dash erg fraai en andere kleuren overdag/nacht tellers.
- Hoge zit is erg fijn. In en uitstappen is een feest. Vooral voor het gezin.
- Uitlaat, de eerste mooie uitlaat onder mijn BMW. heb altijd lelijke uitlaten gehad, zeker die van de e91 (ovaal) was erg lelijk.

Neutrale punten (niet Super goed maar ook niet bar slecht)

- Sport Stoelen, deze zitten niet slecht, maar voelen iets krapper dan de e91. Je zit ook meer rechtop, maar het is mede de lendensteun en verstelbare wangen prima te doen en nog altijd aan de betere kant in vergelijk met andere merken of de standaard stoelen. Hoofdsteunen zijn ook erg goed
- Rechtuit stabiliteit bij 100 km/u, doordat servotronic aanwezig is voelt rond die snelheid het stuur wat afstandelijk en nerveus aan, daaronder en tot ver erboven geen enkel probleem en lekker zwaar in sport stand.
- Geen stoplichtsprinter, dan valt ie een beetje door de mand, verhouding geluid en snelheid. Hij is niet sloom, maar je kan niet onbezorgd auto’s eruit trekken. Ik ben geen stoplichtsprinter dus geen isseu. Alhoewel de e91 met de zware jongens mee kon doen. Ook op de snelweg. (de hele zware jongens niet dan ?)
- Verbruik, 1 op 12 gemiddeld, niet echt zuinig maar dankzij tankpas geen isseu
- Overdag Geen lichten achter aan, opgelost met coding, dat moet standaard zijn!
- HIFI 205 watt, klinkt prima, maar wel minder dan de e91, de HK was wel erg duur.
- Rijgeluid, bandengeluid. Hoge auto, de wielkasten vangen meer wind, dus logisch dat het wat meer geluid maakt.
- Banden Pirelli, niet mijn merk, is niet slecht, maar kan ook niet tippen aan mijn vorige continental sportcontacts
- 1 lichtpunt in kofferruimte, als er een koffer voor staat is het donker
- Getinte ramen. Ondanks origineel een dure optie, is het niet zo donker als de e91. Het doet wel goed zijn werk. Maar minder fraai
- 3e gordel achter uit plafond … werkt prima en is handig, maar voelt als een MPV achtige oplossing in een Ford Cmax. En bij gebruik loopt hij door je zichtveld heen (achteruitkijkspiegel)
- Breedbeeld scherm, prima functies, handig in gebruik, erg mooi, echter, waarom 2.5 d kaarten en geen 3d? koste heel veel geld die Prof Navi. Maarja Valt mee te leven ,
- Remmen zijn iets minder groot dan de e91, remt verder prima maar niet zo bijterig als de e91, daarnaast ronde de 50k km al toe aan nieuwe blokken rondom. E91 was dat 100k km.

Zware MIN punten
- Bij BMW heb je altijd een koud en warm schuifregelaar, en instelling per halve graad. Behalve in de X1 blijkt. De 1 serie heeft hem ook gewoon. Dit maakt net het verschil tussen juiste tempratuur. Ondanks de dure optie met 2 zone regeling, is dit niet aanwezig.
- Geen video in motion, ook niet te coderen! Dit is erg balen. Zelfs de veel goedkopere 1 serie heeft dit, inclusief USB video. Bij de e91 Was dit enorm fijn, zeker in de lange files in het buitenland. Kids keken films.
- Geen led knippers en remlichten… kom op man! Doet afbreuk aan de mooie LED voor en achter, zelfs de e91 had dit standaard 10 jaar geleden al! Waarom oude gloeilampen erin?

Onderhoud:

Reguliere onderhoud, interval om de 20k km, remblokken snel aan vervanging toe, geen rare kosten alleen wel 4 keer ruitenwisser linksvoor vervangen, laten allemaal een rare streep achter in gezichtsveld. Denk dat dit aan de mechaniek ligt.

Met de komst van E10 reed hij steeds minder lekker, na een paar keer ben ik overgeschakeld naar E5 Vpower (Tip van de dealer). Daar rijdt hij superfijn op! Zolang het kan niet terug naar E10!



8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW X1

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.