BMW X1 sDrive18i (2017)

autoreview

BMW X1 sDrive18i (2017)

Signalement

UitvoeringX1 sDrive18i
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf53 km
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW X1 1.8a Premium feeling

  • 3.100 km

Nadat de tsi motor van mijn Seat Alhambra er na 4 jaar en diverse reparaties de geest aan had gegeven en ik de lease termijn van 5 jaar moest opvullen met een Mazda cx5 (dus 1 jaar in mazda gereden), heb ik besloten dat ik nu maar eens een premium ga leasen.

Ik was het gedoe met die tsi motor echt helemaal zat. Dus ook met VAG producten was ik wel helemaal klaar. Prima service van de dealer maar de betrouwbaarheid van de motor was echt niet goed. Continu stuk want geen trekkracht en ratelend geluid (ik had helaas de beruchte problemen van de tsi motor van VAG).

De Mazda CX5 ziet er van buiten echt goed uit maar van binnen is hij echt oersaai. Niet eens saai, nee echt oersaai. Bovendien had de Mazda cx5 geen goede stereo, niet accurate inbouw (tomtom) navigatie en bij het nemen van bochten had je het gevoel dat de auto omviel. Te hoog zwaartepunt dus. Bovendien was de afwerking niet erg goed. Saai zwart plastic dashboard en stoelen waren zeer matig. Tov van de Seat was dit 2 klassen minder want buiten de motor beviel me de Seat Alhambra erg goed. Erg ruim, reed prima als motor het deed, goed afgewerkt en prima service van de dealer.

Begrijp eigenlijk niet dat de Mazda CX5 in de auto testen van de vakbladen er altijd goed uit kwam of zelfs tot testwinnaar werd uitgeroepen. Het rijdt natuurlijk allemaal best goed en van buiten ziet hij er goed uit. Maar hij is zo verschrikkelijk saai binnen dat zelfs een VAG product nog sprankelend was (staat toch ook niet bekend hierom).

Daarom moest het maar een premium auto worden. Ik had mijn pijlen gericht op een stationwagen van audi (a4), bmw (3 serie) of mercedes (c klasse).

Eenmaal in de showroom van BMW viel me de nieuwe X1 op. Zag er erg mooi uit. Een gekrompen BMW X5. Uiteindelijk vond ik de ruimte in de X1 veel beter dan de 3 serie. En lekker hoog zitten. Dat beviel me in de Seat Alhambra en Mazda CX5 ook prima. Na een proefrit met de X1 was ik om. Wat reed hij lekker. Dus dit moest hem worden.

Maar dan begint het. Welke opties en pakketten moet je nemen want het boekje geeft vele mogelijkheden. Na uren met de configurator (die werkt trouwens prima) van bwm aan de gang te zijn geweest is er het volgende uitgekomen:

BMW X1 1.8 automaat
Opties:
- High executive centennial pakket (leer, groot navigatie, head up display (HUD), stoelverwarming, lichtpakket, led verlichting)
- Harman Kardon stereo
- Chromen raam omlijsting en dakreling
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Elektrisch omklapbare achterbank
- Sportstoelen
- M Sportstuur
- Real time traffic informatie

Het is natuurlijk wel een kunst van BMW dat ze extra euro's uit je zak weet te kloppen voor opties die in deze klasse gewoon standaard horen te zijn. De chromen omlijsting maar vooral de dakreling en de automatisch dimmende binnenspiegel horen natuurlijk standaard te zijn.
De standaard stereo klonk bij de proefrit op hoog volume niet goed. Dus om mezelf te verwennen de Harman kardon aangevinkt. Hoppa EUR 900 maar die klinkt, nu ik hem heb, subliem. Aanrader!

De standaard stoelen zaten tijdens de proefrit niet goed. Korte vlakke zitting en geen lendensteun. Bovendien erg krap in de breedte. Het zorgde ervoor dat ik na 30 minuten proefrijden met een pijnlijke rug en pijnlijke zijbenen uitstapte. Dat moet toch eigenlijk niet kunnen voor een auto in deze klasse. De dealer bevestigde ook dat de standaard stoelen niet goed zijn. Daarom in de sportstoelen proef gezeten. Die zitten wel goed. Niet perfect. Ook hier zijn de stoelen 2 tot 3 cm te smal (en dan heb ik geen dikke kont). Maar door de beenverlengers van de sportstoelen te verlengen en de stoel net iets te kantelen verdwijnt de druk van de zijkanten van je benen en zit je goed in de stoelen. Maar ook dit zorgt ervoor dat de prijs weer met EUR 550 stijgt.
Het zorgt er in ieder geval voor dat de BMW tov de niet premium concurrenten ruim 10.000 duurder is. Deze auto heeft ff iets meer dan EUR 49.000 gekost. Dat is veel.

Maar is het ook premium?

Ik moet na 1 maand rijden en 3100 km verder toch wel bekennen dat dit wel echt premium rijden is en niet 1 maar 2 of 3 klassen beter is dan de VAG producten. En dus wel 4 of 5 klassen beter dan een Mazda CX5.

Zoals verwacht lijkt het er ook wel op dat vrienden, familie en collega's toch ook voor BMW meer ontzag hebben dan voor een niet premium merk. Opeens komen collega's naar me toe dat ze het een erg mooie auto vinden. Ik weet zeker dat ze dat niet zouden zeggen als ik een nieuwe Hyundai Tucson, Mazda CX5 of VW Tiguan had gehad.

De BMW zit bovendien echt goed in elkaar geschroefd. Niks rammelt. Als je een deur dicht doet, hoor je plonk ipv pang. En iets kleins als de benzine deksel is ook gewoon kwalitatief goed. Niet een plastic klep met een simpel scharnier. Ook hier een mooi scharnierend degelijk aanvoelende klep. Wat ook erg mooi is is het lichtpakket. Brandende lampjes in handgrepen buiten en bij deur openen brandt er licht onder de deur op de grond. Voorts zitten er lichtstrips in het interieur. Dat staat gewoon chique. De kwaliteitsbeleving is gewoon echt goed.

Wat de premiumbeleving ook oppimpt is het M sportstuur. Ik had nog paar honderd euro over in het lease budget en ik vroeg aan dealer wat ik moest doen; getinte ramen achter of het sportstuur. Hij zei: sportstuur geen twijfel over mogelijk. Het klopt. Het sportstuur is niet alleen mooier maar hij pakt ook lekkerder vast. Het stuur is dikker en je kan er in knijpen. Probeer het maar eens als je bij de dealer bent. Je merkt het direct. Mede daardoor stuurt de auto nou ook zo lekker vind ik.

Overigens paste de X1 met 1.8 automaat net wel in het leasebudget terwijl de 2.0 liter (die op moment van bestellen maar EUR 700 duurder was; nu is dat bijna EUR 3000 meer gek genoeg) EUR 50 per maand in de lease duurder was. Komt dan waarschijnlijk toch dat de 2 liter meer verbruikt tov de 1.8.

De 1.8 is overigens een 3 cilinder met een werkelijke inhoud van 1500 cc. Het is dezelfde motor als in de Mini Cooper en heeft 136 pk en 220 Nm koppel. De proefrit in x1 was met een 2 liter en ik had grote twijfels over een 3 cilinder motor. De dealer vertelde dat die motor erg goed was en bood aan de 3 serie met zo'n motor te testen omdat de X1 met deze motor voor proefrit niet beschikbaar was. De proefrit in de 3 serie met deze motor overtuigde me. Stil, goede trekkracht en voldoende snelheid.

Maar na de bestelling in juni 2016 (aflevering januari 2017 dus 5-6 maanden levertijd) gingen collega's van me stangen over het feit dat ik een auto met een pruttelmotortje had besteld. En zeker met zo'n lange wachttijd (daarom gaan ze nu waarschijnlijk ook gebouwd worden bij VDL te Born in Nederland) denk je toch; heb ik er goed aan gedaan?

Inmiddels weet ik na 1 maand en 3100 km verder beter. Wat een geweldige motor is dit! Hij trekt echt goed (zeker in sportstand), is erg stil en snelheid is prima. In combinatie met de geweldige automaat rijdt hij gewoon erg goed. Je hoeft in Nederland echt geen sterkere benzinemotor te bestellen. Bij het stoplicht trek je als eerste op. De acceleratie op snelweg is gewoon prima. Even het gaspedaal diep intrappen en hij schiet er vandoor. Van 100 naar 130 is binnen no time gebeurd. De Mazda had een 2 liter 150 pk 4 cilinder motor. Die versnelde op een snelweg nauwelijks als je in 6de versnelling reed. Wat een slak was dat altijd vond ik. Maar deze X1 is gewoon fel op het moment dat je erom vraagt. Gemiddeld verbruik is tot nu toe 11.9 km per liter.

En dan hoeft hij niet eens in de sportstand te staan. In sportstand merk je verschil met de comfort stand waar hij standaard op staat afgesteld. Motor is feller, trekt naar hogere toeren, stuur is iets zwaarder en veren worden stugger. Eco pro stand is mijn stand niet. Motor wordt dan echt geknepen om verbruik te sparen. De comfort stand is voor mij de beste stand. Hij veert dan lekker (zeker niet hard) en de motorreactie is gewoon prima.

Wat ook erg goed is is de LED verlichting. Prachtig sterk helder wit licht. Als je twijfelt om deze optie aan te vinken. Niet doen want is een must. Aanvinken dus.

Is er dan niks negatiefs. Nou vooruit over een ding verbaas ik me. De ruitenwisser. Die gaat dus niet automatisch aan. Die moet je elke autorit weer aanzetten. Dat komt omdat het een soort elektrische hendel is ipv een mechanische hendel die in 3 standen of meer kan staan en ook in de stand blijft staan. Deze hendel staat in 1 stand en vervolgens kan je hem 1 of 2 klikken naar boven en 1 klik naar beneden zetten maar hij keert altijd in zelfde stand terug. De regensensor zet je aan door op de zijkant van de hendel te drukken. Er gaat dan een groen lichtje op de hendel branden en de regensensor bepaalt op dat moment of hij wist. Maar zet je de ruitenwisser continu aan omdat je eerder wil overgaan tot continu wissen dan de regensensor dat doet, dan schakelt het groene lampje uit. Wordt de regen dus minder en wil je daarna weer dat hij in interval gaat wissen, dan moet je weer op de knop drukken zodat het groene lampje brandt en de regensensor het weer overneemt. Dat zelfde liedje moet je ook doen bij elke nieuwe auto rit. Dus heb je gereden naar je bestemming, start je paar uur later weer opnieuw dan moet je je regenwisser weer aanzetten. Daar had wat mij betreft gewoon een eenvoudigere en simpelere variant (zoals in VAG of Mazda) voor in de plaats mogen komen.

Maar samenvattend vind ik het tot nu toe echt mijn beste auto ooit (en toch echt al heel wat merken gehad oa Ford Mondeo's en S Max, Audi TT, Mercedes C klasse, Renault Espace).

Hij rijdt fantastisch, is erg mooi en is ook nog eens praktisch qua ruimte.

Update volgt als ik weer meer km's heb gemaakt.

meer pk en koppel?

  • 10.000 km

Inmiddels 10.000 km ver. Ik stap nog elke dag met veel plezier in de auto. Auto bevalt nog steeds prima. Geen problemen, kraken of iets dergelijks. Alles zit gewoon heel goed in elkaar geschroefd en gemonteerd.

Stoelen zitten inmiddels perfect. Dat valt vooral op als ik meerijdt in andere auto's. Dan valt me op dat ik in die auto's wel pijn in mijn rug krijg, over wegglijdt over de zitting in bochten terwijl de sportstoelen in X1 gewoon erg goed zitten. Het is dus een kwestie van de juiste zit vinden maar dan zitten ze ook erg goed.

HUD is inmiddels onmisbaar. Als ik in een andere auto rijd mis ik het echt. Weer hoofd naar beneden buigen om op meter te kijken. HUD is gewoon ideaal.

Inmiddels wel achter mogelijkheden van de auto gekomen die ik in het begin niet wist.

De stembesturingsmogelijkheden zijn enorm. Niet alleen de telefoon kan je perfect bedienen met stembesturing. In het begin zocht ik telefoonnummers nog op in telefoon om iemand vanuit de auto te bellen of gebruikte ik de draaiknop om personen te zoeken maar dat is allemaal overbodig. Druk op knop stembesturing; zeg bel pipo de clown en pipo de clown wordt gewoon gebeld. Het werkt echt foutloos!

Maar met stembesturing kan je nog veel meer doen; zeg boordcomputer, splitscreen aan of uit, bandenspanning, sportweergave, kaart om navigatie beeld te tonen etc. Het werkt allemaal. Perfecte oplossing!

Mbt sportweergave het volgende. Je krijgt dan twee meters te zien. Een pk meter en een koppel meter. Verbazingwekkende is dat ik bij de koppelweergave met gemak 240nm koppel aantik als maximum. Terwijl de opgave via het boekje 220nm als max mogelijk zou zijn. Zelfde bij pk. Kom ik tot 110kw. Dat is 150 pk terwijl de auto 140 pk zou hebben. Motor rijdt ook idd fantastisch. Dat ik ooit gedacht heb dat een driecilinder misschien toch wel onvoldoende zou zijn, is echt onzin geweest. Wat een topblok! Prachtig geluid. Zit echt een mooie roffel in dat lijkt op een 6 cilinder. Ik vind het iig beter klinken dan een 4 cilinder roffel. Motor trekt echt heel goed en accelereert heel snel. De combi met de automaat is echt heel goed. Trekt snel op bij stoplichten en je bent echt altijd als eerste weg. En op snelweg ff inhalen gaat met groot gemak, Wie twijfelt of deze motor wel voldoende is. Niet doen is echt een hele goede keus. Meer heb je niet nodig.

Mbt verbruik. Ik rijd redelijk veel stadsverkeer met veel stoplichten maar ook 2 a 3 x in de week snelwegritjes. Kom uit op een gemiddeld verbruik van 11,9 km per liter. Op de snelweg is een gemiddeld verbruik van 1 op 18/19 km met gemak haalbaar.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW X1

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.